• DALAnna

Omöjlig budget?

Nu har jag räknat lite å så... eftresom min sambo har en rättså stor släkt å har även bra kontakt med alla så blir det till å bjuda alla
    (för jag vill ju bjuda hela min, fast den är ju mkt mindre) 
    Så bjuder vi all släkt å de närmaste kompisarna blir vi ca 80 st.
    Men vi vill inte lägga ner allför mkt pengar, hade kanske tänk runt 30-35000. 
    (fast just nu känns den summan omöjligt)
    Å det är bara ca 5 månader kvar
    (här ska det gå undan, fria för 1 vecka sen)

*Ska höra med en jobbarkompis om maten, hade tänkt å få till 3-rätters (jag jobbar själv i kök å måste veta att jag har nån jag kan lita på då det kommer till mat ;)  ) 
    hade tänkt å kunna förberedea för- å efterrätten själv.

*En annan jobbarkompis ska göra tårtan

*Har lite kontakter sen tidigare jobb, så tror att det löser sig med serveringspersonal (bara jag får in EN person som kan å vet hur allt går till, så kan 2 mindre rutinerade hjälpa till)

*Ska kolla in en bekants klänning, få se om jag kan låna, har annars hittat min drömklänning på Dress Me Up till ett vettigt pris, nån som beställt därifrån?

*Buketten får max kosta 500:-

*Gör inbjudningskort mm själv

*Dekorationer mm kommer jag å köpa på rean efter jul/nyår

*Tror att lokalen vi vill ha kostar runt 1500:-

*2 av våra vänner är rätt så duktiga bakom kameran, så vi tänkte nog skippa fotograf. å se till å samla de bästa fotona från släkt å vänner istället.

Så långt har jag kommit än så länge i planeringen, ska höra mig för lite mer med vänner å bekanta, vem vet vilka dolda talanger som finns ;)

• Svar på tråden Omöjlig budget?
  • DALAnna

Tack för alla svar....

Medoxa:
    Jag tror vi tänker lite lika, ;)
    Det är ju festen som känns som det man vill prioritera (ja förutom att man säger JA till varann förstås)  :)

å en kul fest behöver inte innebära mkt pengar, det är bara rätt folk som gäller.

Nu har vi bestämt datum å bokat festlokal (blev 700 billigare än räknat, då svärmor var medlem i folkets hus föreningen)   :)
    Å så ska vi ha borgerlig vigsel med endast den närmaste släkten, resten får komma till festen... Å tror att vi ev ska vara på altan hos svärmor å svärfar... SÅ jag hoppas att det blir en fin vinterdag så vi kanske t o m kan vara ute på gården.
    Med snölyktor bla till dekoration. :)

Emblas mamma:
    Åh tack för förtroendet.. ;)
    Jag hoppas verkligen att det går.
    Vad hade ni för mat? hade ni smörgåstårta?
    (inget alternativ för mig men en 2 rätters m tårta behöver inte bli alltför dyrt)
    Hur mycket slutade er budget på?

• DALAnna

JT2010 skrev 2010-10-30 11:23:02 följande:
    Förstår inte riktigt hur man kan "utnyttja" sina vänner för att komma undan billigare. Man läser så ofta att en kompis fixar håret, en annan fixar bilder, en annan...... Varför ska andra behöva göra saker bara för att man själv vill gifta sig och inte har råd med det just nu? Skulle inte kännas rätt att få så mycket fixat av andra gratis. Har man inte råd får man väl vänta tills man har det eller dra ner på kostnaderna.....
    JT2010 skrev 2010-10-31 10:27:29 följande:
    Visst om folk frågar om man behöver hjälp och erbjuder sig men samtidigt kan det ju vara många som gör det för att vara artiga. Det är inte så lätt att säga nej om någon ber om hjälp. Jag skulle hellre vilja att mina nära och kära får tid att göra iordning sig själva på bröllopsdagen....

för vår del så är det fler som frågat om vi behöver hjälp med nåt å sen så har jag bett jobbarkompisar å forna jobbarkompisar om hjälp med tex mat å servering. 
    Dvs såna jobbarkompisar som iaf inte är bjudna på bröllopet.  å dessutom så kommer ingen å göra nåt gratis, det skulle jag inte gå med på! 
    Men tycker det är självklart när jag vet att min jobbarkompis är jätteduktig på å laga mat å fixa å grejja, å en annan duktig på tårtor, då vore det dumt å inte höra med dem först. å på så vis få ner kostnaderna lite. Sånt har jag själv ställt upp på.  å jämför man med å ta all mat + personal från en restaurang så kan man tjäna 1000-lappar. 
Svar på tråden Omöjlig budget?