Inlägg från: BlackWIngedAngel |Visa alla inlägg
  • BlackWIngedAngel

Behålla elleer ha bådas efternamn - hjälp!!

Moemoe skrev 2010-09-19 19:56:30 följande:
    Den nya lagen är utformad (som jag förstått det, rätta mig gärna om jag har fel) så att man inte längre kan ha dubbelnamn utan bara en av er kan ha två namn. t.ex. Anna Karlsson och Kalle Svensson. Anna kan då välja att heta Anna Svensson Karlsson, och då är Svensson mellannamn. Dock kan inte Kalle göra på samma sätt då och heta Kalle Karlsson Svensson så att bägge har varandras efternamn som mellannamn, det är bara en av de två som kan ha bägge. Kommande barn kan inte heller ha dubbelt efternamn, utan om Anna fortsätter heta Karlsson och Kalle Svensson så kommer barnet få ta ett som mellannamn och ett som efternamn. Mellannamnet kan då dessutom inte ges vidare till barnbarn. Blev det rörigt nu? Kolla på skattevekters hemsida, där finns all info.
    Men man kan alltså göra det i två steg, om Kalle först byter så att han har Karlsson som mellannamn, alltså Kalle Karlsson Svensson. När det har gått igenom så kan Anna söka om att göra om sitt eget efternamn till mellannamn och ta Kalles efternamn; Anna Karlsson Svensson. Karlsson kommer dock vara mellannamnet efter detta, vilket ser ut som ett efternamn i passet osv, men barnen kan bara heta Svensson. 

Den här lagen är inte jätteny heller, utan tillkom 2003, om jag inte tar helt fel?

• BlackWIngedAngel
    Catta skrev 2011-02-16 20:59:44 följande:
    Kan man inte ange ex. Karlsson då som mellannamn på sina barn?
    Nej, om man ska ge sina barn ett mellannamn så måste det vara ett av föräldrarnas efternamn.
  • BlackWIngedAngel
    BlackWIngedAngel skrev 2011-02-16 21:53:28 följande:
    Nej, om man ska ge sina barn ett mellannamn så måste det vara ett av föräldrarnas efternamn.
    Jag vet att det finns någon här på BT som hävdar sig vara ett undantag, men personen ifråga är från Norge. Jag vet att det sker undantag från den normala namnprocessen när det gäller barn, vars föräldrar har utländska medborgarskap. Isländska barn får ju efternamn på ett annat sätt än svenska också och det går att ge barn namn efter den isländska processen, även om det är väldigt krångligt.
  • BlackWIngedAngel
    Catta skrev 2011-02-16 22:01:00 följande:
    Aha.. Men om jag till vigseln tar min blivande mans efternamn som mellannamn, då kan våra kommande barn få samma namnkombination som jag? Kan min man efter det byta han också så att han har mitt efternamn och sitt som mellannamn? Krånglig process visserligen...
    Ja det var lite komplicerat, men jo, om jag tänker rätt nu så borde det vara möjligt. Om han behåller sitt efternamn efter vigseln och du tar hans namn som mellannamn så kan barnen få samma namnkombination som du. Och eftersom han inte har bytt namn vid vigseln så borde han också kunna byta en gång senare och resultatet skulle då bli att ni hette samma sak allihop. Det kan vara bra att höra en extra gång med Skatteverket så att det inte finns någon hake, men ur namnlagsperspektivet så borde det vara fullt möjligt. :) 
Svar på tråden Behålla elleer ha bådas efternamn - hjälp!!