• Sarastiko

Kostnadsfrågor =)

Försöker beräkna på ett ungefär vad vi kan hamna, men det är verkligen svårt =)

Vad kostade era brudbuketter, karlns lilla corsage? försöker hålla ner det så mycket jag bara kan. Men ändå rinner pengarna iväg .. =)

Hur mycket har ni kostat på ert bröllop. Har ni några tips där man kan tjäna en en hacka. Vi ska ha runt 100 gäster (om alla kommer). Vi har en som gör vår tårta, jag gör inbjudningskort o allt sånt själv. Lokalen kostar bara 500 att hyra. Men mycket törstiga människor så jag räknar på att spriten kommer kosta närmare 15 000.. Vi ska gifta oss uppe i norr så vi tjänar inte på att fara till Tyskland =/

• Svar på tråden Kostnadsfrågor =)
  • walma

Ja jag håller med, det är jätte svårt att räkna ut.

Vi kommer att bli 130 gäster om alla kommer då :P

Min klänning kostade 14000, sambons kläder runt 3000, brudbuketten 1500, sprit "från Tyskland" ca 6000, tårtan 2000, Mitt hår + extentions och smink 5000, smabons hår och skägg 500,bröllopssvit 1300, ringen 6000, kött ca 3000

Sen kommer min mamma göra förrätten och svärmor fixar potatisgratänger och såser och sånt:)

Längre har vi inte kommit men det drar iväg med alla småsaker runt omkring.

Lycka Till

• Emblas Mamma

Men angående sprit och sånt,, Bjud på öl och vin och sånt bara!

Det ska vi göra.. :)

och vad det gäller sprit så ska vi göra som jag hört att ganska många gör här,

nämligen att dela ut några slags spritbiljetter så alla får två glsa var av något.

tycker det låter rimligt. bara för att man bjuder på bröllop så måste man inte ha obegränsat med sprit:)

vin och öl räcker långt!

• Sarastiko

jo vi har tänkt att bara köra med öl, vin o några cider... men ändå, med vin te mat för drygt 100 gäster, mosserande vin ibörjan.. o ja allt sånt. men vi har väl lite lätt räknat 15 000 på alkoholen.. låter det mycket lr lite?

• walma

Ja vi ska ha öl,vin,cider och lite drinkar.

Mousserande till brudskålen, 1glas öl,vin,cider till förrätten,2glas till varmrätten och avec till tårtan,sen ska vi ha bar till självkostnadspris ca 10 kr för en öl lr nåt :)

• Emblas Mamma

oj.. jag vet inte.. :)

rent spontant tycker jag det låter jättemycket, men vad vet jag?

Såhär står det på systembolaget:

Hur mycket går det åt till festen?
    Så står du då och ska köpa vin till festen och undrar hur mycket som går åt. Vi försöker hjälpa dig med några riktlinjer, men du känner dina vänner bäst och vet hur mycket de kan tänkas dricka.

Så här många glas räcker en flaska till:
    Rött vin 5-6 glas
    Vitt vin 6-7 glas
    Mousserande vin 7-8 glas
    Dessertvin 12 glas
    Öl 33 cl 1-2 glas
    Öl 50 cl 2 glas
    Avec 17-18 glas (4 cl)

En vinbox innehåller motsvarande fyra flaskor vin och räcker alltså till ungefär 24 glas.

Hur mycket dricker folk?
    Om du serverar fördrink, räkna med 2 glas per person. Några dricker mer, andra nöjer sig med ett. Glöm inte dem som vill ha alkoholfritt.

Vid en trerättersmeny är det kutym att servera ett glas vin/en flaska öl till förrätten och två glas vin till varmrätten. Du kan alltså grovt räknat utgå från att det till en trerättersmeny för åtta vuxna går åt en flaska vin till förrätten, två-tre flaskor till varmrätten och en till desserten. Naturligtvis spelar det stor roll hur stora glas du har när du räknar åtgången, och här får du själv avgöra vad som är rimligt. Fyll inte glasen till mer än hälften, så att det finns plats att snurra det för att frigöra aromerna. Vinet kommer att smaka så mycket mer!

Det går åt mer dryck om du ställer fram den på bordet än om den serveras. Räkna med en halvflaska per person till varmrätten. Tänk också på att några kanske föredrar att fortsätta med förrättsvinet till varmrätten, eller hellre dricker öl genomgående. Se också till att det finns vatten att dricka genom hela måltiden för alla gäster.

Glöm inte att några kanske vill ha alkoholfritt. Systembolaget har bra alkoholfria alternativ till fördrinken, vinet, ölet och dessertvinet.

Detta blir ca. 50  flaskor vin på 100 personer om ni bara har huvudrätt och dessert.

50 flaskor vin för ca 100 kr st = 5000 kr.

men det finns betydligt billigare vin osm faktiskt är gott med, t.ex J.P Chenet :)

sen kan man ju räkna samma på ölen. Så jag tror inte du kommer upp i 15.000 :)

Räknade snabbt, kan mycket väl ha gjort lite fel, men lycka till i alla fall:)

• Sarastiko

jo vi har kanske tagit i MEN! det är i norrland (haha) så vissa personer räknar vi med att de dricker uppmot 10-15 öl var... och det är en hel del som är törstiga.. Det här är egentligen karlns ansvarsområde.. hehe men jag kan ju inte låta bli att räkna på det hela.. Så jag ska sätta mig ner och göra det igen.. =)

vi tog nog i lite i överkant också för att vara på den säkra sidan med ekonomin... och vi bjuder ju på dricka hela kvällen..

• Sarastiko

o just det vi har ju först mosserande när vi skålar alla välkomna, sen vitt till förrätten och rött till varmrätten, kaffe, baileys o whiskey te det.. o sen allt för festen som kommer vara in på morgonen.. Det brukar sluta vid, 05 ungefär =) vid de övriga bröllop jag har varit på där uppe =)

• Junibrud11

Vi bjuder på dricka till maten och avec men under kvällen blir det bar till självkostnadspris, vad det priset är har vi inte funderat på ännu  =)

Men Systembolaget är väldigt bra, spar kvitto så får du lämna tillbaka det som inte går åt! Då gör det ju inget om ni skulle köpa för mycket.

• BrideBecks

Vi hade fri dryck till middagen och sedan fick alla 3 drinkbiljetter till baren. Därefter fick de handla i baren för självkostnadspris. Det var nog där vi höll nere kostnaderna mest ,för vissa handlade väldigt mycket i baren. Trodde att i och med betalbar så skulle kanske folk dricka lite mindre men det togs in brickor med öl ändå. Tur att vi inte hade fri bar - det hade blivit dyrt....

Vad det gäller budgeten så rekommenderar jag att lägga på några tusenlappar extra, det dyker alltid upp småsaker på slutet som man inte tänkt på (pennor till gästboken och dukar till honnörsbordet var t ex sådant jag kom på dagen före). Vi hade budgeterat med ca 70 000 kr, vi hamnade nog på 76 000. Jag använde mig att BT's budgetsida - kanonbra!

Svar på tråden Kostnadsfrågor =)