Inlägg från: JustMeAndMyLove |Visa alla inlägg
  • JustMeAndMyLove

Fejka den perfekta ringen?

Fasen! Nu har jag hittat den. Min drömring!

Den är alldeles för dyr, bara en skulle kosta mer än det vi tänkt lägga på båda. Men den är så otroligt vacker och jag skulle kunna ge vad som helst för att få ge en sådan ring till min blivande.

Nu till frågan:

Kan man göra en kopia? Kan man kanske be om en ring med oäkta diamanter tex? Skulle inte det ta ner priset avsevärt?

Jag vill ju absolut inte inkräkta på någons designide och kopiera olagligt utan då göra det hos en guldsmed som säljer originalet. Tror ni de går med på det?

Skulle det tex vara en jättedum ide att köpa den med fejkdiamanter och sen eftersom åren går byta till äkta när man har råd? Går det att göra så?

http://www.jempguld.se/azuro-p-147-c-227.aspx

• Svar på tråden Fejka den perfekta ringen?
  • JustMeAndMyLove
    J3nny skrev 2010-10-10 16:36:19 följande:
    Enligt den sidan kostar ju ringen utan sten ca 10200 kr. Så det är nog mycket guld i den, ringen ser rätt tjock ut. Tänk på det också, kanske kan man göra den lite tunnare eller vad man ska säga. Det drar ned priset massor också!
    Ja det går deffenetivt att kolla på! Känns osm att det bästa vore att åka och prova ringar och prata med någon som kan.

jobbigt att sitta i Norge och inte kunna åka direkt, hehe :P

• JustMeAndMyLove
    JollyO skrev 2010-10-13 21:59:25 följande:
    Sätt i stenarna om några år istället. Det kostar kanske 300 kr att sätta i varje sten oavsett om den är äkta eller inte vilket jag kan tycka blir en onödig utgift. Cubic zircona kommer inte att hålla hela livet. Angående design tycker inte jag att någon äger ett utformande av en ring. En kopia på denna (speciellt om ni gör dem smalare och kanske även tunnare) blir säkert billigare!
    Oj jag viste inte att det var så dyrt att bara sätta dit stenarna!

Det med designen vet jag inte riktigt hur det fungerar rent lagligt. Jag bara antog att man på smycken tar designskydd som på andra varor. Men det borde inte vara några problem att göra om den, göra den tunnare osv :)

• JustMeAndMyLove
    JollyO skrev 2010-10-14 01:13:51 följande:
    Kan inte tänka mig att de tar designskydd på ringar. PRV har inte ens en kategori för smycken på sin hemsida. TCOL är väl typ tyskt dessutom så då skulle de behöva ansöka om alla sina produkter i Sverige också. Samma lite billigare: www.vigselbutiken.se/tcol-azuro-az40671.html
    Sant glömmer att man inte kan skydda sin design i hela världen utan betalar för varje land :)

Tack för länken! 

Tror ni att ringar an gå ner i pris innom de närmaste 2 åren? Bör man håll alite koll på guldpriset och diamantpriset (m man nu har råd med stenar när det är dags att inhandla den)

Eller är det för liten mängd guld för att det ska vara någon skillnad?

• JustMeAndMyLove
    Kirsto skrev 2010-10-14 14:47:53 följande:
    Upphovsrätten gäller även smycken, oavsett om man har mönsterskyddat dem eller inte.
    Hur kollar man om ett tyskt företag har upphovsrätt i Sveirge? Tänker mig att det är ju ingen stor marknad, varför betala för den?

Inte för att jag tänker kopiera dem blev bara nyfiken :)

• JustMeAndMyLove
    OlyckligEnsam skrev 2010-10-21 14:38:13 följande:
    Jag tycker du skall hitta dig en rik man istället som har råd med ringen.    Skärpning för fan!
    Rik impotent man i sånna fall eftersom jag är lesbisk. Men tack för förslaget!
Svar på tråden Fejka den perfekta ringen?