• snartdax11

Vigselförättare med öppet sinne?

Finns det? Någon som är villig att höra vad man önskar o vill..

• Svar på tråden Vigselförättare med öppet sinne?
  • mattiasFästmö

Ja nu har ju vi bara 'provat' på en, men den som vi ska ha har vart väldigt tillmötesgående gällande allt. men sen kanske inte vi har så stora krav heller? Eller nåt. Men våran verkar vara helt underbar

• snartdax11

Vart hittade ni denna? Blir det som "kyrklig" vigsel eller finns det regler? Eller är det Fritt val =)

• Dejli

Vad menar du med "öppet sinne"? Många verkar ju tycka att deras vigselförrättare är dumma i huvudet som inte vill låta bruden bli överlämnad, eller dansa in till någon modern låt med ibland tvivelaktig text... det är inte att vara trångsynt tycker jag, det är att respektera svenska kyrkan (för jag antar att det är svenska kyrkan du syftar på).

Om de däremot bara är ointresserade av att diskutera ceremonin eller se saker från olika vinklar, eller bara är väldigt gammeldags i frågor där de flesta tagit ett steg närmre 2010, då är det ju en annan sak. Men det låter ju som att du har dåliga erfarenheter redan.

• snartdax11

Saken är den att vi vill ha en "kyrklig" vigsel på en herrgård. Vill ha den sedvanliga texten men kanske dra ner något på det "kristliga". Är ju med i svenska kyrkan. Vill inte på något sätt vara respektlös mot svenska kyrkan..

• Aleta
    snartdax11 skrev 2010-09-30 11:25:46 följande:
    Saken är den att vi vill ha en "kyrklig" vigsel på en herrgård. Vill ha den sedvanliga texten men kanske dra ner något på det "kristliga". Är ju med i svenska kyrkan. Vill inte på något sätt vara respektlös mot svenska kyrkan..
    Det är väldigt strikta regler för hur en kyrklig ceremoni ska gå till. Dessa regler måste följas av prästen annars begår han/hon tjänstefel.
    Det är till syvende och sist en gudstjänst det är frågan om, så att dra ner på det kristliga blir omöjligt.

Kanske passar en borgerlig vigsel er bättre?
    Man kan ju läsa valda bibeltexter även då om man vill antar jag.

• snartdax11

Men problemet är inte själva akten, problemet är att få en präst som är villig att komma till herrgården för vigsel utomhus.. Borglig vigsel är kanske ett alt. om dom är mer flexibla..

• Optimia

snartdax11 skrev 2010-09-30 11:44:11 följande:
    Men problemet är inte själva akten, problemet är att få en präst som är villig att komma till herrgården för vigsel utomhus.. Borglig vigsel är kanske ett alt. om dom är mer flexibla..

Som Jeez förklarade i din andra tråd, så kan det hända att prästen har många andra ceremonier samma dag -- då är det väldigt opraktiskt om han/hon ska flänga från ett ställe till ett annat.
    En vanlig lördag är det säkerligen inte ovanligt att en präst har minst en vigsel, ett dop, en begravning osv. Alla dessa saker ska förberedas och har sina tydliga formulär/regler för hur de ska utformas.

Om du vill läsa mer om hur en kyrklig vigsel MÅSTE gå till, kan du titta i någon av "Fråga prästerna"-trådarna, alternativt läsa på Sv. Kyrkans sidor.

Angående att be prästen tona ner det kristna, så tror jag INTE att det är speciellt populärt. En kristen vigsel är en gudstjänst och då kan man inte slopa gudsnacket eller hoppa över psalmerna.

• mattiasFästmö

snartdax11 skrev 2010-09-30 11:22:08 följande:
    Vart hittade ni denna? Blir det som "kyrklig" vigsel eller finns det regler? Eller är det Fritt val =)

Ja vi ska ju ha en borgelig vigselförättare då, men vi har fått vart med och utformat vår vigselakt själva, och hon har bara sagt saker som att hon 'brukar' göra såhär eller hon skulle 'rekommendera' att vi lägger upp det såhär. Men vi har fått vart med och tyckt och tänkt om allt och får det precis som vi vill

• Jeez

En borgerlig vigselförrättare är mer flexibel så till vida att formuläret för vad som måste sägas är mycket kortare, i övrigt kan det byggas ut hur man vill. Men det gäller att hitta en vigselförrättare som går med på också det. Vad jag ser på BT och andra ställen är att det finns flertalet sådana (som också tar betalt för sina tjänster) men man får leta lite, men det finns också de som inte alls gör mer än "nödvändigt".

Vad gäller den kristna delen så är ordningen som den är i den kyrkliga ceremonin, och den är kristen.

• Emblas Mamma
    Aleta skrev 2010-09-30 11:36:41 följande:
    Det är väldigt strikta regler för hur en kyrklig ceremoni ska gå till. Dessa regler måste följas av prästen annars begår han/hon tjänstefel.Det är till syvende och sist en gudstjänst det är frågan om, så att dra ner på det kristliga blir omöjligt. Kanske passar en borgerlig vigsel er bättre?Man kan ju läsa valda bibeltexter även då om man vill antar jag.
    Får jag bara fråga en sak?

Om att präster måste följ vissa regler och så..

vissa präster är ju t.ex helt emot brudöverlämnnde och andra tycker det är okej.

Jag vill gärna bli överlämnad, men bryter prästen mot regler då och kan bli avstängd?

bara undrar:)

Annars tycker väl jag att ni kanske kan få en präst att viga er utomhus.. ser inget fel i det:)

men det där att tona ner det kristna.. det vill nog ingen präst eftersom det är just det ett kyrkligt bröllop handlar om också, lite så ;)

• Burre Präst
    Emblas Mamma skrev 2010-09-30 17:33:10 följande:
    Får jag bara fråga en sak? Om att präster måste följ vissa regler och så.. vissa präster är ju t.ex helt emot brudöverlämnnde och andra tycker det är okej. Jag vill gärna bli överlämnad, men bryter prästen mot regler då och kan bli avstängd? bara undrar:)   Annars tycker väl jag att ni kanske kan få en präst att viga er utomhus.. ser inget fel i det:) men det där att tona ner det kristna.. det vill nog ingen präst eftersom det är just det ett kyrkligt bröllop handlar om också, lite så ;)
    Nej, troligen kan ingen präst bli avstängd för att man tillåter överlämning. Däremot har jag inte träffat på någon kollega som tycker om seden, de flesta jag känner går (på sin höjd) motvilligt med på det för att slippa bråka med bruden.

Däremot finns det församlingar där kyrkoherden i samråd med prästerna bestämt att brudöverlämning inte får förekomma i den församlingens kyrka. Då får man respektera detta och avstå eller söka sig till en annan församling.

Vad gäller TS inledningsfråga så finns det många präster som är villiga att "höra vad man önskar o vill", men däremot inte att gå med på att göra vadsomhelst.  Vigslar på andra ställen än kyrkan, i synnerhet utomhusvigslar, är något jag i regel avstår på grund av alla praktiska svårigheter, som brudparet oftat heller inte har tänkt på.

Och att "dra ner något på det 'kristliga'" kommer inte på fråga! Vill man det bör man välja borgerlig vigsel.

• Emblas Mamma
    Burre Präst skrev 2010-09-30 21:29:39 följande:
    Nej, troligen kan ingen präst bli avstängd för att man tillåter överlämning. Däremot har jag inte träffat på någon kollega som tycker om seden, de flesta jag känner går (på sin höjd) motvilligt med på det för att slippa bråka med bruden. Däremot finns det församlingar där kyrkoherden i samråd med prästerna bestämt att brudöverlämning inte får förekomma i den församlingens kyrka. Då får man respektera detta och avstå eller söka sig till en annan församling. Vad gäller TS inledningsfråga så finns det många präster som är villiga att "höra vad man önskar o vill", men däremot inte att gå med på att göra vadsomhelst.  Vigslar på andra ställen än kyrkan, i synnerhet utomhusvigslar, är något jag i regel avstår på grund av alla praktiska svårigheter, som brudparet oftat heller inte har tänkt på. Och att "dra ner något på det 'kristliga'" kommer inte på fråga! Vill man det bör man välja borgerlig vigsel.
    Anade nästan det med att mna inte ska dra ner på det kristliga..

känns ju konstigt att en präst skulle vilja det:)
    Inte mig emot, jag tycker det är vackert!

Men jag får hoppas min präst går med på överlämnande, jag kommer inte tvinga någon :)

• Klockarbol

Fråga prästerna i din församling om vigsel på annan plats.

Vi vigdes i Kaknästornet i Svenska kyrkans ordning med 'medhavd' präst - kunde inte ha blivit bättre för ett litet familjebröllop

Svar på tråden Vigselförättare med öppet sinne?