Augusti 2011 - del 2
Tack alla snälla!
Det verkar som att min mamma fick något inbankat i svärmor, för tro det eller ej. Hela hennes släkt osade till toastmadamen igår kväll. I och för sig med "extragästerna", som de fortfarande inte frågat oss om det är okej att ta med, men orka gnata i frågan. Vi kan göra plats, och ekonomin står inte och faller med två personer till.
Att jag blev ledsen är egentligen inte att de inte kan respektera vår önskan, utan att svärmor säger dels att jag aldrig försökt prata med bröllopet med dem, så hur skulle de veta att man inte fick ta med en dejt, eller att osa var för alla, samt att när hon väl kommit med förslag så har jag sagt nej.
Det sista är i och för sig sant. Jag tyckte inte det var värt att betala 8000 kr för att ha en man på synthersizer som spelar fanfar när vi kommer till festlokalen, och vi är inte intresserade av att ha någon som står och sjunger under middagen. Det är fullständigt tillräckligt att folk pratar och de hålls tal.
Jag godkände heller inte tärnklänningen som hon köpte utan min medverkan som både var i fel färg och som fick min lillasyster att se ut som hon var en tant. Hon är 13 år.
Och vi skickade ut de inbjudningskort vi valde, trots att hon inte tyckte inbjudan såg "så rik ut."
Tro mig. Jag har försökt prata om bröllopet på alla sätt jag kan tänka mig. Nä, nu ljög jag. jag har inte ställt mig på köksbordet och skrikigt, men annars har jag testat allt.
Så det som sårar mig, är att hon försöker skylla allt detta på mig. Att jag lämnat dem utanför. Men sedan kröp det fram att de (svärföräldrarna) medvetet bytt samtalsämnen och inte velat komma med råd för att hon känner sig sårad av att jag inte godkänt hennes förslag tidigare.
Idag mår jag i alla fall bättre och det gör min blivande med. Jag känner att vi har väldigt gott stöd av alla andra, och även av er goingar här på Törget. Så även om det inte blir den mysiga familjeplanering som jag hade hoppats på, så blir det asbra ändå!
Kram till er alla och hoppas att allt löser sig <3