• mmaddee

Hur skriver man OSA

Hur skriver man OSA. Osa o.s.a eller hur skriver man de

• Svar på tråden Hur skriver man OSA
  • weddinginlove

O.s.a tycker jag.

• Sebastiána
    weddinginlove skrev 2010-10-15 15:31:26 följande:
    O.s.a tycker jag.
    Håller med. Det är ju en förkortning för om svar anhålles och man sätter ju alltid ut punkter mellan de förkortade orden.
  • Niini

Men enligt Magdalena Ribbing ska man undvika att använda osa, man ska helltre skriva svar senast :)

• Dejli
    Sebastiána skrev 2010-10-15 16:01:27 följande:
    Håller med. Det är ju en förkortning för om svar anhålles och man sätter ju alltid ut punkter mellan de förkortade orden.
    Fast det gör man inte alltid. Jag har fått lära mig att det är helt korrekt att skriva t ex och inte bara t. ex. Min svensklärare på gymnasiet ville inte att vi använde punkter i en förkortning. Jag hade nog skrivit O s a, tycker det ser så fult ut med punkter...
  • Soldemor

Sebastiána skrev 2010-10-15 16:01:27 följande:

Nja, enligt de sis-regler jag fick lära mig när jag läste ekonomi, behöver man inte alls punkter vid förkortning. Det går alltså jättebra att skriva
    O s a
    el
    O S A

el
    skriva ihop bokstäverna eftersom det är en vedertagen förkotning, men man kan ju ha mellanrum ändå

• JustMeAndMyLove

Jag är kanske lite dumt men varför är det just:

"Om Svar Anhålles" ?

Borde det inte vara svar anhålles senast

Eller svara senast osv?

Känns som att det är frivilligt att svara :/

(Bara en sak jag tänkt på ett tag, hehe)

• Soldemor

Det är väl en sådan där gammaldags formulering! Översatt blir det: Vi förväntar/vill ha svar om ni kommer el ej senast den...

Fast oavsett hur man skriver finns det de som inte klarar av att göra det ändå¨...

• JustMeAndMyLove
    Soldemor skrev 2010-10-16 16:51:40 följande:
    Det är väl en sådan där gammaldags formulering! Översatt blir det: Vi förväntar/vill ha svar om ni kommer el ej senast den... Fast oavsett hur man skriver finns det de som inte klarar av att göra det ändå¨...
    Ah, okej.

Nä, det verkar ju vara ett allmänt problem, tyvärr :/

• Sebastiána
    Dejli skrev 2010-10-15 17:19:59 följande:
    Fast det gör man inte alltid. Jag har fått lära mig att det är helt korrekt att skriva t ex och inte bara t. ex. Min svensklärare på gymnasiet ville inte att vi använde punkter i en förkortning. Jag hade nog skrivit O s a, tycker det ser så fult ut med punkter...
    Fast då har du ett extra mellanrum mellan te och x...
  • Sebastiána
    Niini skrev 2010-10-15 17:19:45 följande:
    Men enligt Magdalena Ribbing ska man undvika att använda osa, man ska helltre skriva svar senast :)
    Ja, för att många inte fattar vad det betyder. Vi tror att våra gäster, där majoriteten är mellan 30 och 50, fattar vad det betyder men vi kan ju ha fel.
  • Sebastiána
    JustMeAndMyLove skrev 2010-10-15 23:12:10 följande:
    Jag är kanske lite dumt men varför är det just: "Om Svar Anhålles" ? Borde det inte vara svar anhålles senast Eller svara senast osv? Känns som att det är frivilligt att svara :/ (Bara en sak jag tänkt på ett tag, hehe)
    Ja, "om svar anhålles" skulle lika gärna kunna tydas som "utifall svar anhålles".
  • Dejli
    Sebastiána skrev 2010-10-17 00:21:34 följande:
    Ja, "om svar anhålles" skulle lika gärna kunna tydas som "utifall svar anhålles".
    Det är ju lite tvetydigt om man läser med "moderna" ögon fast jag läser det (med de gammeldags glasögonen på) som "vi anhåller om svar den"... vilket då betyder "vi vill ha svar den..." Det är ju en gammeldags ordföljd helt enkelt...

Jag skulle nog använda formuleringen, nästan i ren protest, för att jag tycker att det tillhör allmänbildningen att veta vad Osa innebär och annars tar man reda på det. Då gör jag mig hellre besväret att ringa runt dagen efter Osa till de som inte svarat och undra hur de tänkt sig.

Fast jag tycker ju att det är oerhört fräckt att inte svara på vilken inbjudan som helst, oavsett om man ska gå eller inte. Antingen tror man så högt om sig själv att man inte behöver svara, eller så tror man att man är oväsentlig för värdparet och att det kvittar om man inte kommer. Man tackar ja eller nej, oavsett vilken typ av tillställning det är och vilken relation man har till värdparet.

Svar på tråden Hur skriver man OSA