Inlägg från: FruFiddeli |Visa alla inlägg
  • FruFiddeli

Catering i malmö/ystad trakten??

Tack för tipset, ska ta och ringa Tord imorgon om jag hinner:). 

Vi tänkte också ha ett par stycken enkla drinkar men att döpa dem efter saker som har med oss att göra har jag inte tänkt på, mycket bra tips så ska vi absolut göra. Vi kan också ha en pedagogen drink, jag är ny examinerad förskollärare=), vet precis hur den ska va (absolut päron, sprite och lime, mmmm min favorit=)). 

Ska ni ha barn med på festen? Vi ska ha barnfritt. Ganska kul att få en dag i bara vuxet sällskap, händer inte så ofta annars.

• FruFiddeli

Piggelin i drinken e bara det bästa! Mmmm smarrigt och visst fanns det en liten frys i köket bredvid barluckan? Där var ju en stor frys i källaren och dit kan man kanske inte springa för att hämta glass stup i ett men om den finns precis bredvid så funkar det ju hur bra som helst=). 

Vi har inte kommit så jätte långt i planeringen. har bestämt färgtema dock, grönt (lite åt lime hållet fast den ljusare varianten), vitt, lite svart och lite silver blir det! Själv då, har ni något tema? Sen har min BMs syster en florist utbildning och har gjort brudbuketter och dekorationer till andra bröllop och hon har lovat att göra min bukett, hon är jätte duktig och vi har börjat spåna lite smått på blommor. Fotograf har vi klart (min morbror, jätte duktig fotograf som blev rörd till tårar och kände sig jätte hedrad när vi frågade om han ville fotografera oss=)). 

Gästlistan är klar och jag har köpt ett "inbjudningskorts kitt" på panduru outlet i Malmö som man sedan "pyntar" själv, ska inte ha det som hörde till dock utan ska till Gekås på tors för och se om man kan hitta billigare papper och sånt till festprogram och dylikt och då även se om jag kan hitta något som kan binda samman inbjudningskorten med det övriga så det passar i tema färgerna. Har också börjat spåna lite på innehåll i festhäftet och inbjudningskorten. 

Sen har vi klart med vem som ska sjunga i kyrkan och min pappa(musiklärare) ska spela gitarr och han ska även fixa ett band till festen, han har dock inte det helt klart än för han är såå seg, påminner honom hur ofta som helst men han är som han är...

Har även varit i kontakt med serveringspersonal, men det har vi inte bestämt riktigt än, de skulle ha 150 kr i timmen och verkade väldigt seriösa och duktiga, men jag ska kolla upp lite andra alternativ och framför allt så måste vi kanske bestämma maten först, fast de kunde iof hjälpa en och tipsa om det med så vi får se.

Brudklänning har jag varit och tittat på men hittade ingen som jag kände sådär riktigt wow som man vill känna, har hittat en på nätet dock men vet inte om jag vågar beställa utan att prova först..

Känns som en evighet kvar ja, men samtidigt så springer tiden iväg i vanlig ordning så snart snart står vi där och säger JA till våra älskade män! LÄÄÄÄNGTAR!!!

• FruFiddeli

Kom på att jag har bokat in frissan och sminkös (heter det så) också. MBs systers frisör har blivit god vän med dom så hon och hennes syster som är sminkös kommer hem till mig och fixar mig här hemma, så himla skönt att slippa stressen med att ta sig runt på flera ställen! Skulle få "kompis pris" men vet inte hur mycket det kommer kosta riktigt än..

• FruFiddeli

Hur fungerar det med "grisgrillandet" egentligen? De kommer och är där väldigt tidigt va? Skär de sedan upp och serverar också eller hur fungerar det? Vad kostar det om man får fråga? Låter väldigt gott måste jag säga.. Vad kommer ni servera till?

• FruFiddeli

Åååå grönt och syrenlila är bara såå himla fint ihop! Jätte fint med liljekonvalj, en av mina favorit blommer (synd att de ska vara så giftiga så man inte vågar ha dem i trädgården, får väl bli sen när man inte har barn som ska stoppa allt i munnen), syrener är ju också helt underbart, din bukett kommer lukta fantastiskt gott, hihi!

Gud vad bra att din pappa kan skjuta grisen, allt som kan dra ner kostnaderna uppskattas enormt inte sant... Inte klokt så mycket det kostar med bröllop fast än att man försöker hålla kostnaderna nere..men det är ju bara en gång i livet så det får det vara värt!

Vi har inte gjort bordsplacering än. Ska ni ha traditionell bordsplanering? Var ska ni ha honnörsbordet isf, vid scenen eller? Vet inte hur vi ska göra, hade varit skönt om man inte behövde flytta bord för att få plats och dansa så då känns det kanske bäst att ha honnörsbordet på motsatt sida..

Vi har bestämt vem vi vill ha som toastmadame men vi har inte frågat henne än, vill helst fråga henne personligen och hon kommer inte hem förrän i december, tror du det är okej att vänta så länge? Vi ska inte ha något brudfölje alls, kunde inte välja så det får bli bara vi två, men det blir nog bra ändå. Värdpar, vad gör de egentligen? Har för mig att det brukar vara de som står för en del av kostnaderna och att det vanligtvis är föräldrarna, men vi kommer stå för vårt bröllop helt själv, men det blir säkert någon av våra föräldrar som får agera värdpar.

Ringde till kyrkan idag förresten men de hade telefontid mån och ons så jag får ringa då ist. Bjäresjö ser riktigt fint ut faktiskt, har googlat runt och tittat på bilder, älskar när det är riktigt gammalt vilket det verkar vara. Hoppas där är ledigt!!!

Ska ni låna deras brudbåge? Såg på någon bild där de hade den stora ute och det var jätte fint. Tur att man får tillgång till lokalen på morgonen dagen innan för det är en hel del som ska fixas!

• FruFiddeli

Tusan också att jag inte kan koma ihåg allt i ett inlägg.. 

Har hittat en klänning som jag är väldigt sugen på att köpa idag=). Tänkte att man kan sätta ett svart band i midjan och kanske byta ut blomman till en svart, vill verkligen ha en klänning med något svart i.

http://dindromklanning.nya-ebutik.se/brudklanningar/artikelnummer-4-

Jätte billigt och ser fin ut tycker jag. Är lite sådär med att beställa över nätet med tjejen som har klänningarna sa att man kan få dem på öppet köp.. Vet inte, ska jag våga chansa...

Hur ser din klänning ut? Varför tvekar du om du ska ha den?

• FruFiddeli

Aaa då vet jag vilken klänning du har, har tittat på den med, väldigt lik ja=), bra att du tagit bort plast saken ;).

Så kan man också placera honnörsbordet ja, kanske är det bästa då man inte vill ha folk som springer bakom ryggen, får se hur vi gör. Syrener på borden blir superfint! De hade en massa små, säkert ikea, värmeljushållare i en låda i köket visade han oss, jätte bra så slipper man fixa det själv, tycker iof som du att det är väldigt snyggt att blanda så det inte blir så stelt och perfekt. Hur ska ni göra med duk och servetter? ska ni hyra? Ska ni ha linne servetter? Vi (min mamma) ska nog sy egna dukar med något billigt IKEA tyg i vitt och bordslöpare i grönt.. Fast sen vet jag inte hur det blir med servetter, personligen så tycker jag inte det stör med pappers servetter, finns ju lite "finare" tjockare varianter, så det blir det nog..

• FruFiddeli

Ja just det, det pratade mamma också om IKEAs lakan... Hmm få se nu, Ronny sa att borden var 120x70 så där kan bara sitta två i bredd vid varje bord. Men om man delar ett lakan på mitten så det blir två stycken 150x120 så borde det väl bli bra, då hänger det ner 25 cm där man sitter och sen blir det bara  15 cm på korstiderna fast iof så sätter man ju ihop borden så då kan man ju dra tyget så det hänger ner mer på den kortsidan som står fri och där där man sätter ihop borden behöver det ju inte hänga ner så mycket, eller? Ser det konstigt ut? kan man göra så här så behöver vi ju bara handla 10 lakan om vi är 80 personer, låter som du säger väldigt lite men alternativet är ett lakan per bord och då behövs det dubbelt upp.. Kanske inte så mycket det heller, 20 lakan.. Har man så man klarar sig ett tag framöver sen ju=)..

Är förresten nästan helt säker på att det var dessa värmeljushållare  som de hade, IKEAS GALEJ. Att kompletera med tefat låter mycket fint och romantiskt, vi var på lions loppis för ett tag sedan (massa skit, men en del bra saker också) iaf så när de bara var en timme kvar så fick man köpa en papperspåse för 50 kr och sen fick man fylla den med vad man ville, då hade det kunnat bli en hel del gamla udda fat kan jag tänka.

GALEJ Värmeljushållare  Höjd: 6 cm Antal i förpackning: 4 styck

Tycker absolut inte ni ska ha några andra kakor, det kommer inte vi ha, ska ha precis som ni, tårta och ingen efterrätt, eller tårtan blir ju efterrätt:). sen kommer vi ha gotte bord (måste, måste om man e en gotte gris som jag=)). Och självklart ska vi ha korv med bröd sedan vid 01 tiden, det e bara så gott då! Med mjölk blir det hos oss fast pucko låter inte helt fel det heller!

Vi bor i Skurup, är en Malmö tös från början men har bott här i Skurup i drygt ett år nu och trivs jätte bra! Så skönt att slippa Malmö särskilt nu när de bara skjuter överallt, usch och fy! Jobbar dock fortfarande i Malmö men för tillfället är jag föräldraledig. Vi har en liten pojke som helt plötsligt snart ska fylla ett, tycker det var precis han låg i min mage och sparka, men så är det när tiden helt plötsligt bara bestämmer sig för att springa iväg, då hinner man knappt med och nu e han stora killen, fats det e underbart, jag tycker bara det blir roligare och roligare ju äldre han blir samtidigt som man kan sakna den gosiga spädbarns tiden. Ska ni ha fler barn eller ni nöjer er med två? Jag har alltid sagt två, känns lagom så, fast man vet ju aldrig!

• FruFiddeli

Jämntjock:

Visst är det bra med lakanen, tror det blir till att sy även om man inte delar på dem för annars blir de ju jätte långa till de små borden och då är det ju perfekt med duktiga mammor som kan sy :). Måste absolut vara det billigaste alternativet oavsett hur många man nu får köpa..

Kul att du också har bott i Skurup! Förstår att du är nöjd med två, skönt att ha tid för varandra (du och din BM). Jag längtar också tills vi får vår andre även om det inte blir än på något år, känns som man inte riktigt är en hel familj förrän man har fått de barn man planerar. 

Jag har beställt klänningen idag!!! 1390 kr blev det allt som allt med underkjol=), så bra pris, hoppas den är fin, men helt klart värt att chansa iaf!

teddy66:

Tack ändå för hjälpen med cateringen, ska nog hitta något bra ändå. Förstår att ni blev förtjusta i Erikslund, där är super! Är dagen efter eran födelsedag en Lördag då? Då är det ju perfekt att ha det den datumen om inte den datumen ni hade planerat från början var viktig för er så är det ju bara att köra på=). Du är välkommen att planera här med oss du också, jätte kul att byta idéer med någon och följas åt!

• FruFiddeli

Usch din stackare måste göra ont, men du kommer säkert se strålande ut på din bröllopsdag, kan förstå att du väntar med spänning på att prova klänningen nu. Hur lång tid tar det att återhämta sig efter en sån operation? 

Det är den klänning jag visade som jag beställt ja, hoppas den blir bra, väldigt spännande, vet inte alls hur lång leveranstid det är men jag tror inte det tar så lång tid, så spännande,tänker att man kan kanske sy om den lite om den inte skulle passa..

Vi gifter oss 23 Juli=).

Hoppas du mår bättre snart!

Svar på tråden Catering i malmö/ystad trakten??