Inlägg från: turbovampyria |Visa alla inlägg
  • turbovampyria

Ni som lagar mat själva, hur mycket pengar!?

Det kommer ungefår 70-80 pers på vårat bröllop. Jag ska servera kallskuret med potatissallad, sallad, bröd. Kostnaden för allt det ligger på ungeför 3000kr.

• turbovampyria

Jag tänkte köpa kassler, vilket kan vara väldigt billigt. Passa på medan de har erbjudanden och lägg i frysen. Sedan så ska vi åka till örebro till lithells, atria och sibylla fabriken. De har fabriksförsäljning sär och det är mycket billigare än i affären. De brukar ha färdiggjorda nötstekar som t.ex. porterstek, rostbiff osv. Vi köpte en tre kilos rostbiff där en gång för under 200kr och då är den färdiglagad. Jag tänkte ev ta sådan här flatrökt lönnebergaskinka med tomat och persilja. De kostar ungefär 26kr för 10st. De får då nöja sig med två bitar vardera. Det blir ju ungefär 300kr.
    Mina föräldrar har en sådan där apparat som skivar köttet. Har tyvärr glömt bort vad en sån heter. Så då blir det enkelt att skära upp allt kött.

Potatissalladen köper jag färdig på willys. De har ju sådana här jättestora 5kilos hinkar för 150kr, tror det är 5kilos iaf. Min pappa brukar ska sen piffa upp den lite med att ha in lite egna ingredienser som creme fraiche, lök, gräslök, purjolök osv. Vill man ha vitlök så kan man lägga i det med, det är ju en smaksak vad man vill ha i. Men två sådana hinkar borde räcka till alla. 

Frukt emellan är ju inte så dyrt. Lidl har bra priser. Sedan är det bara att räkna ut hur mycket tomater, gurka osv man behöver till salladen.

Brödet ska vi köpa på Maxi. Det är grekiskt lantbröd med tomat och oliver, otroligt gott bröd. Jag hade min sons dop förra året och då behövdes bara två limpor på 50 pers. Så då blir det att köpa tre eller fyra istället. De kostar 2 för 40kr. Sedan är det ju inte säkert att den Maxi butiken där ni bor har just det brödet men de har otroligt gott nybakat bröd.

• turbovampyria

Den ligger i sköllersta. Eftersom jag bor i Eskilstuna 10mil för mig med men åt andra håller så kan jag tyvärr inte ge någon vägbeskrivning. Men fabriken ligger iaf i sköllersta.

Svar på tråden Ni som lagar mat själva, hur mycket pengar!?