Inlägg från: Emblas Mamma |Visa alla inlägg
  • Emblas Mamma

Vad heter ni i förnamn

Erika har alltid hatat det tills nu då jag är glad att jag inte heter likadant som någon jag känner :) Sen måste jag även påpeka att mamma var tvungen att ge mig släktnamnet Rode i mellannamn.

Det har jag också alltid hatat tills nu då jag tycker det är roligt att faktiskt alla på mammas led heter det. Så min dotter fick också namnet och nu kommer jag få höra det från henne med att ag inte är riktigt klok ;)

• Emblas Mamma

sak samma ;) nästan.. mitt är mer svenskt det gillar jag :)

jag känner en som heter erica och så heter jag erika. skönt att inte ha samma :)

• Emblas Mamma
    say yes skrev 2010-10-19 10:18:14 följande:
    Sofia + 3 mellannamn. Är den enda i Sverige som har just den kombinationen namn där Sofia kommer följt av två ovanliga namn och avslutas med Minna innan efternamn. Är den enda i Sverige som har "mitt" efternamn. Ändå längtar jag lite efter min m2b´s  -sson namn . Skönt att slippa bokstavera 4 gånger hos doktorn/folktandvården/etc. Eh... EriCa och EriKa är väl detsamma som SoPHia och SoFia eller Karolina eller Carolina?? = Mer eller mindre obefintlig!
    nej det är inte samma ;) haha..

jo det uttalas lika men jag har alltid tyckt att erica ser mer utlänskt ut..

• Emblas Mamma
    Klingoklang skrev 2010-10-19 17:38:43 följande:
    Ursäkta men hur F*n kan du skriva så när du är trådstartaren och faktiskt frågar efter vad folk heter. Jag tycker det är respektlöst att vilja veta vad andra heter och sedan dissa dem för att dom inte stavar som du... Man kan ju bara hoppas att Erika "Emblas mamma" inte tog åt sig! "Mycket finare" tråkigt säger jag bara!
    nej jag föröker att inte ta åt mig :)

Jag gjorde kanske lite samma sak då jag skrev att jag tyckte erica lät mer utlänskt, men jag menade alltså mer åt det engelska hållet.. menar inte att det var mer illa att stava med c men att jag ändå var stolt över att ha det lite ovanligare med k.. :) haha.. hoppas ni förstår..

• Emblas Mamma
    mattiasFästmö skrev 2010-10-19 20:28:43 följande:
    Isa, efter någon medicinkvinna i bokserien grottbjörnens folk som tydligen var väldigt poppis förr. Dock stavade medicinkvinnan namnet 'Iza' men min mamma tyckte det lät för utländskt så det blev Isa med -s. Dock många som tror att det är ett smeknamn och jag brukar få förklara både en och två gånger att man faktiskt kan heta så ^^
    Du ser lite ut som en Isa!

Jättefint namn! Jag älskar lite ovanliga namn från böcker! Skulle inte banga att döpa mina barn till namn från sagan om isfolket eller liknande:)

Nu döper vi iställer efter fornnordisk mytologi där vi tycker namnen är underbara! om ni ser heter vår dotter Embla och det är jättesött:) Får se om vi får en Ask någon gång också.. haha.. eller En tjej till, kanske En Sol eller Idun då..

• Emblas Mamma
    Amor in aeternum skrev 2010-10-19 21:27:29 följande:
    Jag bara älskar fornnordiska namn.. Embla är verkligen jättefint! Och sagan om isfolket Har inga barn själv men jag tycker att Sol är väldigt fint.  
    Skönt att det är fler som håller med:)
    Annars finns det dom som tycker att det är oanständigt att döpa sina barn så! Att barnen skulle fara illa och bli mobbade. Men det tror jag absolut inte på! :)

haha.. Embla är ju ett rätt normalt namn ändå tycker jag.. låter inte så illa om man hör det första gången heller. Däremot finns det ju mycket värre namn om man nu ska se det till så..

ja, fornnordiska namn är vackert :)

• Emblas Mamma
    mattiasFästmö skrev 2010-10-19 21:35:14 följande:
      Tack! hihi. Åh jag älskar namnet Idun, om jag får en dotter någongång så skulle jag vilja döpa henne till det gillar även namnet Lin! har du läst sagan om valhalla triologin? om du gillar nordisk mytologi tänkte jag
    Nej jag tror inte jag läst det:) När jag var yngre läste jag någonting som hade med den fornnordiska mytologin att göra, det var bra men jag minns inte var det var:)

När jag var liten gick det även barnprogram om det :D

mattiasFästmö skrev 2010-10-19 21:35:14 följande:
      Tack! hihi. Åh jag älskar namnet Idun, om jag får en dotter någongång så skulle jag vilja döpa henne till det gillar även namnet Lin! har du läst sagan om valhalla triologin? om du gillar nordisk mytologi tänkte jag
    Nej jag tror inte jag läst det:) När jag var yngre läste jag någonting som hade med den fornnordiska mytologin att göra, det var bra men jag minns inte var det var:)

När jag var liten gick det även barnprogram om det :D

YET skrev 2010-10-19 22:52:08 följande:
    Ylva heter jag o har alltid varit nöjd med mitt namn  =)
    tycker det är ett vackert namn !:)
  • Emblas Mamma
    RockTroll skrev 2010-10-22 16:02:25 följande:
    Min dotter heter Vilda :) Jag själv är döpt till Karina. Ganska ovanligt på en 26 åring, men jag kallas för Lina sedan jag var pytteliten.
    Vilda är jättefint namn :D Ett nästan liknande är Vilja, det är också jättefint!

Vackra namn ni väljer till era barn ! :)

Svar på tråden Vad heter ni i förnamn