• Pinga

Tips för bröllop i Göteborg

Jag och min fästman bor i Göteborg och planerar att gifta oss inom 1-2 år och känner just nu ingen brådska, men vi vill börja fundera lite på vilka alternativ som finns och börja lägga upp en budget.

Vi vill gifta oss i en kyrka och sedan ha en mysig fest efteråt med ca 40-50 gäster. Därför efterlyser vi tips på trevliga festlokaler.

Önskemål är:

- Gärna i västra gbg eller Mölndal

- Enkelt men personligt och gärna hög mysfaktor

- Så billigt som möjligt

- Billig fin lokal som det är lätt att ta sig till

- Man ska få hålla igång en bra bit in på natten

Så undrar jag om någon har erfarenhet av Restaurang Kapellet på Nya Varvet. Är det trevligt och prisvärt?

Skulle bli oerhört tacksam för tips!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-24 14:53
    Förresten, även en fin kyrka/kapell i närheten av lokalen är ett plus!
  • Svar på tråden Tips för bröllop i Göteborg
  • Pinga

Har ingen något tips? !

Börjar få lite ångest när jag kollar runt och inser hur dyrt det är med färdiga menypaket, men samtidigt svårt att hitta en fin lokal dit man kan ta med sig egen mat...

• Pinga

PUFF!!!

Ingen som har tips ännu?

Jag undrar fortfarande...

Har någon erfarenhet av Kustens Hus i Majorna, Gräfsnäsgården i Slottskogen, ladan kolmaden i delsjön, Mölndals hemvärnsgård - pris/läge/utseende.

Finns det någonstans där man kan få ett kuvertpris för 500 kr/pers med dricka och lokal inräknat eller är jag helt ute och drömmer?

Vill gärna ha tips för hur man fixar ett enkelt men vackert och personligt bröllop som inte får kosta så mycket - det viktigaste är att få fira med nära och kära.

TACK på förhand från en vilsen drömmare.

• Semlorna

Vi ska ha en lokal där alkohol inte är tillåtet och där vi själva fixar maten så kan tyvärr inte hjälpa dig.

• stjärna18

Jag har varit på Mölndals hemvärnsgård ett par ggr, men skulle inte vilja ha min fest där då det är ganska nergånget. Men annars så har den et ganska rymligt kök, en scen och stor aula.
    Själv ska vi ha våran bröllopsfest i Anneberg på Älvsåkersgården. Jättestor fin lokal, med stort kök, scen, stor aula, kapprum och utanför är det en stor grusparkering om folk vill ställa bilen över natten ex. Vi ska ha en grillfest då vi känner att catering blir för dyrt och att vi själva vill välja maten.
    Priset för att hyra Älvsåkersgården är i nuläget 2500kr och då får man tillgång till den på fredag förmiddag och lämnar den åter städad på söndag kl 15. Finns ingen gräns på hur sent man vll hålla igång.
    Lycka till!

• Pinga

Tack för tipset! Då vet jag att hemvärnsgården inte är någon större idé. Vill ju att det ska kännas fint. Älvsåkersgården låter jättebra förutom att den ligger lite långt bort för mig. Vill inte att det ska vara så långt avstånd mellan kyrka och lokal och som det ser ut nu så gifter vi oss helst i västra Göteborg eller i Mölndal.

• Pinga

Jag tar tacksamt emot tips på hur man får ett så billigt bröllop som möjligt. Nu lutar det åt att vi kommer gifta oss nästa sommar, vill helt enkelt inte vänta för länge. Man har ju bestämt sig så varför vänta? Men kostnaden verkar vara det enda hindret...

Billig catering i Göteborg?

Billig och trevlig festlokal?

Tack!

• Semlorna

Hur vi håller nere kostnaderna:

*Gör egen mat (buffe)
    *Tårtor som inte är klassiska bröllopstårtor med lock på
    *Klänningen har jag lånat av svärmor
    *Använder saker vi har hemma till festlokalen. Vi ska nog ha varje bord med ett eget färgtema som anpassas efter färger vi tycker om och har hemma.
    *En vän hjälper mig med hår och smink
    *Billig festlokal (eftersom den inte används till bröllop eller fest normalt). Lokalen ligger vid havet och är väldigt charmig men enkel, perfekt för oss så känns inte budget.
    *Enkla inbjudningskort

Sen bjuder vi dom som verkligen är viktiga för oss vilket gör att vi håller nere antalet gäster. vi ska också skippa alkoholen (dels för att lokalen kräver det men också för att det kommer mycket barn och vi inte är mycket för alkohol) vilket håller nere kostnaderna.

• LoveA

Vi gifte oss i Masthuggskyrkan 17 juli i år, den är inte liten men den är väldigt vacker och känns lite ombonad. Vill man ha en mindre kyrka finns St Birgittas i klippan, den är också mycket mysig.

Vi hade vår fest på Kustens hus och vi kunde inte fått bättre lokal. En mysig lokal med gammalt trägolv och många fönster med vita spetsgardiner och rödvit randiga kappor. Laxrosa och vita väggar, vita pelare samt små lampetter. En scen med kakelugn på vardera sida.
    Vi hade brudskålen på gräsmattan bakom huset där vi också satt upp ett partytält. Senare på kvällen var folk ute på framsidan och pratade och så. Det ligger en ganska väl trafikerad väg utanför men det var faktistk inget jag la märke till över huvudtaget och jag tror ingen annan stördes av det heller.
    Vi var 45 pers där och hade hyrt in ett band också. Vi fick plats utan problem. Vi hade dansgolv framför scenen och behövde inte heller plocka undan bord för att få plats. Alkohol får man ta med sig och självklart mat. Vi caterade buffé och dukade upp den på det stora bordet som är i rummet innan trappen upp till stora lokalen.
    Vi betalade 4500:- och då fick vi städning också. Jag tror de kan ha höjt priset lite.

Cateringen var från Hisingens hembeställning (http://www.hembestallning.se/) vi tog Medelhavsbuffén, den var smarrig det var väl tilltagna portioner och räckte till fler middagar dagarna efter bröllopet.

Hoppas ni hittar vad ni vill ha.

Lycka till

• mape81

Om ni kan tänka er att gifta er utanför mölndal/göteborg så är älvsåkers kyrka jättevacker! Lagom liten, fina takmålningar... och nära älvsåkersgården...

I mölndal/gbg så finns det en del "stugor" uppe vid delsjön som man kan hyra med egen mat/dryck. Det finns råda säteri om man vill ha färdig mat... Vill man ha det så billigt som möjligt så föreslår jag att kontakta idrottsföreningar, bygdegårdar, hemvärn och scoutgårdar som har lokaler, de brukar ha bra priser... De har oftast inte industridiskmaskin, men om ni är runt 40-50 så är det överkomligt att köra i en vanlig...

Svar på tråden Tips för bröllop i Göteborg