Inlägg från: mattiasFästmö |Visa alla inlägg
  • mattiasFästmö

gifta sig med utländskmedborgare.

själva giftemålet är absolut inga problem. Det enda du kan behöva kolla upp är hur det fungerar om ni ska skilja er, har en vän som skulle gifta sig med en från turkiet och det var en process då fick hon reda på om hon skulle vilja skilja sig sen eftersom hon behövde skilja sig i både turkiet och sverige. Men giftemål är inget problem. uppehållstillstånd däremot är en helt annan sak och kan ta väldigt lång tid och är väldigt påfrestande. Sen är det ju faktiskt inte ens säkert att han får det bara för att ni är gifta, det beror ju på mycket hur länge ni vart tillsammans osv men lycka till.

• mattiasFästmö

Jag är inte helt säker, så fråga någon som jobbar med det. Men jag tror om jag inte missminner mig att om han får ett nej så måste han åka tillbaka till sitt land i typ tre månader eller liknande innan han får söka igen, även om det bara är ett turistvisa han ska söka senare. Men somsagt är jag inte helt 100 på detta.

• mattiasFästmö

2011 skrev 2010-09-26 17:05:15 följande:
    Om han redan har ett uppehållstillstånd för studier så behöver han sannolikt inte åka hem för att söka en ny typ av uppehållstillstånd. Jag har en vän som konverterade från uppehållstillstånd för studier till ett relationsbaserat uppehållstillstånd (sambo, men det är samma som om man gifter sig) utan att hon behövde söka ifrån sitt hemland (USA).

det vi diskuterade var om man måste åka hem innan man kan söka igen om man först får ett nej, alltså om han söker uppehållstillstånd men får ett nej. vad som händer då.

Svar på tråden gifta sig med utländskmedborgare.