Vigselförättare med öppet sinne?
Emblas Mamma skrev 2010-09-30 17:33:10 följande:
Får jag bara fråga en sak? Om att präster måste följ vissa regler och så.. vissa präster är ju t.ex helt emot brudöverlämnnde och andra tycker det är okej. Jag vill gärna bli överlämnad, men bryter prästen mot regler då och kan bli avstängd? bara undrar:) Annars tycker väl jag att ni kanske kan få en präst att viga er utomhus.. ser inget fel i det:) men det där att tona ner det kristna.. det vill nog ingen präst eftersom det är just det ett kyrkligt bröllop handlar om också, lite så ;)Däremot finns det församlingar där kyrkoherden i samråd med prästerna bestämt att brudöverlämning inte får förekomma i den församlingens kyrka. Då får man respektera detta och avstå eller söka sig till en annan församling.
Vad gäller TS inledningsfråga så finns det många präster som är villiga att "höra vad man önskar o vill", men däremot inte att gå med på att göra vadsomhelst. Vigslar på andra ställen än kyrkan, i synnerhet utomhusvigslar, är något jag i regel avstår på grund av alla praktiska svårigheter, som brudparet oftat heller inte har tänkt på.
Och att "dra ner något på det 'kristliga'" kommer inte på fråga! Vill man det bör man välja borgerlig vigsel.