moonlightgirl skrev 2010-09-18 10:50:01 följande:
Fy vad tråkigt att få höra spnt. Jag såger som de andra talarna före mig: skit i vad de säger, det är erat bröllop och eran dag. Jag tror inte heller att någon kommer kunna missta er bröllopsdag för en begravning. Vad lessen och arg jag blir när folk säger så. Men herregud i så fall är vi många brudar som inte borde få ha vita bröllopsklänningar för vi är inte oskulder på våra bröllop. Men hallå det är nya tider nu, folk får göra som de vill.Jag tycker att ni kan köra på så som ni har bestämt och strunta i vad de andra säger.Det blir fint när ni får ha det som ni vill. Ha det bra kram
Detta är lite OT, men den vita klänningen står inte för oskuld, utan för "snobberi". Fram till början av 1900-talet så gifte sig kvinnor i de lägre klasserna i svart, eftersom de hade en finklänning som följde dem hela livet och då var ma tvungen att ha en svart eftersom man behövde kunna ha den till begravningar också. Man satte dit en festfin krage, men det var allt. Adeln och människor med gott ställt, skaffade sig däremot en vit klänning till bröllopet bara för att poängtera att de hade råd att skaffa något så vansinnigt som en klänning som bara användes en enda dag!