Inlägg från: Sebastiána |Visa alla inlägg
  • Sebastiána

Behålla elleer ha bådas efternamn - hjälp!!

lyckligbrud2011 skrev 2010-09-19 18:44:24 följande:

Behöver lite tips och råd ang. detta med efternamn. Jag har ett väldigt ovanligt och fint efternamn som jag med mina föräldrar & broroch moster är ensam i världen om att heta. et är en del av mig men samtidigt vill jag känna att man blir vi två vid en  vigsel och ta min m2bs namn av tradition.

Det trista då är att han heter ett mera vanligt namn, Blomkvist, inget fel i det men hanns syster har samma förnamn som mig och vi skulle då heta xakt likadant! Det tredje alternativet är ju dubbelnamn men min m2b tycker inte det är så fint och att man "saknar" familje och samhörighetskänslan som man har i tex. fam Blomkvist. Tillsaken hör kanske även att han mamma & bror nyligen goick bort och de som är kvar verkligen är vi, fam Blomkvist.

Åh, så svårt!! Hur har ni andra gjort, lr hur skulle ni göra om ni var i vår situation?!

Att kvinnan tar mannens namn är en väldigt kort parantes i historien. Det var bara lag i några decennier. Om du har ett ovanligt namn som bara du och någon till i hela världen heter kan väl din blivande ta ditt namn? Jag lovar, massor av tjejer har tagit sin makes namn just av skälet att hans är ovanligare och finare än hennes. Det borde ju funka åt båda hållen.
  • Sebastiána
    Optimia skrev 2010-09-19 20:55:53 följande:

"Traditionen" med att kvinnan tar mannens namn är inte speciellt gammal. Det var först i namnlagen som kom på 1920-talet som det blev obligatoriskt för kvinnorna att ta sina mäns namn.

Detta obligatorium slopades dock 1963, dvs. bara drygt 40 år senare. Efter det har kvinnor kunnat hålla kvar sina egna efternamn då de gift sig.

Här kan man läsa mer om efternamnens historia:

www.popularhistoria.se/o.o.i.s?id=52&vid=544

Till TS: byt inte efternamn om du inte känner det är rätt! Jag tycker din fästman kan byta namn om du har ett "finare" efternamn än han. Eller så kan båda behålla sina namn också, samhörighetskänslan sitter väl inte i ett namn?

Det var den informationen jag letade efter! Det är så intressant. De flesta kvinnor tar mannens efternamn. Många argumenterar att hans är finare eller att efternamnet inte spelar roll för dem, men tydligen byter kvinnor bort sina namn även när de bevisligen har väldigt ovanliga namn och är väldigt fästa vid dem. Var finns logiken? Om man har ett efternamn som man är så gott som ensam om, inte bara i Sverige utan i världen tycker jag definitivt att man ska behålla det. Det hade jag gjort i alla fall.
  • Sebastiána
    lyckligbrud2011 skrev 2010-09-19 18:44:24 följande:

Tillsaken hör kanske även att han mamma & bror nyligen goick bort och de som är kvar verkligen är vi, fam Blomkvist.

Fast hans syster heter också Blomkvist, då är ni inte de enda!
Svar på tråden Behålla elleer ha bådas efternamn - hjälp!!