• Karamellen

Fotografen är muslim - visst får han följa med i kyrkan?

Vår fotograf är muslim. Inte utövande men han är ju inte direkt "ateist" heller. Han firar jul med sin (kristna) fru och hennes familj, de firar inte ramadan osv osv.

Han ville gärna ta kort på oss men då frågade hans fru om han verkligen får komma in i kyrkan? Men inte stänger väl kyrkan ute någon? Muslimer eller kristna eller judar? Alla har vi ju samma rot i religionen, alltås kristenedomen, judendomen och islam härstammar ju från samma  "bas" så att säga.

Han kommer inte delta i böner eller liknande och det är han fulla rätt tycker jag. Men visst får han väl komma in?

• Svar på tråden Fotografen är muslim - visst får han följa med i kyrkan?
  • JT2010

Alla är ju såklart välkomna i kyrkan!

• Karamellen
    JT2010 skrev 2010-10-09 13:13:45 följande:
    Alla är ju såklart välkomna i kyrkan!
    Ja, visst? Jag har för mig att det är så men vill ändå dubbelkolla.

• Evillina

Ja det är väl klart han får det. Syns det på honom att han är muslim eller? Alltså jag menar att det finns väl inget som säger att han är muslim? Och han behöver väl inte säga vad han är till någon? Jag är inte kristen men visst får jag gå in i kyrkan ändå. =)

• anne på grönkulla

Vi hade flera riksdagsledamöter som är muslimer som satt på gudstjänst före riksdagens öppnande i måndags t ex - det går alldeles utmärkt!

• Karamellen
    Evillina skrev 2010-10-09 13:38:49 följande:
    Ja det är väl klart han får det. Syns det på honom att han är muslim eller? Alltså jag menar att det finns väl inget som säger att han är muslim? Och han behöver väl inte säga vad han är till någon? Jag är inte kristen men visst får jag gå in i kyrkan ändå. =)
    Nej, det gör det ju inte. Om han nu inte går spritt språngande naken för han är kanske omskuren..? Fast det är ju inte specifikt för muslimer

• ClaraH

Såklart att alla är välkomna till kyrkan. Tänk på alla skolavslutningar det är där, med muslimska barn. Debatten har ju varit att de vissa fall inte velat gå dit, men inte det omvända.

• Burre Präst

Han är absolut välkommen i kyrkan. Oavsett vilken religion man har är man alltid välkommen att delta i Svenska Kyrkans (och alla andra kristna kyrkors) gudstjänster.

Det enda som innebär en viss begränsning är nattvarden, som är öppen för alla som är döpta i en kristen kyrkas ordning.

• MKF

Som så många sagt, ALLA är välkomna till kyrkan. Det är inga som helst problem.

• Jeez

Som asgt, alla är välkomna till kyrkan.

Kanske blandas det ihop med att en del muslimer (inte särskilt många men de finns) som inte vill gå in i en annan religions heliga hus, av respekt för sin egen religion och den andres. Men som sagt, de är inte särskilt många, de är fler som visar respekt på andra sätt -både för det egna och den andres.

• korpen

Kristna är också välkomna in i moskén såklart. 

• JustMeAndMyLove

Måste säga att det är hemskt att hon ens frågar :(

Alla är välkomna i alla kyrkor, fattig som rik, homosexuell som hetero, muslim som jude. Kyrkan är för alla som vill komma, oavsett om man är där för att beundra arkitekturen, känna ro eller bara se sig omkring av nyfikenhet.

• MrsBaysal

Hej.

Sedan jag konverterade till islam så har jag varit i kyrkan men aldrig blivit utslängd eller illa bemött. Men sen får man själv känna efter vad som känns rätt. Personligen så känns de inte riktigt bekvämt att gå in, men min övriga svenska släkt är kristna så jag följer bara med på begravningar, dop och bröllop.

Så vill eran vän gå in i kyrkan skall han absolut göra de! :)

• Mymlan16

Jag vill inte vara elak, men mår lite illa av den här frågan, av flera olika anledningar.

Nu är jag hemskt fördömande, men nog måste man väl veta lite om den religion/kyrka man ska gifta sig i... En kyrklig vigsel måste (läs borde) väl ändå innebära att man har någon form av kristen tro och lite hum om vad den står för. Om inte en muslim fick gå in i en svensk kyrka skulle väl inte heller ateisterna vara välkomna och då skulle det nog bli rätt tunnsått bland folket på flera bröllop är jag rädd...

• Jeez

Mymlan16 skrev 2010-10-13 16:00:57 följande:
    Jag vill inte vara elak, men mår lite illa av den här frågan, av flera olika anledningar. Nu är jag hemskt fördömande, men nog måste man väl veta lite om den religion/kyrka man ska gifta sig i... En kyrklig vigsel måste (läs borde) väl ändå innebära att man har någon form av kristen tro och lite hum om vad den står för. Om inte en muslim fick gå in i en svensk kyrka skulle väl inte heller ateisterna vara välkomna och då skulle det nog bli rätt tunnsått bland folket på flera bröllop är jag rädd...

Med tanke på att det var fotografens egna frus fråga från början och att de diskussioner man ofta ser i media på olika håll handlar om extrema åsikter (tolerans säljer få lösnummer) så tycker inte jag att dte är särskilt märkligt att man som "vanlig svensson-kyrklig" inte har koll på exakt vad som gäller. Dessutom kan man ha andra erfarenheter av kristna som gör att det inte är så svart-vitt. Det finns ju (tyvärr) kyrkor runt om vår jord där man faktiskt inte släpper in vem som helst.

• Mymlan16

"vanlig Svensson-kyrklig" vad innebär det? Att man bara har kyrkan som en kuliss för traditionens skull och/eller att man tror på "något" men inte på precis kyrkans Gud? Eller något annat? Undrar av nyfikenhet...

Skulle inte gifta mig i ett samfund där jag inte har koll på vad det står för...Men det är bara min personliga åsikt. Skulle tex inte gifta mig alls i en kyrka som utestängde människor pga att de har en annan religion osv. Kristna personer har naturligtvis egna, individuella åsikter och kyrkor ute i världen olika inställningar till frågan, men dessa styr ju inte Svenska kyrkans allmänna förhållningssätt och det är ju detta som diskussionen handlar om? Och här är det ju lite otäckt att man vet så lite...

Svar på tråden Fotografen är muslim - visst får han följa med i kyrkan?