Inlägg från: lyckligbrud2011 |Visa alla inlägg
  • lyckligbrud2011

Behålla elleer ha bådas efternamn - hjälp!!

Behöver lite tips och råd ang. detta med efternamn. Jag har ett väldigt ovanligt och fint efternamn som jag med mina föräldrar & broroch moster är ensam i världen om att heta. et är en del av mig men samtidigt vill jag känna att man blir vi två vid en  vigsel och ta min m2bs namn av tradition.

Det trista då är att han heter ett mera vanligt namn, Blomkvist, inget fel i det men hanns syster har samma förnamn som mig och vi skulle då heta xakt likadant! Det tredje alternativet är ju dubbelnamn men min m2b tycker inte det är så fint och att man "saknar" familje och samhörighetskänslan som man har i tex. fam Blomkvist. Tillsaken hör kanske även att han mamma & bror nyligen goick bort och de som är kvar verkligen är vi, fam Blomkvist.

Åh, så svårt!! Hur har ni andra gjort, lr hur skulle ni göra om ni var i vår situation?!

• Svar på tråden Behålla elleer ha bådas efternamn - hjälp!!
  • lyckligbrud2011

Tack för tipsen! Inte helt lätt. Vad menar du Trollia med namnlagen?? Är det krångligt att båda ska heta exakt samma? Och får våra framtida barn inte hetta det namnet då? Förstår inte riktigt..

Har även funderat på att slå ihop våra namn. Vad tycker ni är finast Blomsäter eller Junekvist??

• lyckligbrud2011

Det här var inte helt lätt. Men nu har jag lite bättre koll. Synd att det blivit en ny namnlag. Får diskuterra lite med min m2b och höra vad han tycker är bäst. Vill nog ha lika namn och att även våra barn ska ha det.

Om vi skulle välja Junekvist, hur går vi tillväga då?

Måste säga att detta forum är underbart, vilken hjälp och tips man kan få!! :)

Svar på tråden Behålla elleer ha bådas efternamn - hjälp!!