Antidepressiva läkemedel?
Jag gick till vår företagsläkare (vi har en läkare som kommer till jobbet 1 gång i veckan) och berättade ärligt om hur jag mådde; jag hade ångest och svårt att komma över ett dödsfall i familjen.
Jag fick först atarax att ta på kvällen (det är eg. en antihistamin men som har ångestdämpande som "biverkning"), men dem blev jag ganska trött/dåsig av, så de funkade inte att ta på dagen, men bra på kvällen när jag ville få bort ångesten för att kunna sova.
Fick en remiss till psykolog, och går ännu hos henne. Efter några gånger med henne frågade jag henne vad hon tyckte om min tanke om att få något mer ångestdämpande, och hon tyckte det absolut var värt att diskutera med läkare.
Ny tid till företagsläkaren som skrev ut en effektivare ångestdämpare i minsta möjliga dos, men dem tar jag bara när ångesten känns värst (eftersom det finns risk för beroende). Fick dem i maj, och har tagit kanske totalt 5 tabletter sedan dess. Min psykolog sa att det kan kännas bra att ha en förpackning tabletter hemma, så man VET att man får ner ångesten om det behövs. Denna vetskap i sig kan göra att man inte ens behöver tabletterna speciellt ofta.
Anti-depressiva tabletter behövde/behöver inte jag eftersom jag inte är deprimerad, jag drabbas "bara" av ångest ibland. Jag har inte panikångest eller så, men jag kan ha dagar då jag mår riktigt illa. Har länge haft en viss tendens till ångest, men aldrig vågat söka hjälp, av rädsla för hur jag skulle bemötas av läkaren (har vissa tankar om att jag måste ge en bild av att verka perfekt). Men som sagt, jag fick nog av att må illa och tog mig själv i kragen och bestälde tid. Läkaren var jätteförstående och snäll, och jag ångrar att jag inte sökt hjälp tidigare.