Inlägg från: Krissem |Visa alla inlägg
  • Krissem

Juni 2012

Hej!

Jag blir oxå junibrud, 30 juni gifter vi oss i Uppsala.

Har en bra inre mental bild över hur allt ska gå till, men det är inte så mycket av det som är fixat ännu.

Har i alla fall en festlokal och en preliminärbokad vigselplats. Är i full fart med att hitta präst och imam som kan tänka sig att göra en välsignelseceremoni ihop, ska bli spännande hur det löser sig...

Vi har typ spikat meny, och vi ska laga allt "själva", dvs hutlöst utnyttja våra familjer. Fler som tänker laga själva?

Däremot har jag inte köpt en enda pinal till dekorationer ännu, vilket jag är lite stolt över, eftersom vi flyttar i december och bör hålla mängden onödeiga grejer att flytta nere. I januari/februari kommer vi nog böra shoppa en hel del tror jag.

Häromdan tog jag det modiga beslutet att överlåta ringköpet helt till fästmannen, det får blir en överraskning på plats hur den ser ut. Han blev glad, men som kontring fick jag veta att han vill att jag köper ring till honom oxå, som inte han ska se innan, så där dök lite extra nervositet upp. Trodde inte han ville ha det, eftersom han har förlovningsring.
    Hur gör med ringarna? Kommer båda få ring vid vigseln, eller bara bruden? Och vad är egentligen svensk tradition när det gäller ringar?

• Krissem

Skulle självklart så "Hur gör NI med ringarna?" *hoppsan*

• Krissem
    AndroSid skrev 2011-10-18 19:33:17 följande:
    Vi kommer att ha varsinn matchande ring (som kom hem igår! Skrattande) Vi har omatchande förlovningsringar och alltså känns det bra att ha "samma" till vigselring.
    Svensk kyrklig tradition är vad jag kan påminna mig om att bara kvinnan får en ring som välsignas av prästen. När det gäller borgerligt finns det inga "regler".
    Det låter fint! För oss blir det tvärtom, vi har matchande förlovningsringar, med ett sött med omöjligt mönster att hitta passande vigselring till. Tänkte inte på att det skulle komma en till när vi valde dem.. :-P
    Fick höra en så fin tradition häromdan, i Bosnien ska bestmannen hålla koll på ringen som brudgummen ska ge till bruden (som här alltså), och samtidigt ska tärnan hålla koll på ringen från bruden till brudgummen! Sött va?
  • Krissem

Vad mystiskt, den här tråden har verkat stängd och nedlagd i flera dagar, jag trodde de hade plockat bort den helt. Och nu är den tbx? Nice.

Jag förstår ändå inte riktigt skillnaden på en marskalk och en bestman... Trodde det var två ord för samma sak. Fästmannen har iallafall bara en "sån", och jag bara en tärna, och tanken är väl att de ska göra typ samma saker. Har det att göra med ifall brudgummen står framme och väntar och då ska ha lite sällsis där?  Dvs är man marskalk istället ifall man tågar fram bakom brudparet?

Ringen förresten är kanske inte jättaovanlig, det är Schalins "Harmoni"

Älskar mönstret (och hur det får ringen att glimma trots att vi inte hade råd med diamanter när vi förlovade oss för flera år sen), men det verkar inte helt lätt att hitta något som passar bredvid...
  • Krissem
    Rebekka 2012 skrev 2011-10-27 14:09:49 följande:
    Du skulle ju kunna ha samma bas fast med någon/några stenar i (om ni har råd med det nu dvs) Om det blir för plottrigt ihop går det ju att välja en slät ring & stenar, tror att det hade blivit jätte fint. Svårt att ge smakråd när jag inte känner dig Flört tror visserligen att en slitärring hade varit fint till oxå! Prova olika modeller i butiker & se vad som ser bäst ut & vad du fastnar för Glad
    Börjar kännas rätt skönt att jag har överlåtit ringköp helt till fästmannen. Jag tror att jag kommer älska nästan vad han än väljer, men jag kunde inte låt bli att ställa kraven "samma färg och nån form av diamant". Inom de ramarna får han ta vad han själv tycker är fint.

Själv tänker jag nog köpa ring med samma form, fast helt slät och lite bredare, till honom. Tror det kan se rätt bra ut ihop.
  • Krissem
    Louise22 skrev 2011-10-31 14:01:04 följande:
    Hallo! Här är en till blivande fru som ska gifta sigg 22 Juni :)
    Vi är typ klara med allt förutom smekmånaden som vi tar i November, en tripp till Maldiverna :)
    O shit, vad imponerande, hur lyckas man bli "typ klara med allt" så här tidigt? Jag tycker det mest känns som att alla runt om som man försöker involvera (förutom prästen, men tyvärr inkusive fästmannen) verkar tycka att det är ju så lång tid kvar, och det där kan vi lösa i vår... Lite frustrerande.
Svar på tråden Juni 2012