Inlägg från: Greeneyes |Visa alla inlägg
  • Greeneyes

Förvirrad över min kropp... (gravid eller inte)

Hej TS!
    (Lite svar från en medlem på den typen av forum )

Spontant så är det sant att man kan vara gravid även fast man inte testat positivt. Det kan antingen vara så att du ägglossade senare än du trodde, och därför har inte kroppen kommit upp i de halter som behövs för att plussa än. I såna fall borde du plussa inom en vecka eller så. (Det finns de som inte får plus även längre in i graviditeten, men det är extremt ovanligt!).

Eller så kan du ha haft ägglossning nyligen och upplever symtom av den. Eller så kan du vara skengravid som någon skrev (jag var alltid skengravid, kräktes o allting innan min mens kom när jag försökte bli gravid.) Kroppen är underlig, men så kan det bli av PMS etc.

Som någon skrev så kan det ta upp till ett år, eller ännu mer för kroppen att återhämta sig efter p-piller. att du var regelbunden när du åt p-piller är inte heller något att gå efter, då det är pillrena som styr blödningen. Även om du är regelbunden utan p-piller så är det inte konstigt om man får mindre mängd en månad och att den förskjuts en annan månad.

Helt, enkelt, har man ätit p-piller i massa år så har man liksom tagit bort de normala förändringarna i kroppen som uppstår i en normal cykel. Och därför blir man fundersam när man slutar och får en massa konstigt beteende i kroppen.

Du kan vara gravid, men jag vill poängtera att det inte är något konstigt med det du upplevt även om du inte är gravid. Mensvärken du känner av och ömheten i brösten kan vara från ägglossning. Det kan vara så att du inte haft ägglossning de tidigare månaderna, och nu är första gången du har det och därför känner du som du gör.

Som sagt var, ingen kan veta om du är gravid eller inte här, men ta ett nytt test om ett par dagar eller en vecka, och om det fortfarande är negativt och mensen inte kommer så kan du prata med din barnmorska. Lycka till!

• Greeneyes

aikidoaasa skrev 2010-09-22 12:20:34 följande:
    Tack för era svar. Jag får väl helt enkelt testa igen om några dagar. Men det som förvirrar mig är att jag har haft ägglossningar tidigare (åtminstonde om man ska gå på testen som man kan köpa på apoteket) så jag tror inte att det är första gången som jag får den igen. (dessutom så har jag haft mens sen dess också och det får man väl ändå inte om man inte haft ägglossning?)

Man kan få mens även om man inte har ägglossning. I snitt så har kvinnor en eller två månader per år då kroppen hoppar över ägglossningen, men man behöver inte märka det då man oftast får en blöning ändå.

Okej, ja apotekets ägglossningstester brukar ju vara tillförlitliga. DOCK bör man komma ihåg att de bara visar att man är på väg att ägglossa, det är inte någon garanti för att man faktiskt har ägglossat.

Svar på tråden Förvirrad över min kropp... (gravid eller inte)