Hur skriver man OSA
Hur skriver man OSA. Osa o.s.a eller hur skriver man de
Hur skriver man OSA. Osa o.s.a eller hur skriver man de
O.s.a tycker jag.
tackar
Men enligt Magdalena Ribbing ska man undvika att använda osa, man ska helltre skriva svar senast :)
Nja, enligt de sis-regler jag fick lära mig när jag läste ekonomi, behöver man inte alls punkter vid förkortning. Det går alltså jättebra att skriva
O s a
el
O S A
el
skriva ihop bokstäverna eftersom det är en vedertagen förkotning, men man kan ju ha mellanrum ändå
Bara för att röra till det hela...
Jag är kanske lite dumt men varför är det just:
"Om Svar Anhålles" ?
Borde det inte vara svar anhålles senast
Eller svara senast osv?
Känns som att det är frivilligt att svara :/
(Bara en sak jag tänkt på ett tag, hehe)
Det är väl en sådan där gammaldags formulering! Översatt blir det: Vi förväntar/vill ha svar om ni kommer el ej senast den...
Fast oavsett hur man skriver finns det de som inte klarar av att göra det ändå¨...
Nä, det verkar ju vara ett allmänt problem, tyvärr :/
Jag skulle nog använda formuleringen, nästan i ren protest, för att jag tycker att det tillhör allmänbildningen att veta vad Osa innebär och annars tar man reda på det. Då gör jag mig hellre besväret att ringa runt dagen efter Osa till de som inte svarat och undra hur de tänkt sig.
Fast jag tycker ju att det är oerhört fräckt att inte svara på vilken inbjudan som helst, oavsett om man ska gå eller inte. Antingen tror man så högt om sig själv att man inte behöver svara, eller så tror man att man är oväsentlig för värdparet och att det kvittar om man inte kommer. Man tackar ja eller nej, oavsett vilken typ av tillställning det är och vilken relation man har till värdparet.