Inlägg från: Sebastiána |Visa alla inlägg
  • Sebastiána

Hur välja tärna?

Jag valde min syster. Jag var tärna på hennes och då slapp jag problemet med att välja en av mina väninnor.

Förresten, ska ni verkligen ha bestman? Bestman har man ju om man gifter sig enligt anglosaxisk sed (bestman står framme vid altaret tillsammans med brudgummen). Då har man inte tärna utan brides maids...

• Sebastiána
    Pullan88 skrev 2010-09-26 17:32:43 följande:
    va? Nu hänger jag inte med? :)   Jag ska ha en tärna och en marskalk, men dom ska ju stå tillsammans med oss! var ska dom annars stå? jag förstår inte riktigt? :)
    Enligt svensk sed går tärna och marskalk in tillsammans med brudparet och står sedan framme i kyrkan. Enligt anglosaxisk sed står brudgummen vid altaret tillsammans med bestman och väntar medan bruden leds fram av sin far... och då har man ju också brides maids och inte tärna (om mannen har flera manliga vänner i sitt följe heter de inte bestmen utan groomsmen f.ö).
  • Sebastiána
    say yes skrev 2010-09-26 18:56:28 följande:
    haha, bra pullan88, jag skall också ändra lite och ha 3 tärnor och min sambo skall ha en bestman. Vill också bli inledd men mött av min m2b. Vem bryr sig om det heter bestman eller marskalk, tärnor eller brides maids?? Herregud!
    Det är ju inte samma sak
  • Sebastiána

Ja, det kan vara knepigt. Ett tag funderade jag på att mina svägerskor skulle få vara tärnor också, men det hade samtidigt känts konstigt om inte mina väninnor hade fått vara det.

Jag litar fullt och fast på min syster. I och för sig har hon inte så betungande uppgifter: hon ska hålla buketten i kyrkan. Visst pratar jag med henne om bröllopet och ber om råd och diskuterar saker, men det hade jag gjort ändå - hon är ju min syster

Svar på tråden Hur välja tärna?