• S2011

fult att bjuda endast till vigsel?

jag har en del bekanta som jag gärna skulle vilja var med på vår bröllopsdag.
    dock vill jag gärna att vi håller fast vid att middagen och festen är för vår närmaste familj och vänner.

är det märkligt att göra separata inbjudan till denna "grupp" och bjuda endast till vigseln?

min bm tycker att det är oförskämt att utesluta ifrån middagen, medan jag känner att jag gärna vill bjuda dem att vara med endast under vigseln.

har min bm rätt? är det oförskämt att bjuda in endast till vigseln för vissa och till vigsel + fest för andra?

finns det andra som är i liknande situation? hur har ni löst det?

• Svar på tråden fult att bjuda endast till vigsel?
  • Vit snö

Har för mig att under själva vigseln, som är en gudstjänst,  får vem som helst närvara.  Därför tycker jag det verkar lite "överdrivet" att skicka inbjudan att närvara endast under vigselakten. Ofta brukar bekanta få något drömskt i blicken så fort någon nämner bröllop. Har de inte fått någon inbjudan förstår de ju att de inte kan komma på festen, men du kan ju nämna i förbigående att de gärna får närvara i kyrkan!! När min bror gifte sig kom bekanta till kyrkan, även om de inte var bjudna på själva bröllopsfesten. De satte sig lite längre bak i kyrkan och ingen tog illa vid sig. Likadannt när min kusin vigdes. Lycka till! 

• Arosa

Vi var inbjudna till ett par vänners vigsel som vi inte var så nära med, efter vigseln hade dom ett kortare mingel med champange och snittar och sedan hade dom en privatare middag för närmaste familjen. Det var trevligt att få gratta dem och se vigseln och vi kände oss inte utanför för att inte fick vara med på middagen. Dom hade även så att efter middagen fick alla som varit på vigseln komma på dansen och festen resten av kvällen. Helt okej tyckte jag att det var!

• Aleta

En muntlig inbjudan kan nog räcka, dvs att när ni träffas så berättar ni tid och datum och säger att det vore kul om de hade tid att komma till kyrkan.

Om ni skickar skriftlig inbjudan så verkar det mer formellt och då tycker jag att man kanske kan bjuda på lite dricka eller så efteråt på kyrkbacken.

• KlaraV89

Jag vart vigsel bjuden men gick inte för personligen är det middagen och festen jag uppskattar mest på ett bröllop

• zunzilk

Jag skulle nog ta illa upp faktiskt. Att bara bli inbjuden till vigseln. Men alla är vi olika.
    Jag tycker oxå som ngn skrivit att det är festen som är höjdpunkten själva vigseln är ju eg bara en ceremoni. Inte unik på ngt vis.
    Vigseln är ju offentlig i kyrkan iaf, så dit får ju vemsomhelst komma. Kan ni inte bar säga åt era vänner ni vill ha närvarande vid vigseln vilken tid och i vilken kyrka och samtidigt betona att ni valt att spendera kvällen med familjen? Behövs väl ingen inbjudan? Elller?
    Som sagt det är ju individuellt, men så hade nog jag gjort.

• GnuGS

Det är klart att festen är höjdpunkten, men alternativet är ju att inte komma alls. Givet att de flesta brudpar inte har råd att bjuda alla de skulle vilja ha med.

Blir det återbud till festen efter OSA-perioden lär värdparet också prioritera att fråga dem som de vet - med glädje och utan sura miner - ska komma till vigseln om de inte vill komma, även om det är som reserver.

• S2011
    zunzilk skrev 2010-09-24 16:49:48 följande:
    Jag skulle nog ta illa upp faktiskt. Att bara bli inbjuden till vigseln. Men alla är vi olika.Jag tycker oxå som ngn skrivit att det är festen som är höjdpunkten själva vigseln är ju eg bara en ceremoni. Inte unik på ngt vis.Vigseln är ju offentlig i kyrkan iaf, så dit får ju vemsomhelst komma. Kan ni inte bar säga åt era vänner ni vill ha närvarande vid vigseln vilken tid och i vilken kyrka och samtidigt betona att ni valt att spendera kvällen med familjen? Behövs väl ingen inbjudan? Elller?Som sagt det är ju individuellt, men så hade nog jag gjort.
    jag skrev det ovan också, men det är inte vänner, det är personer som på annat sätt varit betydelsefulla för mig som person och som inte väntar sig att få delta ö.h.t. på bröllopet.

jag håller inte med om att vigseln är "bara en ceremoni" - det är ju den ceremonin som innebär att man blir man och hustru och det är ju faktiskt också den ceremonin som man firar efteråt. hur kan det då vara en bisak?

för mig är iaf vigselakten det som är höjdpunkten och det viktiga - att bjuda in folk till denna är därför något som känns stort för min del. och det var också därför jag undrade hur man på bästa sätt gjorde, eller om man skulle låta bli.

• impegno di nozze

Jag tycker det är oförskämt. Var jag du skulle jag isf informera om att "de andra" gärna får närvara om de önskar. Men att skicka en inbjudan..nej nej nej, så gör man bara inte. Jag menar, en vigsel är redan öppen för vem som helst att närvara. 

• zunzilk

S2011 skrev 2010-09-24 18:06:11 följande:
    jag skrev det ovan också, men det är inte vänner, det är personer som på annat sätt varit betydelsefulla för mig som person och som inte väntar sig att få delta ö.h.t. på bröllopet. jag håller inte med om att vigseln är "bara en ceremoni" - det är ju den ceremonin som innebär att man blir man och hustru och det är ju faktiskt också den ceremonin som man firar efteråt. hur kan det då vara en bisak? för mig är iaf vigselakten det som är höjdpunkten och det viktiga - att bjuda in folk till denna är därför något som känns stort för min del. och det var också därför jag undrade hur man på bästa sätt gjorde, eller om man skulle låta bli.

ja alla är vi olika.
    Kan du inte bara tala om för dessa personer att det skulle betyda mkt för dig om de vill förära er med sin närvaro under vigseln? Ser inget fel i det, men att skicka en inbjudan det skulle jag inte göra.
    Som sagt så är vi ju alla olika och har olika sätt att se på saker och ting respekterar din syn på ceremonin i kyrkan.

• Oktoberbrud2010

Skulle nog bli förvånad om jag fick en inbjudan till enbart vigseln (om den inte var borgerlig). För så länge det är en kyrkvigsel så har ju vem som helst rätt att komma och titta.

Svar på tråden fult att bjuda endast till vigsel?