• idekabel

Kan man ta betalt för alkoholen?

Hej, vi har tänkt att ha ett enklare bröllop i samband med vårat andra barns dop. VI tänkte spegla våra personligheter genom att köra hårt på vår budget. Vi är egna företagare och lever till vardags i en ganska så snål ekonomi. Vi kommer brassa på med kostnader när det gäller maten. Men annars använder vi ärvda ringar ( som vi ska  smällta ner och gjöra om), kläder från second hand och egenodlade blommor. 
    NU till min fråga, vi vill ha partaj, dans och galenheter. Kan man på kvällen ha ett stånd med  öl, vin, cider och groggar till ett enhetligt symboliskt  pris på 10 kronor st?  

Vänner och släkt vet om vår ekonomiska situation och vet att vi gifter oss av kärlek och av ingen annan orsak...

• Svar på tråden Kan man ta betalt för alkoholen?
  • Mariabridetobe

Vi ska bjuda på drickat till maten och sen ha "ta själv bar" med självkostnadspris, 10 kr. Så det tycker jag absolut att ni kan göra..

• Niini

Vi kommer ha festen på en restaurang så vi bjuder på dricka till maten o den som vill ha nåt utöver det så får själv köpa i baren :)

• Moster Stina

Jamen det kan man ju absolut! Det är ju inte alls ovanligt på bröllop! I vårt fall har vi valt att bjuda på vin hela kvällen, men vi struntar helt enkelt i sprit. Ingen av våra stora släkter som kommer sakna det i alla fall. OM några vänner saknar det...får vi väl se. Men då vi inte är några stora spritdrickare någon av oss, så bryr vi inte oss så mycket om det. Mina föräldrar är dessutom nykterister, och det känns som ett tillräckligt stort steg att ta, att bjuda på och dricka vin en hel kväll med dem med.

• Fialotta 78

Tycket att det är helt ok att ha bar till självkostnadspris. Men tänk på att det skrivs i inbjudan, jag brukar i vanliga fall inte ta kontanter med mig på dop eller bröllop. Tänk även på att ni nog inte får tjäna något på försäljningen av alkoholen för då måste ni nog ha tillstånd för att sälja alkohol, är inte helt säker på reglerna men det ksn ni nog lätt kolla upp. Om ni har samma pris på öl, vin och drinkar så kanske folk dricker mest drinkar eftersom man kanske får mer "valuta" för pengarna, har nämligen varit med om det.

Får väl hoppas att alla som gifter sig gör det av kärlek fast att man bjuder på allt

• MBLL

Det tycker jag absolut att ni kan göra.
    Vi kommer bjuda på välkomstskål, dryck till maten och avecc till kaffet, resten får var och en stå för för ett självkostnadspris.... alltså typ 10 kronor för en öl eller så.
    Vi tycker att det är ett smidigt sätt att komma ifrån att folk tar till exempel en öl och sen råkar ställa ifrån sig den och tar en ny på en gång....

• nsdtr

Vi har oxå tänkt att bjuda på champange till förminglet o sen all dryck som hör till maten o kaffe o tårta, sen blir det självkostnadsbar tex 10 el 20 kr vad de än väljer i baren

• Fröken T

Det tycker jag absolut att ni kan!

Vi kör en annan variant – Vi kommer att be gästerna att ta med sig typ 3 flaskor av ett särskilt vin (till maten) istället för bröllopspresent och sen kommer vi nog att bjuda på festdrickat (om vi har råd :) )

En kompis gjorde så och det fungerade jättebra! De hade dessutom 10 kr-bar efter middagen. Ingen som tyckte det var konstigt. Man vet ju om sina vänners ekonomi och vi var glada bara att de hade bröllopsfest!

• Love Story

Tycker det låter helt ok! Som gäst hade jag inte tyckt att det var något konstigt, 10 kr är riktigt bra pris. Vi hade själva från början tänkt att göra så, bjuda på drickan under maten men ta en symbolisk tia för drinkar efteråt. Nu lutar det mot att inte göra det, men det är bara för att vi inte hittar nåt bra system för vem som ska stå i baren och ta betalt.

• Fröken 25

Jag håller helt med. Faktum är att vi kommer att ha ett liknande upplägg. 15 kr för öl/vin och 20 kr för en drink. Men det kan vara bra att förbereda gästerna på detta, så att de har med sig mynt/växelpengar.

• sandviken
    Love Story skrev 2010-10-01 10:25:51 följande:
    Tycker det låter helt ok! Som gäst hade jag inte tyckt att det var något konstigt, 10 kr är riktigt bra pris. Vi hade själva från början tänkt att göra så, bjuda på drickan under maten men ta en symbolisk tia för drinkar efteråt. Nu lutar det mot att inte göra det, men det är bara för att vi inte hittar nåt bra system för vem som ska stå i baren och ta betalt.
    jag tycker det fungerar bättre när man tar lite betalt för drickat, annars så brukar det sluta med halvfulla burkar blir lämnade lite överallt...

man behöver ju inte ha nån som står i baren för att ta betalt, det räcker ju med en skål eller liknande, så får dem lägga pengarna i den.

några kommer säkert glömma betala ibland, men det spelar ju ingen större roll, och några kommer säkert betala för mycket.

Svar på tråden Kan man ta betalt för alkoholen?