skruttisOmuffis skrev 2011-02-01 19:42:01 följande:
Jag har bokat i mitt "blivande" namn.
Namnändringen kommer att vara klar så fort vigselförättaren skickar in papprena efter vigseln och vi åker inte förrän slutet på september så jag har gott om tid att göra nytt pass.
Om jag va du så skulle jag dubbelkolla med skatteverket.... för att vara på säkra sidan...
Hej!
Tack för svar!
Har kollat upp det nu och eftersom vi reser bara 1 vecka efter bröllopet ska min sambo (det är han som byter efternamn
) resa i sitt gamla efternamn. Så länge pass och flygbiljett stämde överens. Det skulle ändå ta lite tid innan allt blir ändrat i folkbokf. osv. Så här står det på polisens hemsida...om någon annan funderar över samma.....
"Måste jag byta pass eller nationellt id-kort om jag gifter mig eller byter namn?
Vid namnbyte måste man alltid byta pass. För en svensk medborgare som är bosatt utomlands behövs ett personbevis, det beställs hos . Det är viktigt att det är samma namn i passet som hos folkbokföringen. Om resa planeras i nära anslutning till vigseln är rekommendationen att boka resan i namnet som användes före vigseln. Ansökan om nytt pass kan göras efter hemkomsten."
På lördag ska jag och min bästa vän ut och kika på brudklänningar ska bli jätte roligt. Har bara en känsla av att det kommer krävas många besök och mycket provande. Har knappt en susning om vad jag är ute efter! Får kanske kika runt lite på nätet innan lördag för att försöka få ett hum om vad jag är ute efter?!?!?
Fler som inte börjat kika på klänning än???