Omöjlig budget?
Hej!
Jag tycker inte alls att det låter som en omöjlig budget. Vi ska ha 100 gäster och har en budget på 50 000 ca. Då gäller det att "utnyttja" sina vänner och ta vara på all kunskap som finns i bekantskapskretsen. Foto, mat, håruppsättning mm.
För mig och min sambo känner vi att vi inte vill spendera mer på ett bröllop än så - även om vi nu hade haft mer pengar. Visst, bröllopsdagen är en stor dag i livet, men det behöver inte kosta skjortan för det. Och 50 000 är ändå riktigt mycket pengar! Ofta är det tanken som räknas mer än prislappen. Jag tror att man kan få ett kanonfint bröllop, även utan dyr manikyr och specialdesignade ditten och datten.
En sak som hjälper mig i planeringen är att tänka på det som en stor fest. Jag tänker på hur mycket pengar och energi jag brukar lägga ner på en "vanlig" fest. Vad är det egentligen som måste kosta så mycket mer än så bara för att festen kallas bröllop? Vi är där, vi älskar varandra, en präst är där, alla våra vänner och släkt är där och vi ska ha en jättetrevlig dag. Sen ska vi så klart ha fina kläder på oss, vi ska äta något gott och gärna ha någon slags dekoration osv osv. Men jag försöker tänka om allting - behöver man verkligen ha det där (små askar med presenter, en graverad tårtspade, strumpebandshållare, you name it!). Ofta kommer jag fram till att - nej, vi blir nog gifta ändå OCH får en fantastisk dag.
Mätta och glada kommer alla bli - oavsett om det blir sjurätters eller knytkalas. Och alla kommer tycka att brudparet strålar - oavsett vad klänningen kostar!
Lycka till! Byter gärna budgettips framöver!