• Moster Stina

Norrtäljebrudar 2011?

Hej!
    Är det fler än jag som ska gifta sig nästa år i Norrtälje kommun?

• Svar på tråden Norrtäljebrudar 2011?
  • Anna B

hejsan brudar! :)

Är det någon som har kikat runt på tårtor? Jag har inte funderat så mkt på tårtan än, ska man köpa vanliga tårtor och fixa en ställning? Eller vill man ha en klassisk bröllopstårta?
    Några tips? Är det flygis eller tösses som gäller?

Kram Anna

• LondonLove
    Bubblor skrev 2011-01-01 15:36:39 följande:
    Hej hej,

Har för mig att det är ganska ljust i Norrtälje Kyrka, kan leta rätt på lite gamla kort så kan jag dubbelkolla... Mina föräldrar gifte sig där och jag döptes där så de borde ha ganska bra med kort från kyrkan... =)

Hur långt har ni andra kommit i planeringen? Var ska ni ha festen sen?? =)
    Hej Bubblor,
    Ah det skulle vara jattsnallt om du hittar nagra bilder.
    Bra att kunna forestalla sig hur det hela kommer bli =)

Mina foraldrar har landstalle 20 minuter fran Norrtalje och vi ska ha en liten brollopsfest och buffe-middag dar efterat, vi kommer bara ha vara familjer samma dag, sammanlagt 54 personer.
    Orsaken till det ar att vi bada kanner att vi vill hinna prata med alla gaster.
    Sen sover alla over, min mamma har fragat grannar om att fa lana deras gaststugor samt vissa ska talta.
    Sa dagen efter brollopet har vi en heldag tillsammans.

En vecka efter ska vi ha en brollopspicknink for alla vanner och bekanta som vi vill ska komma, ca 70-100 personer med da far alla ta med sin egen picknick och filt, vi bjuderb pa champagne och kanske hyr in en glassbil...haller pa och undersoker vad det kostar bara.

Sen gor vi samma sak nar vi kommer hem till London med picknick, pa sa satt behover ingen kanna sig utanfor och vi har en liten budget sa det passar oss.

Vad har ni for olika teman och kommer ni ha inbjudningskortet som matchar?
  • Moster Stina
    Anna B skrev 2011-01-15 11:05:46 följande:
    hejsan brudar! :)

Är det någon som har kikat runt på tårtor? Jag har inte funderat så mkt på tårtan än, ska man köpa vanliga tårtor och fixa en ställning? Eller vill man ha en klassisk bröllopstårta?
    Några tips? Är det flygis eller tösses som gäller?

Kram Anna
    Efter att ha läst mycket om andras tåror så verkar det vara så att de i allmänhet kostar minst 35 kr biten upp till kanske 48 kr om man har otur.
    Har precis tittat runt på BILLIGASTE tårtalternativ. Vi tänker nog välja en prinsesstårta i någon fin färg typ vit kanske, och sen pynta med rosor doppade i ägg och strösocker.
    På Flygfyren kan man få tårtan att kosta 15 kr/biten. På Ica maxi i Uppsala kan de göra stora rektangulära tårtor till ungefär samma pris/bit. vi får se hur vi gör, men vi bjuder på trerätters förutom tårtan så vi struntar nog i en av det mest flashiga slaget. ett tips från andra här är att man ställer EN rund tårta på ett tårtfat med fot och sen låter de andra stå bredvid.  Det är när man har med tårtställning som det kostar MYCKET mer.
  • Anna B
    Moster Stina skrev 2011-01-15 14:25:27 följande:
    Efter att ha läst mycket om andras tåror så verkar det vara så att de i allmänhet kostar minst 35 kr biten upp till kanske 48 kr om man har otur.
    Har precis tittat runt på BILLIGASTE tårtalternativ. Vi tänker nog välja en prinsesstårta i någon fin färg typ vit kanske, och sen pynta med rosor doppade i ägg och strösocker.
    På Flygfyren kan man få tårtan att kosta 15 kr/biten. På Ica maxi i Uppsala kan de göra stora rektangulära tårtor till ungefär samma pris/bit. vi får se hur vi gör, men vi bjuder på trerätters förutom tårtan så vi struntar nog i en av det mest flashiga slaget. ett tips från andra här är att man ställer EN rund tårta på ett tårtfat med fot och sen låter de andra stå bredvid.  Det är när man har med tårtställning som det kostar MYCKET mer.
    Åh, tack för tipset :) Kanske kan man bygga en egen ställning! :) Ska kolla på flygis vilka tårtor som finns!
  • Bubblor
    LondonLove skrev 2011-01-15 12:23:49 följande:
    Hej Bubblor,
    Ah det skulle vara jattsnallt om du hittar nagra bilder.
    Bra att kunna forestalla sig hur det hela kommer bli =)
    Hej hej,

Har inte varit hos mina föräldrar ännu och kunnat kolla deras bilder, men här är en länk med några bilder så länge... =)

http://www.kyrkokartan.se/055494/Norrt%C3%A4lje_kyrka
  • Moster Stina

Vi tänker oss att pynta lokalen i vitt, rosa, lila, guldgult.
    Har köpt två sorters tapeter som jag skall göra pärmar till festprogrammen av. Gråa och rosabrokiga.
    Sen ska vi hänga fiberduk i taket så att det ser riktikt drömskt och vackert ut.
    Köpt en massa vita ljus, plus värmeljus och lillarosa ljus på IKEA som jag tänkte kunde passa till. Och MASSOR av ljuslyktan GALEJ. Och såklart en massa KNOPPAlakan att ha som duk. Kommer köpa organza i guldgult och lägga som löpare på borden, eller så färgar jag fiberduk och klipper löpare av.

Nu är det förresten bestämt att vi gifter oss i juni. Vi skall tydligen få en bäbis i augusti!

• fennie

Jag ska oxå gifta mig i Norrtälje i år. Norrtälje kyrka 2/7. Roligt att läsa denna tråd. Jag och min sambo bor i Linköping men min sambo är från Norrtälje.... jag undrar också över hår och make-up? Någon som vet bra ställen? =)

• Matilda Bäcker

Hej!

Jag och min sambo bor i Norrköping men vi är båda från Roslagen (jag från Norrtälje, han från Edsbro) och vi gifter oss i Länna Kyrka 4/6.

Hår och smink för mig och min tärna fixas på salongen som ligger i gränden där vid Lilla Torget, kommer inte ihåg vad den heter.
    Tårtan har vi beställt från Flygfyren, en tårtställning som går som en båge blir det och själva tårtan är som en prinsesstårta fast med sylt i. Operatårta hette det visst. Kostar 35 kr biten.
    Bil hyr vi från Bilförmedlingen. Ganska kostsam historia, men bröllop kostar ju :-P
    Blommor beställer vi från Fru Grön som ligger nere vid Norrtäljebåten.

I dagsläget väntar vi på besked från pastorsexpeditionen om vilken präst och kantor vi får. Håller tummarna för att vi får Anders Elvin som präst!

Just det, om ni har gäster som kommer långväga ifrån och ni gifter er samma helg som mig så är det svårt att få hotellplatser. Det är nämligen Custom Bike Show samma helg, vilket vi upptäckte när vi försökte boka hotellrum på både Åtellet och Granparken. Vi fick till slut tag på ett par rum på Hotell Roslagen, uppe vid McDonalds. Vill bara förvarna er andra om det, ifall ni inte tänkt på det.

• Anna B

Ja, man får inte glömma att det är Custom Bike Show! Jag kommer att bli sminkad hemma för att slippa ge mig ner på stan :) Det är Therese från Roxenmoskincare som ska sminka mig. Men det lutar åt att jag fixar håret själv, men hjälp av tärnorna.. tycker det skenar iväg lite för mkt pengar annars..

Matilda: Tänk på att det kan ta lite tid att ta sig till lilla torget om du ska åka bil, kan vara lite köigt..

Vi har inte beställt tårta än, men det lutar åt flygfyren. Fanns det många prisklasser? Hade helst velat hamna på högst 30kr/bit, men det kanske är önsketänkande...

Vad gäller hotellrum så slipper vi som tur det. Vi har bokat ett helt kollo då vi har mååånga långväga gäster :)

Åh, nu börjar det närma sig! Jag har inte känt mig nervös alls, men nu börjar det pirra lite. Inbjudningskorten ska skickas ut om ca 2 veckor. Fick ett utkast från svärmor som tillverkar alla kort. Hon är grym på kalligrafi så de kommer bli kanon!

Skrattande

• Matilda Bäcker
    Anna B skrev 2011-02-22 18:02:54 följande:
    Ja, man får inte glömma att det är Custom Bike Show! Jag kommer att bli sminkad hemma för att slippa ge mig ner på stan :) Det är Therese från Roxenmoskincare som ska sminka mig. Men det lutar åt att jag fixar håret själv, men hjälp av tärnorna.. tycker det skenar iväg lite för mkt pengar annars..

Matilda: Tänk på att det kan ta lite tid att ta sig till lilla torget om du ska åka bil, kan vara lite köigt..

Vi har inte beställt tårta än, men det lutar åt flygfyren. Fanns det många prisklasser? Hade helst velat hamna på högst 30kr/bit, men det kanske är önsketänkande...

Vad gäller hotellrum så slipper vi som tur det. Vi har bokat ett helt kollo då vi har mååånga långväga gäster :)

Åh, nu börjar det närma sig! Jag har inte känt mig nervös alls, men nu börjar det pirra lite. Inbjudningskorten ska skickas ut om ca 2 veckor. Fick ett utkast från svärmor som tillverkar alla kort. Hon är grym på kalligrafi så de kommer bli kanon!

Skrattande
    Jag kommer nog att gå dit, jag och tärnan sover i en gäststuga tillhörande en bekant, på Järpgatan, så det är ett stenkast därifrån i princip Sen ska vi ju ut ur stan men det är nog mkt lättare

Mja, vad jag förstod så var det 35kr per bit eller 50kr per bit, beroende på innehåll och lite så. Men hör med dem, de vet ju. Men med tanke på att vi tog den enklaste formen av tårta i princip så kommer du nog inte så mkt lägare än 35 kr per bit. Vilket iofs är ett rätt bra pris ändå, vi kollade både på Tösses och på Bageriet som ligger på Vårgatan på väg mot brandstationen. Deras billigaste bitpris låg på 50 kr. Båda de sa mellan 50-55kr.

Min svärmor gör också inbjudningskorten, ja alla trycksaker faktiskt! Eller ja hon gör dem inte, för det gör jag. Hon trycker dem, svärföräldrarna äger tryckeri, praktiskt nog

Vi använder Lipperts Catering också, supernöjd med det valet! När vi åkte dit för att prata om menyn blev vi bjudna på lunch för han höll ändå på att laga i ordning mat till en kund. Supergott, det bara smälte i munnen! Och han är väldigt serviceminded och väldigt prisvärd! Längtar nästan mer till middagen än till själva bröllopet, hahaha! Haha nej då, skämt åsido, men VÄLDIGT nöjd med valet av cateringsfirma som sagt!
Svar på tråden Norrtäljebrudar 2011?