• willyoumarryme

Vigsel Thailand - hur få den laglig? Vill bara gifta mig en gång :D

Hej, jag undrar ifall någon kan hjälpa mig!!!!

Vi planerar att gifta oss under en resa till thailand nästa år. Vi vill väldigt gärna få vigseln laglig under cermonin men behöver input på hur man gör om man inte anlitar något företag på plats. Vi tänker försöka ordna det mesta själva men behöver nu tips, råd och hjälp hur vi ska gå till väga. Finns det någon därute som gjort detta, känner någon som vet eller som har någon slags tips? Jag har läst/googlat mig till lite info men det hade varit gott att bolla med någon som faktistk gjort det. Info via ambassad osv är så formell och säger inte riktigt hur det praktiskt, faktiskt funkar, vad som kan gå fel osv.

• Svar på tråden Vigsel Thailand - hur få den laglig? Vill bara gifta mig en gång :D
  • tanten80

Puffar, jag undrar också

• Fever1

jag och min blivande kollade på detta genom fritidsresor. Vad jag förstår kan man inte som svensk medborgare (än) få en legal vigsel direkt på stranden (som jag antar att man vill) utan man måste först till ambassaden i bankok och få tillstång och typ en borgerlig vigsel först och sedan utföra ceremonin =) Kolla på fritidsresors hemsida för info så kanske Ni hittar något sätt att genomföra det själva =)

Lycka till!!!!

• tessan1982

hej!

jo det går bra att viga sig lagligt i thailand! det ska vi göra nästa år :0)

Det är dock lite krångligt, alla papper måste upp till den thailändska ambassaden och godkännas (och översättas). Jag skulle verkligen rekommendera att man tar hjälp av någon om man planerar att få vigseln laglig. Fritidsresor tyckte vi var ett dyrt alt, det finns betydligt billigare.

Vart i thailand tänkte ni viga er? Vi ska använda oss av MJ events som ägs av en svensk tjej som heter Mia och som är super gullig och har hjälpt oss med allt och svarat tålmodigt på alla våra frågor! Hon arrangerar hela festen och hjälper oss även med att fixa med alla papper mm.Vi ska gifta oss på Koh Lanta i mars, vi kommer betala ca 20.000 för hela paketet. Och då ingår i princip allt!

Jag vet att det finns något som heter Lanta Divers som också hjälper till att anordna vigslar. Tänk på att det är poppis att gifta sig i Thailand, så under högsäsongen kan det vara svårt att få plats.

Lycka till!

• willyoumarryme

Jag vet att det numer är möjligt att genomföra laglig vigsel (inför thailändsk myndighet och sedan få den godkänd i sverige) på egen hand (utan besök på ambassad osv).

Jag tror att jag ungefär har förstått tillvägagångssättet med hjälp av att läsa här o där på nätet - men söker efter någon som faktiskt HAR gjort detta som kan ge ytterligare råd och tips. Det finns säkerligen någon men det är ju så attans svårt att få tag i någon :) 

• willyoumarryme

tessan1982 skrev 2010-10-18 20:29:00 följande:
    hej!jo det går bra att viga sig lagligt i thailand! det ska vi göra nästa år :0)Det är dock lite krångligt, alla papper måste upp till den thailändska ambassaden och godkännas (och översättas). Jag skulle verkligen rekommendera att man tar hjälp av någon om man planerar att få vigseln laglig. Fritidsresor tyckte vi var ett dyrt alt, det finns betydligt billigare.Vart i thailand tänkte ni viga er? Vi ska använda oss av MJ events som ägs av en svensk tjej som heter Mia och som är super gullig och har hjälpt oss med allt och svarat tålmodigt på alla våra frågor! Hon arrangerar hela festen och hjälper oss även med att fixa med alla papper mm.Vi ska gifta oss på Koh Lanta i mars, vi kommer betala ca 20.000 för hela paketet. Och då ingår i princip allt!Jag vet att det finns något som heter Lanta Divers som också hjälper till att anordna vigslar. Tänk på att det är poppis att gifta sig i Thailand, så under högsäsongen kan det vara svårt att få plats. Lycka till!

Hepp, skrev nog mitt senaste inlägg samtidigt som ditt, så jag hann inte se ditt svar :)

Vi ska gifta oss på Phuket och jag har kontakt med ett företag som heter lamoetweddings som fixar vigslar därnere och det verkar jättebra, däremot arrangerar dom inte lagliga vigslar tyvärr och det vill vi helst ha.

Vi har släkt på plats nere i thailand (som bor där) och känner att vi egentligen kan ordna det mesta kring cermonin själva - vi kommer även att vara på plats ca 20 dagar innan vi ska gifta oss. Däremot skulle vi som sagt behöva hjälp med det juridiska.

Men, visst - det bästa är att ta hjälp av någon som jobbar med detta, och det finns ju fler företag än det som jag kontaktat nere i Phuket, men eftersom det enda vi behöver hjälp med är det juridiska så tänkte vi göra ett försök själva. Vi får se hur det går...

:)

• tanten80

är det inte smidigare och gifta sig borgligt på papper hemma och sedan ha cermonin där nere? Vilket datum skriver man på ringarna då?

• miaik

Vi gifte oss i Thailand i somras, lagligt. Vigseln var på Koh Lanta med hjälp av Travel Insight som var helt underbara och gjorde allt väldigt enkelt, smidigt och perfekt. Vi har vänner som bor på Phuket så vi hade kunnat fixa allt själva. Dock kände vi att det var otroligt värt varenda krona (det var ju inte så dyrt...) att få hjälp.

Annars tyckte vi att Koh Lanta var en helt värdelös ö men vi var bara där i några dagar :)

• willyoumarryme

miaik skrev 2010-10-24 20:36:26 följande:
    Vi gifte oss i Thailand i somras, lagligt. Vigseln var på Koh Lanta med hjälp av Travel Insight som var helt underbara och gjorde allt väldigt enkelt, smidigt och perfekt. Vi har vänner som bor på Phuket så vi hade kunnat fixa allt själva. Dock kände vi att det var otroligt värt varenda krona (det var ju inte så dyrt...) att få hjälp. Annars tyckte vi att Koh Lanta var en helt värdelös ö men vi var bara där i några dagar :)

Ok, hur mycket av pappersexcercisen gjorde ni själva? Skickade ni de dokument som behövdes ifyllda till TI och de fixade resten eller?

• miaik

Vi fick ett mail från dem vad det var för papper vi behövde, sen fixade vi det och skickade till en adress i Bangkok. Sen fick vi skriva på papper under cermonin och sen fick vi hem papper som vi skickade till skatteverket för att registrera vigseln. 

Det såg mycket ut från början men det var väldigt smidigt!

• willyoumarryme

miaik skrev 2010-10-25 10:19:43 följande:
    Vi fick ett mail från dem vad det var för papper vi behövde, sen fixade vi det och skickade till en adress i Bangkok. Sen fick vi skriva på papper under cermonin och sen fick vi hem papper som vi skickade till skatteverket för att registrera vigseln.  Det såg mycket ut från början men det var väldigt smidigt!

Ok, det låter ju underbart smidigt.
    Jag har mailat till ambassaden i Bangkok och fick info att vi måste lämna in papperen personligen, och han var mycket tydlig med att något annat sätt finns inte. Jag förstår inte hur vissa företag, typ Lanta Divers mfl kan ordna detta isåfall - men kände inte att det gick att diskutera med mannen som svarade på mina frågor. Han var väldigt bestämd och kände inte till att det gick att genomföra på annat sätt :-/

Har tyväärr inte lyckats lokalisera något anant företag baserade i Phuket som genomför lagliga vigslar, trots ett idogt mailande och surfande...känner mig lite nedstämd idag. Ifall vi ska få dett i land måste vi alltså till Bangkok i ett par dagar (först till ambassad, sedan utrikesministeriet där handläggningstid  ca 3-5 dagar...stön)

• miaik

Men varför är det så viktigt att vigseln är på Phuket? På Koh Lanta slipper ni ju åka via Bangkok...

• willyoumarryme

Hmm, jo för att vi är ca 11 personer som åker och vi kommer alla att vara bosatta där, alla är inte så rörliga så det känns jobbigt att dra iväg alla på en resa till om du förstår vad jag menar...

• miaik

Vi var 16 personer som åkte Phuket-Koh Lanta- Phuket, hyrde bussar via TI, svinbra bussar med AC och väldigt smidigt. Jag skulle tycka att det var sjukt mycket jobbigare att fixa vigseln själv än att transportera sig till Lanta, men jag vet ju inte hur ni resonerar.

• willyoumarryme

Du kanske har rätt. Just nu har vi nästan allt fixat för själva cermonin (vi har svärfar på plats där nere, boende) så det är trixet med att få de legalt som är kvar att fixa.

Tror oxå att jag blir lite provocerad av att det ska vara så j-vla krångligt. Har försökt förstå den röda tråden i själva processen men jag saknar logik. T ex är det ju märkligt att ambassaden vid upprepade tillfällen påtalar via mail att enda möjligheten att erhålla adekvata legala intyg osv. är att besöka ambassad+utrikesministeriet personligen. De ville inte kännas vid att det finns företag som tex TI (och nu även fritidsresor) som erbjuder som en tjänst att fixa detta så att man INTE ska behöva åka till Bangkok själva. Mycket märkligt.

Tror det blir mitt nästa projekt, att starta företag på Phuket som ordnar legala vigslar..varför ska det bara finnas företag på Lanta liksom? (som ju dessutom är ett rätt tråkigt ställe...)

Svar på tråden Vigsel Thailand - hur få den laglig? Vill bara gifta mig en gång :D