• Cupcake queen

Förrätt

Jag skulle behöva lite tips på bra förrätt, nått väldigt lätt för middagen blir kraftig.

• Svar på tråden Förrätt
  • Kattpoet

Vad ska ni ha till middag? 

Man bör veta det så att man inte föreslår lax våfflor och huvdrätten är lax.

• Amor in aeternum

Toast Skagen kanske?

Fast det är svårt att veta som kattpoet sa före mig.. har ni något genomgående tema i matväg?

• Kattpoet

Ja för  man kan ju  inte  ha  thailändska  vårrullar med chili  dipp om huvudrätten är svensk älgstek med  svartvinbärsgele, brun sås och kokt potuttis.

• klingling

Melontzatsiki med räkor kanske det är lätt och lite annorlunda.

• anne på grönkulla

En soppa (kall på sommarn, gurksoppa eller gazpacho, kanske)

tomat och mozzarella-sallad

melon och lufttorkad skinka

Men jag håller med om att man vill veta mer (vad blir huvudrätten, vilken årstid pratar vi om, mm) för att ge bättre tips.

• Kattpoet

Salta våfflor är väldigt  lätt att göra, ser fint ut och kan ha  vilken "topping" du vill som passar  huvudrätten.

"topping" förslag:

Renskav, pepperot och cremefraiche

Gravad lax med  gräddfil 

Rivna äpplen, curry, kyckling

Rostbiff med pepparotsgrädde

Philiadeliphia ost med stekt purjo

Kaviarröra

skagenröra.

• Cupcake queen

Ok jag var för ivrig när frågan skrevs, klart man måste berätta vilken mat det blir. Vi ska vara väldigt otraditionella och troligtvis hyra in en kille med en gigantisk bbq smoker, så det blir jättegrilltallrik med sallad och hemgjorda steakhouse strips.

• Cupcake queen

Oj glömde datumet... slutet av April.

• Amor in aeternum
    Cupcake queen skrev 2010-09-12 19:29:48 följande:
    Ok jag var för ivrig när frågan skrevs, klart man måste berätta vilken mat det blir. Vi ska vara väldigt otraditionella och troligtvis hyra in en kille med en gigantisk bbq smoker, så det blir jättegrilltallrik med sallad och hemgjorda steakhouse strips.
    Caesarsallad kanske skulle kunna vara nått?
  • Cupcake queen

Jaa kanske en pytte sallad med en grissini pinne eller vad den nu heter. Det kanske inte är så dumt.

• Amor in aeternum
    Cupcake queen skrev 2010-09-12 19:38:45 följande:
    Jaa kanske en pytte sallad med en grissini pinne eller vad den nu heter. Det kanske inte är så dumt.
    Ja, det blir inte så maffigt, om ni dessutom ska ha en stor bbq så kanske en sallad är att föredra. Jag vet själv om jag äter mycket kött så bli jag väldigt mätt. Både bra och dåligt på ett bröllop. :)
  • Cupcake queen

Tackar för länken! Där ska jag läsa runt lite  :)

• Kattpoet

Det finns mycke bra recept där  som funkar med grillat.

• rotorp

Tänk på att inte göra kaka på kaka. sallad till förrätt kan bli mycket med sallad till varmrätt. hade nog satsat på en soppa. eller något annat som inte är så tungt.

Svar på tråden Förrätt