• JBEC

Hur välja tärna?

Är i inledningen av planering av vårt bröllop. Något som jag börjat se som ett problem är hur man väljer tärna?
    Vi, jag och min M2B, är överens om att endast ha en tärna och en bestman och ingen mer i följet utom oss då. :)

Problemet är att jag har 3 nära vänner, en släkting, en kompis från gymnasiet och en från ungefär samma tid. Jag har olika kopplingar till dem alla men bor inte i samma landsdel sedan några år tillbaka och därför umgås vi inte så ofta nuförtiden. Jag vill ha en av dem, lutar åt den tredje, men finns det risk att de andra blir besvikna?

Det är svårt..

Nån annan som har funderingar i frågan?

• Svar på tråden Hur välja tärna?
  • Sebastiána

Jag valde min syster. Jag var tärna på hennes och då slapp jag problemet med att välja en av mina väninnor.

Förresten, ska ni verkligen ha bestman? Bestman har man ju om man gifter sig enligt anglosaxisk sed (bestman står framme vid altaret tillsammans med brudgummen). Då har man inte tärna utan brides maids...

• linani

Jag valde tärna utifrån vem som passar bäst för uppdraget, de andra kompisarna sa jag helt enkelt till att jag ville ha dem till andra uppdrag.. om de ville såklart!! Alla flickorna tyckte det va jätte bra, vissa av dem vill juh inte vara tärna. Ex på grund av att de inte vill stå inför massa folk.

Tjejen jag valde kan göra mig lugn och tygg på böllopsdagen... samt att jag kan prata me henne om allt.

• mattiasFästmö

Jag valde min syster, eftersom jag kände att det var 'rätt' sak att göra eftersom jag bara har en syster, och att hon även är i någolunda samma ålder. Men nu 4 veckor innan bröllopet så har det varit massa strul så jag har bytt tärna, till min kusin. Jag hade tankarna på min kusin från början, men som sagt kändes det mest korrekt att välja min syster. Men jag känner nu att jag skulle ha gått på min magkänsla från början och valt den som var bäst för mig. Vilken tjej kommer du kunna lita på kommer vara med dig hela dagen, som kommer dyka upp i tid och vara glad och på bra humör? Stötta och lugna dig under dagen och göra dig glad? Jag tycker att detta är en dag då man faktiskt får vara ego och välja den tärna man tror kommer vara bäst för en själv under dagen helt enkelt. Kanske dom andra kan få andra hedersuppdrag om du känner att de ändå ska få vara en betydande del

• Pullan88
    Sebastiána skrev 2010-09-26 16:41:52 följande:
    Jag valde min syster. Jag var tärna på hennes och då slapp jag problemet med att välja en av mina väninnor.   Förresten, ska ni verkligen ha bestman? Bestman har man ju om man gifter sig enligt anglosaxisk sed (bestman står framme vid altaret tillsammans med brudgummen). Då har man inte tärna utan brides maids...
    va? Nu hänger jag inte med? :)

Jag ska ha en tärna och en marskalk,

men dom ska ju stå tillsammans med oss! var ska dom annars stå?

jag förstår inte riktigt? :)

• MichaB

jag ska ha 2 tärnor, en vän som blivit en av mina bästa vänner sista året, och min syster.. har en vän sen över 13 år tillbaka, men har inte haft speciellt mycket kontakt med henne på sista tiden, vet inte hur hon kommer reagera, men jag tror hon förstår...  får hoppas på det iaf..

• Sebastiána
    Pullan88 skrev 2010-09-26 17:32:43 följande:
    va? Nu hänger jag inte med? :)   Jag ska ha en tärna och en marskalk, men dom ska ju stå tillsammans med oss! var ska dom annars stå? jag förstår inte riktigt? :)
    Enligt svensk sed går tärna och marskalk in tillsammans med brudparet och står sedan framme i kyrkan. Enligt anglosaxisk sed står brudgummen vid altaret tillsammans med bestman och väntar medan bruden leds fram av sin far... och då har man ju också brides maids och inte tärna (om mannen har flera manliga vänner i sitt följe heter de inte bestmen utan groomsmen f.ö).
  • Sörön10

Jag valde också tärna mellan flera olika. Eller, alternativet var en tjej och två till eller bara den tjejen! Jag valde den tjejen! 

Jag tänkte så här: Vem kommer kunna hantera mina bridezillanerver, vem kommer förstå mig i stressen, vem kommer vara mitt största stöd, vem kommer jag få gråta ut hos, vem kommer ta ner mig på jorden! Vem litar jag mest på! 

Att hon skulle tillhöra mina närmaste var solklart! =) 

Så jag valde min bästis sedan högstadiet! 

• Pullan88
    Sebastiána skrev 2010-09-26 18:26:38 följande:
    Enligt svensk sed går tärna och marskalk in tillsammans med brudparet och står sedan framme i kyrkan. Enligt anglosaxisk sed står brudgummen vid altaret tillsammans med bestman och väntar medan bruden leds fram av sin far... och då har man ju också brides maids och inte tärna (om mannen har flera manliga vänner i sitt följe heter de inte bestmen utan groomsmen f.ö).
    Jaha! Jag kommer ha en salig blandning!

kallar det gärna marskalk och tärna ändå..

vill gärna att far min leder in mig, men jag kommer nog ändå kalla det för tärna och marskalk.. ska ändra lite på seden till det jag vill då ;)

• say yes

haha, bra pullan88, jag skall också ändra lite och ha 3 tärnor och min sambo skall ha en bestman. Vill också bli inledd men mött av min m2b. Vem bryr sig om det heter bestman eller marskalk, tärnor eller brides maids?? Herregud!

• LisaEleonor

jag ska ha min syster som tärna. Vi funderade ett tag på att ha fler, eller att kanske ha brudnäbbar. Men då blev det så svårt att välja vilka barn som fick vara med och vilka som inte skulle vara det. Så då kändes det enklast att ta min syster. Och hon känner jag mig trygg med att hon kan följa med mig och disskutera allt med mig.

Samtidigt kommer vi nog trixa lite med traditionerna för att hon ska känna sig bekväm. Hon är arton och vi tycker inte att hon ska känna att hon behöver hålla tal eller göra något sånt.

• JBEC

Ja det är svårt det där ändå..
    Vi tänkte kalla det bestman istället för marsalk och jag ska ha tärna men vi kommer gå in tillsammans, jag, min M2B, tärnan och bestman.

Har inte bestämt mig ännu om tärna till 100% men era inlägg är helt klart hjälpsamma!

• Sebastiána
    say yes skrev 2010-09-26 18:56:28 följande:
    haha, bra pullan88, jag skall också ändra lite och ha 3 tärnor och min sambo skall ha en bestman. Vill också bli inledd men mött av min m2b. Vem bryr sig om det heter bestman eller marskalk, tärnor eller brides maids?? Herregud!
    Det är ju inte samma sak
  • tilamao

Jag ska ha min syster och en av mina närmsta vänner som tärnor (de två är även bästa vänner). Min bästa vän ska gifta sig några veckor efter mig så det kändes snällast för både henne och mig att inte ha henne som tärna men hon kommer att vara med mig hela dagen ändå. Min m2b ska ha två marskalkar eller bestmans eller vad det heter. De ska stå där framme med honom och så ska jag gå in tillsammans med våra tre budnäbbar och två tärnor. Det känns helrätt. Dessutom ska min pappa viga oss :)

• Pullan88

äh, jag struntar i vad det är :P

Jag kommer ha en brudtärna och en marskalt, inga konstiga engelska ord för mig inte ;)

sen ör jag som jag vill med resten :)

• Hoffsennanen Tottoplex
    MichaB skrev 2010-09-26 18:01:34 följande:
    jag ska ha 2 tärnor, en vän som blivit en av mina bästa vänner sista året, och min syster.. har en vän sen över 13 år tillbaka, men har inte haft speciellt mycket kontakt med henne på sista tiden, vet inte hur hon kommer reagera, men jag tror hon förstår...  får hoppas på det iaf..
    Trodde jag va ensam i det dilemmat!
  • Pokaloo

Jag har inte läst genom allas inlägg *skäms lite* men jag har ett tips som gjorde det enkelt för mig att välja tärna.
    Jag har 4 yngre systrar o den enda som verkligen ställde upp o var med överallt fick bli min tärna. De andra avbokade, prioriterade andra saker o vänner o var rätt upptagna själva.

För att göra det lätt för dig.. är att kolla vem som har mest tid att ställa upp o hjälpa dig mest.
    Du behöver inte planera in en massa saker utan börja med att fråga om hjälp om att du behöver tips o råd, färg, tema, blommor, hitta hemsidor för olika saker osv. Du märker vem som engagerar sig o vem som inte har tid.

Leta klänning kommer alla säkert att ha tid för men allt annat då?

Förhoppningsvis har någon redan gett dig ett bra tips på hur du ska göra =)

• say yes

sebastiana: vad är skillnaden då??

• Mariamilena80

Jag var först inne på att inte ha en tärna på grund av samma problem.

Har 2 systrar, en som jag är väldigt nära och den andra inte speciellt nära alls. Och sen har jag en bästa vän.

Valde systrarna, kände att jag inte kunde bara välja en syster. Å sen hoppas jag inte min bästa vän är besviken. Hon är inte den typen som gärna står i centrum eller använder klänning.

• Sebastiána

Ja, det kan vara knepigt. Ett tag funderade jag på att mina svägerskor skulle få vara tärnor också, men det hade samtidigt känts konstigt om inte mina väninnor hade fått vara det.

Jag litar fullt och fast på min syster. I och för sig har hon inte så betungande uppgifter: hon ska hålla buketten i kyrkan. Visst pratar jag med henne om bröllopet och ber om råd och diskuterar saker, men det hade jag gjort ändå - hon är ju min syster

Svar på tråden Hur välja tärna?