• Emblas Mamma

Ni som lagar mat själva, hur mycket pengar!?

Hur mycket kommer ni laga mat för?

Om man ser till bara huvudrätten ?

Eller efterrätten?

Kostnad per person?

Sitter och funderar hur mycket vi kommer lägga på middag men det är ju jättesvårt. Vi ska laga allt själva nästan.

Glöm inte berätta hur många ni är :)

• Svar på tråden Ni som lagar mat själva, hur mycket pengar!?
  • stjärna18

Vi ska ha grillbuffé med fläskfilé, kyckling, korvar, potatissallad, vanlig grönsakssallad, bröd, ost, kex, kalla såser m.m.
    Som tilltugg till bubblet ska vi ha krustader med räksallad och crostinis med tapenade.

Vi kommer vara mellan 40-50pers och det kommer att kosta ca 4500 kr och då har vi räknat med godis och snacks och korv med bröd som nattamat. 1500kr kommer våra 4 tårtor att kosta!!!

• Fröken T

Jag har för mig att vi har räknat på ca 150 kr/person men det är bara en grov uppskattning.

Vi kommer också att ha grillbuffé men har inte bestämt exakt hur den ska se ut, ska ta hjälp av en kompis som är kock men antagligen blir det ngn form av rött kött, kyckling och ngn fisk. Till det har vi olika "matiga" sallader och röror.

Vi kommer inte att ha ngn förrätt eller efterrätt. Vi kommer att ha tårta men det är inte medräknat i matbudgeten.

Till bubblet efter vigseln/innan maten funderar jag på att ha jordgubbar som tilltugg. Men det är inte heller medräknat i matbudgeten :)

• Josse770

totalt runt 5000 för maten för ca 60 pers.
    då blir det :
    Förrätt: minihamburgare med coleslaw
    Huvudrätt: grillat kött med hemmagjord potatissallad och grönsallad

• Emblas Mamma

Tack så mycket för svaren! :)

JAg har grovt räknat med 8000 för 80 personer.

Men det är bara en chansning från ingenstans! Men då verkar jag vara något mellan era svar så det borde kanske gå! Våra tårtor kommer med bli billiga och jag har funderat på bullens korv som nattmat!

• mikita

Åh vad glad jag blir, jag har räknat jättemycket högre i min budget!  :)

Vi ska ha buffé för 30-40 pers, laga det mesta själva. Vi har tänkt oss matiga sallader, röror, pajer, kallskuret, ost, kex, frukt, grönt och ev. något varmt a la grillspett. 

Jag har hela tiden varit bestämd på att jag vill ha en "riktig" tårta (köpt bröllopstårta), men börjar fundera mer och mer på efterrättsbuffé eftersom jag älskar att baka.

Om jag räknar 200 kr/pers, tror ni det kan vara rimligt?

Sedan tillkommer ju dricka.

• turbovampyria

Det kommer ungefår 70-80 pers på vårat bröllop. Jag ska servera kallskuret med potatissallad, sallad, bröd. Kostnaden för allt det ligger på ungeför 3000kr.

• Emblas Mamma
    turbovampyria skrev 2010-10-31 17:53:36 följande:
    Det kommer ungefår 70-80 pers på vårat bröllop. Jag ska servera kallskuret med potatissallad, sallad, bröd. Kostnaden för allt det ligger på ungeför 3000kr.
    låter jättebilligt och bra! Gott också :)
  • Sarkastisk ljubicica

Vi har beräknat ca 10 000 kr för ca. 120 gäster. Vi kommer att ha en medelstor buffe med lite olika maträtter. Sedan räknar vi med 5 000 kr till för tårt- och kakbuffe  och sedan ca 3 000 till för tårtan (som vi dock ej kommer att göra själva).

• MaybeBride09
    turbovampyria skrev 2010-10-31 17:53:36 följande:
    Oj, hur gör du det för att få det så billigt? Tänkte också servera kallskuret med potatissallad, sallad och bröd men räknade samma summa för 50 pers. Ge mig gärna tips på hur det blir billigare :D
  • turbovampyria

Jag tänkte köpa kassler, vilket kan vara väldigt billigt. Passa på medan de har erbjudanden och lägg i frysen. Sedan så ska vi åka till örebro till lithells, atria och sibylla fabriken. De har fabriksförsäljning sär och det är mycket billigare än i affären. De brukar ha färdiggjorda nötstekar som t.ex. porterstek, rostbiff osv. Vi köpte en tre kilos rostbiff där en gång för under 200kr och då är den färdiglagad. Jag tänkte ev ta sådan här flatrökt lönnebergaskinka med tomat och persilja. De kostar ungefär 26kr för 10st. De får då nöja sig med två bitar vardera. Det blir ju ungefär 300kr.
    Mina föräldrar har en sådan där apparat som skivar köttet. Har tyvärr glömt bort vad en sån heter. Så då blir det enkelt att skära upp allt kött.

Potatissalladen köper jag färdig på willys. De har ju sådana här jättestora 5kilos hinkar för 150kr, tror det är 5kilos iaf. Min pappa brukar ska sen piffa upp den lite med att ha in lite egna ingredienser som creme fraiche, lök, gräslök, purjolök osv. Vill man ha vitlök så kan man lägga i det med, det är ju en smaksak vad man vill ha i. Men två sådana hinkar borde räcka till alla. 

Frukt emellan är ju inte så dyrt. Lidl har bra priser. Sedan är det bara att räkna ut hur mycket tomater, gurka osv man behöver till salladen.

Brödet ska vi köpa på Maxi. Det är grekiskt lantbröd med tomat och oliver, otroligt gott bröd. Jag hade min sons dop förra året och då behövdes bara två limpor på 50 pers. Så då blir det att köpa tre eller fyra istället. De kostar 2 för 40kr. Sedan är det ju inte säkert att den Maxi butiken där ni bor har just det brödet men de har otroligt gott nybakat bröd.

• MaybeBride09

Åh vilka bra tips. Ja en kompis berättade att det är billigare med Kassler. Bor i värmland så tänkte köpa Coops egna potatissallad (här är den från Nästgårds) min favorit, säljs också i fem kilos burkar.

Vart i örebro ligger dom där fabrikerna? Där måste man ju bara titta förbi, har ju bara 10 mil dit plus att en kompis bor där och vi brukar hälsa på ibland

• turbovampyria

Den ligger i sköllersta. Eftersom jag bor i Eskilstuna 10mil för mig med men åt andra håller så kan jag tyvärr inte ge någon vägbeskrivning. Men fabriken ligger iaf i sköllersta.

• nsdtr

Jag ska beställa färdig buffe från mitt jobb ( Ica Maxi)  det är fläskfile, lax och kassler, ,paj, potatisgratäng, frukt o ost o kex, kostar 109 kr per person, vi blir 60 st.

Svar på tråden Ni som lagar mat själva, hur mycket pengar!?