Omöjlig budget?
JT2010 skrev 2010-10-30 11:23:02 följande:
Förstår inte riktigt hur man kan "utnyttja" sina vänner för att komma undan billigare. Man läser så ofta att en kompis fixar håret, en annan fixar bilder, en annan...... Varför ska andra behöva göra saker bara för att man själv vill gifta sig och inte har råd med det just nu? Skulle inte kännas rätt att få så mycket fixat av andra gratis. Har man inte råd får man väl vänta tills man har det eller dra ner på kostnaderna.....
Jag tycker det beror på...om ens vänner självmant frågar om dom kan hjälpa till eller om man som brudpar frågar snällt och inte FÖRVÄNTAR sig att FÅ saker GRATIS...då tycker inte jag att det är ett problem. Om ens vänner frågar om man behöver hjälp om man då svarar/frågar tillbaka " Jo, du är ju florist....skulle kunna/vilja hjälpa oss med blommor? Har du möjlighet att göra en billig bukett?"...Vad gör det? Så länge man som brudpar inte förväntar sig att få en massa saker gratis eller kräver det så är det väl ok? Man kan ju dessutom vara extremt tydlig med att dom som hjälper till/ger saker inte ska ge present också. Jag önskar att vi hade kompisar som var florister/frisörer/kockar etc...Så länge brudparet accepterar och respekterar att deras bekanta kanske inte vill/inte har möjlighet att hjälpa och tar det utan att sura då är det inga problem.
Som florist/frisör/kock/fotograf så måste ju få säga nej utan att vänner/bekanta/släktingar tar illa upp!