• vikingdotter

Hur lång tid behövs för fotograferingen?

Hej hej,
    jag undrar om ni tror att det räcker med att avsätta 1,5-2h att ta alla foton på på bröllopsdagen? Jag ska väl tillägga att det inte kommer vara i en studio utan på lite olika platser, inte långt från varandra, och ute vid sånt väder. Fotografen är dessutom en hobbyfotograf men oerhört skicklig. Vad tror ni? Hur lång tid har ni beräknat?
    Tacksam för alla svar!

• Svar på tråden Hur lång tid behövs för fotograferingen?
  • zunzilk

Det skulle jag oxå vilja veta...
    Vi kommer ju gifta oss på nyårsafton och här där vi bor är det inte ovanligt med temperaturer neråt - 30 å då vill man inte stå ute i onödan...
    Vi kommer fotograferas utomhus.

• sjuttiosexa

Eftersom vi liksom zunzilk gifter oss 31/12 så är ju risken att det är kallt ute, är det vitt o fint så vill jag ta mina bilder ute...beror på hur lång tid det tar, eftersom jag inte vill ha hela familjen ihjälfrusen! Är det blött, grått & slask så vill jag ta bilderna i en studio istället!

• ConnyD

sskulle nog räkna med 2 timmar eller strax under det. man vill inte att brudparet ska känna sig stressade under fotograferingen utan avsätt två timmar i planeringen.

• Moster Stina

Det beror på hur många gäster det är också...
    Ett bröllop jag besökte, där väntade vi på korttagning i 3 timmar.
    4 timmar innan det blev mat!

• vikingdotter

Moster Stina,
    vad menar du nu? Det är ju innan allting börjar som vi ska fotografera oss så gästerna är ju inte ens berörda av det hela.

• rollei

Omöjligt att svara på här, det beror på hur många platser ni ska besöka, hur långt det är mellan dessa och vad fotografen ska släpa på för grejer samt om han/hon har assistent.  

Vanligtvis är det fotografen som bedömer tidsåtgången, eftersom denne förhoppningsvis har tidigare erfarenhet.

• ClaraH

Vi har bokat vår fotograf i 4 timmar. Vigseln är kl. 15, så vi tänkte börja 12:30. Så det blir fotografering i ca 2 timmar före vigseln och sen fotar hon vigsel och mingel efteråt.

• mian74

När jag fotograferar bröllop räknar jag med 1 timma OM jag/vi inte behöver åka någonstans UNDER fotograferingen för att fota på annan plats. För fotografering på samma plats räcker 1 timma gott, och det blir lugnt och avslappnat!

• Emblas Mamma

Jag kommer vara riktigt tidigt hos frissan,

senast 8 !

Vigseln är vid 16 och allra senast kl. 12 ska vi börja fotografera.. kommer ta minst två timmar för jag vill ha grymma kort på olika ställen som ni :)

Dock inte så långt ifrån varandra.. räknar med 3-4 ställen att fota på med några km mellanrum.

Då behöver man självklart lite mer tid på sig,men det beror också på hur länge ni är på ett ställe och vad ni ska göra..

Vi ska med ha en hobbyfotograf - en duktig sådan :)

• vikingdotter

Mian74...låter som att du brukar fotografera bröllop??!! Tack för svar.
    Då känner jag mig lugn nu när jag vet att vi har två timmar på oss och platsen är 2 minuter gång från hotellet, sedan är platserna på under 200 m avstånd från varandra, tänkte faktiskt gå dom bitarna. Skulle det vara skitväder så åker vi bil till en annan plats för att fota inomhus och då hinner vi ändå.

• rollei

Hur många bilder har ni räknat med att köpa?

• vikingdotter

Eftersom det är en kompis till oss som fotar så behöver vi inte köpa några alls utan får alla vi vill ha.

• rollei

OK, hur många bilder har ni räknat med då?

• Karamellen

Vi känner vår fotograf personligen och vi kommer göra ett "genrep" innan, dvs vi kommer åka och se ut vilka platser som kan vara lämpliga, "provfota" lite och sånt. Så kanske det inte tar så lång tid på bröllopsdagen

• vikingdotter

Ja vi kommer också provfota och provgå där vi ska, får väl se hur lång tid det blir. Rollei, jag vet faktiskt inte hur många bilder vi har tänkt ta, kanske ska fråga fotografen om det. Varför undrar du?

• Emblas Mamma

Jag tror vi kommer ta flera hundra bilder..

hehe :)

Ju fler desto bättre.. kommer ha att välja och vraka mellan sen.

Kommer fixa många minneskort så att mer får plats.

Svar på tråden Hur lång tid behövs för fotograferingen?