• Trä

Friarstråt

Jag  tänkte att det skulle kunna vara tid att gifta sig. Och vad passar då bättre än att förbereda ett frieri? Detta blir ett babbelinlägg.

Nu har jag sneglat lite på ringar. Titan ligger bra till, ingen av oss bär smycken i övrigt så aningen mindre "fint" passar bara bra. Titanringar.com's ganska enkla diamantring Very White ungefär som i exempelbild 2; (3mm, 5x0.03 ct) känns som en tänkbar vigselring så en likadan utan stenar skulle väl kunna fungera som förlovningsring. Skulle den inte passa min kära så löser sig det också, den är inte så dyr (och går dessutom att returnera tror jag). Är det någon som har sett Very White live?

Se där, jag är på gång! Ringstorleken är ett problem, hon har inga ringar jag kan kolla på... och det skall bli en total överraskning. Men jag har en plan som kan fungera.

Sen är frågan hur upplägget ska vara i övrigt. Jag är inte så värst romantiskt lagd, men just därför vore det lite kul att bjuda till lite. Antagligen planerar vi en barnfri middag på bättre restaurang och så går jag överraskande ner på knä och har mig inkl. fumlande med liten ask. Det känns väl som en plan?

• Svar på tråden Friarstråt
  • Verus

åh hon kommer säkert att bli jätteglad!

För vår del blir det nog inget frieri, utan det är mer jag som varit "på" honom om det här med äktenskap i x antal år till och från. När vänner börjar gifta sig och när till och med prästen frågar vid tredje barnets dop, "är det inte något ni missat efter vägen, ni döper ju ert TREDJE barn? " så börjar det vara dags 

Hade verkligen önskat ett frieri, så himla fint. Sedan hur det går till spelar mindre roll, innebörden är ju viktigast.

Fria med en billig "låtsasring" och väl sedan tillsammans ut de riktiga ringarna

• Trä

Ah, vi hoppade över dop, så vi har sluppit gliringar från det hållet!

• JollyO

Låter bra! Du kanske ska fria utan ringen i handen och när(!) hon svarat ja kan du väl ta fram asken med båda ringarna i. Gå ned på knä tycker jag däremot låter himla trevligt! Folk kommer dessutom fråga henne i flera månader - "gick han ned på knä?". :)

Storleken är ju ett problem för dig. Men distansköpslagen verkar gälla hos dem så länge du inte bestämer gravyr. Jag har för övrigt samma storlek som min mamma, är de likadant byggda kanske det kan vara en idé? OM hon kan hålla tyst då?!

• Moster Stina

Tycker låtsasringen låter jättebra och kul! Finns tjusiga klassiker på t ex Glitter. Justerbar guldring med jättediamant!

• Uttan

Min sambo friade till mig utan att jag visste något. Han hade köpt en ring på glitter så länge.

Den diamantringen som han köpte på glitter var såklart fejk men det slutade med att jag köpte en exakt likadan i guld med solitärsten i som vigselring. :)

• Trä

Jag fick intrycket att man faktiskt kan lämna tillbaka en graverad ring! Kan kolla upp det ordentligt... det är trots allt lite festligare att ha en riktig ring från början.

• Trä

Jag kom över några ringar som jag tänkte sälja på Tradera; jag kan be sambon bära några av dem som modell för fotografering - den vägen kan jag ju få reda på hennes storlek. Dock kan det bero på bredderna också, men det blir en kvalificerad gissning i alla fall...

Vad tror ni om bredden 3 mm, kommer det att kännas för smalt? Jag tycker att 3+3, med vigselring alltså, kan räcka rätt bra, men det är svårt när man inte har dem framför sig! Och kan jag också ha 3 mm, eller riskerar det att bli för feminint?

• blomtroll

Fördelen med att fria med en låtsasring är att din sambo kan vara med att välja ut förlovningsringar tillsammas med dig - om du inte är 100 % säker på vad hon tycker om för smycken. Men vet du det redan nu så kör på! ;)

Nu vet jag inte hur din sambo är men själv gillar jag inte när det bli för hollywoodaktiskt filmromaniskt. Men som sagt, det är du som känner din sambo bäst. Man kan fria lite hur man vill, bara det blir speciellt för er 2. Kanske på en plats som betyder mycket för er båda, picknick, hemma, på zoo, restaurang - det som passar er bäst helt enkelt.

Lycka till!

• JollyO

3 mm blir lagom för henne om hon inte är van att bära ringar, tycker däremot att det blir för smalt för dig. Vet ju inte hur grova händer du har men jag tycker att det är snyggt med bredare. 5 mm kanske? Min man har 6 mm bred ring och nästan 3 mm hög - supersnyggt enligt mig.

• Trä

Blomtroll: Visst, men nu finns ju möjligheten att returnera ringarna om vi (hon) vill så den fördelen kvarstår!

Jolly0: Jag tror att du har rätt. Jag har rätt små händer, men 3 mm kan nog bli för klent ändå. 

Svar på tråden Friarstråt