Inlägg från: mmaddee |Visa alla inlägg
  • mmaddee

Rundresa i Usa

Vad tycker ni om att resa i usa under ca 1 månad efter bröllopet

• Svar på tråden Rundresa i Usa
  • mmaddee

Vi planerar att åka på en sådan resa men hela familjen våra 4 barn med. jag vill bara veta vad ni spontant tycker

• mmaddee

tack för det!. skall göra det när vi bestämt oss

• mmaddee

prinsessanogrodan skrev 2010-10-16 14:55:44 följande:
    Gör det, jag har många tips! Och jag kan tänka mig att det är underbar resa även med barn och att dom tycker att det är kul också. I USA är det också på nåt sätt lite större att ha gift sig, det är många som vittnar om att så fort man säger att man är nygift eller ordet "honeymoon" så får man billigare mat,hotellrum, flyg osv. Det är en del av deras "familyvalues" kanske. inte så att alla amerikaner tänker så, men generellt sett så är det mer så där. Min kompis som gift sig med en amerikan har berättat att det var mycket de blev bjudna på när dom var nyförlovade och som nygifta. Dom hade inte så bra ekonomi först och gifte sig i Rådhuset och hade inte mycket pengar till bröllop eller nånting men de blev bjudna på tex middag och fick rabatt på klänning och möbler för att dom skulle gifta sig! Dom skulle fira i all enkelhet på en restaurang (ingen fancy direkt, snarare typ hamburgerrestaurang) med närmsta familjen men när personalen där (tänk på att de som jobbar på såna ställen i USA har minimilön på typ 50 kr i timmen) hörde att det var bröllop så bjöd dom hela familjen på mat och hela den fullsatta restaurangen firade dom och folk erbjöd hennes man ett bättre jobb "för nu var han gift ju" - han tog det och har kvar det än idag. Även om det nu inte var personalen själva som betalade i slutänden så är det ändå på nåt sätt "amerikanskt" att göra en större grej av det. Här känns det som att inställningen är lite mer "Jaha, gifta sig - varför då?" Eller att man får betala MER när man säger ordet "brud"....I USA verkar det vara tvärtom, folk förstår att man inte har massa pengar och man får rabatt när man säger ordet "wedding"...

Tack för infon

• mmaddee

Emblas Mamma skrev 2010-10-16 15:07:44 följande:
    usa låter spännande! jag ska med åka dit en gång och hälsa på släkten, men det får bli när jag sparat ihop till det! :) Tycker ni ska åka.. spännande!

Vi skall hälsa på lite släkt med som vi har på östkusten. har tyvärr inga längre på västkusten

• mmaddee

Emblas Mamma skrev 2010-10-16 15:20:11 följande:
    Hur gamla är era barn förresten??  

de är 16 14 12 10
    töser alla

• mmaddee

Cinnamon Love skrev 2010-10-17 21:10:14 följande:
    Låter som en toppenidé. Jag pluggade ett år i Kanada (kom hem för ett par månader sedan) och i anslutning till mitt utbytesår reste jag runt 2,5 mån i USA, varav en månad gick åt till bara Californien, Nevada och Arizona... Så en idé kan ju vara att välja ut en del av USA, typ Östkust+Florida eller Västkust+Hawaii eller så. (Klurigt val dock - rekommenderar båda, hihi) Men annars kan det nog lätt det bli ett väldans flängande mellan orterna... :) 

ja allt hinner man ju inte med

Svar på tråden Rundresa i Usa