Förvirrad över min kropp... (gravid eller inte)
Ok, jag vet att det finns forum som kanske är bättre lämpade, men jag känner inte för att bli medlem i en av dem bara för att ställa en fråga.
Jo!
Jag är 27 år och för övrigt frisk vad jag vet.
Jag åt p-piller (Mercilon) i flera år och nu i samband med att vi skulle gifta oss i sommras så slutade jag ta dem. Jag kan inte säga att jag haft några större problem med detta (om man bortser att jag känner av hormonförändringarna lite mer) men inga extra finnar eller större menssmärtor eller liknande som jag sett andra skriva om.
Min kropp har under den senaste tiden varit väldigt annorlunda. Min första tanke har då varit "Yes! Jag är gravid!" Men de tester som jag gjort visar negativt. (jag har gjort flera om det var så att det blev något fel den första gången under de senaste dagarna)
Min mens har inte kommit då den varit planerad att komma för nästan en vecka sedan. Jag har i flera år haft en väldigt regelbunden cykel där det endast varit någon dag som det kan ha varierat mellan. Och den har hållt i sig i fem dagar. Men senaste månaden så höll den helt plötsligt på i endast två dagar?! (det var heller inte särskilt rikligt) Jag hade däremot större menssmärtor under de dagarna än vad jag brukar ha (men jag har sett dem som har värre än så och de har den varje månad)
Under veckan så har min kropp varit "udda" på andra sätt: ont/stelt i höfterna som gjort det småjobbigt att gå och ont i ryggen (mest nedanför svanken) men den delen har gått över... ömma bröst som också känns aningen svullna (brukar inte känna av detta i övrigt när det är dags för mens) Lite ont i magen så som det kan kännas samma dag som jag i vanliga fall får mensen men har haft den i flera dagar nu. Och jag har reagerat starkare på lukter (vissa har nästan gjort mig illamående) Inga förändringar på mina flytningar heller vad jag har märkt.
???
Någon som har en aning om vad det är som händer? Är det p.g.a av att jag för några månader sedan slutade med p-pillerna (men varför har det tagit så många månader för det att märkas), är jag kanske ändå gravid fast testerna sagt nej?, är det vanligt att cykeln her plötsligt tar en "time-out" och att det är bara att vänta in den? (jag är inte mer stressad i jobbet nu än vad jag varit tidigare, det vet jag kan vara en orsak och jag äter också regelbundet), eller är det något annat "fel" på mig?
Jag får säkert svaret att jag ska gå till mödravårdscentralen och kolla upp. Men jag vill gärna inte gå dit och få höra att "allt är normalt, det kommer snart igång igen din mens... det är bara att vänta..." Däremot är det så att något så kommer jag självklart att gå dit. Jag vill bara höra lite "experthjälp" innan jag ev. går dit.