Inlägg från: bruden |Visa alla inlägg
  • bruden

Augusti 2011 - del 2

labbalabba skrev 2011-06-19 21:47:45 följande:
    shit! jag har precis gjort ett utkast på vigselprogrammet och har börjat fila på festprogrammet.... galet avis på dig :) får man fråga vad du har med i festprogrammet mer än meny och gästpresentation?????
    Jag har filat på det i över 2 månader Hade jag inte börjat i tid hade jag troligen suttit med s****n på bröllopsdagenCool
    Jag har ingen gästpresentation i vårt festprogram. Vi ska köra en annan grej där de själva presenterar sig och måste svara på 4 obligatoriska frågor. De är:
    Jag heter...
    Min relation till brudparet är ...
    Det pinsammaste jag gjort är ...
    Jag kom hit för att ...

Jag vet att de allra flesta kommer att älska den här typen av presentation. Avskyr dessa vanliga och tråkiga. Folk måste ju få chans att få prata så då passar detta perfekt
    Sen har jag lite sånger, brudparet i fokus (lite om oss), regler, bröllopsbingo och annat. Tja, jag fick ihop 16 sidor i alla fall så nåt blev det  
  • bruden

Jag gjorde budgeten idag och till vår stora glädje (pga felräkning från min sida) så minskade slutsumman med nästan 17000:-Förvånad Jag hade räknat fel på boendet för våra långväga gästerSkäms Nu blir det gott om pengar till både transport och lite annat. Inte helt fel

• bruden
    labbalabba skrev 2011-06-19 18:25:21 följande:
    jag har precis upptäckt att jag är gravid (har försökt så länge att jag inte alls trodde att det skulle gå...) så nu måste vi tänka om lite känns det som..  måste framför allt hitta goda alkoholfria drycker :) å så kan jag nog inte så in min klänning så mkt som jag hade tänkt.. jag kommer vara ungefär i 14e veckan när vi gifter oss, är det någon som har koll på ungefär hur mkt magen växer tills dess?? det är första barnet... o ska man räkna med att brösten växer också?? får väl säga hejdå till min fina gördel som jag har köpt ;)
    GRATTIS!!!  Själv har jag två barn och båda graviditeterna har synts först en bra bit fram. Tror jag var i 6:e månaden med dottern (första) och i nästan 6:e med sonen (nr 2). Kunde ha mina vanliga kläder ganska länge om jag inte minns fel.
    V 14 tror jag inte kommer synas speciellt mycket men det beror såklart på din klänning också. Tuttarna däremot har en förkärlek att börja jäsa ganska tidigt Foten i munnen
    Gördeln kan du nog ha på bröllopet. Du kan ju alltid prova den ett par tre veckor inann bröllopet för att vara säker. 
  • bruden

USCH! Måste få ventilera mig lite...
    Jag har inte världens bästa kontakt med min syster av olika skäl. Men vi sa att vi såklart skickar dem en inbjudan för vi var ju på deras bröllop/dop (de hade både och samtidigt). Jag hade 3 veckor kvar tills dottern var beräknad att födas och vi var 90 mil hemifrån så jag var ju lite osäker på om vi skulle åka men vi chansade.
    Hon fick barn i mars men är ändå ute på vift ganska mycket (tävlar med hund). Jag har henne på min Facebook också.
    Vi hade OSA till den 6/6 men har hon hört av sig?? NÄÄÄÄÄ!! IGÅR fick jag ett sms av min pappa som säger att hon meddelat DEM (mamma och pappa) att de inte kommer. Varför i hela friden kan hon bara inte skicka ett meddelande på FB?? Blev så förbannad så jag skickade ett surt meddelande till henne och bad henne mejla i fortsättningen. Sen blockerades hon.

Blev arg, ledsen, besviken och jag vet inte vad... Hon hade sagt att hennes man inte kunde ta ledigt den helgen när vi gifter oss. BULLSHIT! De är fan lediga jämt annars på helgerna när de ska kuska runt med jycken! Bara en ursäkt för att slippa att komma istället för att bara säga det rakt ut. Jag föredrar ärlighet... 

• bruden
    Pinkgrape skrev 2011-06-20 13:53:10 följande:
    Jag kastar ut en fråga också..

Vi ska nu i veckan, ikväll, fylla i och skicka in om hindersprövningen och efternamnet. Det jag undrar är ju dock över vår dotter. Hon heter nu min blivandes efternamn i mellannamn och mitt efternamn som efternamn. Som gifta kommer vi ta mitt efternamn och vill då plocka bort min blivandes efternamn, så hon inte har något mellannamn. Hur gör man det?
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
    Ni får skicka in en blankett för henne om ändring av efternamn. Använd denna: http://www.skatteverket.se/download/18.61589f801118cb2b7b280004441/763004.pdf
  • bruden
    Pinkgrape skrev 2011-06-20 14:09:03 följande:
    Okej, det är den blanketten man använder alltså. Men hur skriver man då? Man ska fylla i nuvarande mellannamn och sedan det som man vill ändra till. Om man bara vill ta bort det, lämnar man den rutan blank då? Eller blir det inte ändrat alls då?
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
    Fyll i nuvarande efternamn samt ändring till det som önskas. Du ska bara fylla i rutan Ändring önskas till men skippa raden för mellannamn.
    Det kostar inget eftersom det sker i samband med vigsel. 
  • bruden
    Skumboll skrev 2011-06-20 15:32:03 följande:
    Fortfarande samma procedur och skickar ni in nu så plockas hennes mellannamn bort med detsamma, inte i samband med er vigsel. 
    Kostar inget att göra en sådan ändring. 
    Jag menade såklart att det görs på en gång men att det inte kostar något eftersom namnändringen görs i samband med vigseln. De har troligen fått uin hindersprövningen i samma veva och ser då att det är pga den som ändringen ska göras.
    Våra barn har redan fått nya efternamnet och på bekräftelsen så stod det "I samband med vigsel". 
  • bruden
    Skumboll skrev 2011-06-20 16:18:41 följande:
    Men det kostar väl inget även om det inte är i samband med vigsel?
    Mellannamn kan man ta bort när som, efternamn för barn under 12 år kan också bytas fler gånger. 
    Om man inte anger en anledning att byta så KAN de avgiftsbelägga ändringen. Jag vet fler som bytt efternamn på sina barn utan vigsel och då fått betala. Vet inte varför men de har fått betala en avgift. I ett fall var det ett mellannamn som skulle bort och då fick de betala.
  • bruden
    Skumboll skrev 2011-06-20 17:07:22 följande:
    Konstigt, jag vet flera som bytt och lagt till/tagit bort och de har inte betalat något. Står ju inget på deras sida om det heller... Obestämd
    Letade också efter det men en vän till mig bytte efternamn på sin son förra året och hon fick betala detsamma som PRV tar. De hade frågat av vilken anledning hans efternamn skulle bytas och de hade ingen speciell mer än att föräldrarna tyckte sonen skulle ha båda deras efternamn varav det ena som dubbelnamn. Då hade de fått till svar att det inte var gratis.
    Hmm, det här var ju klart skumt alltså! Ska nog ringa dem och kolla imorrn. 
Svar på tråden Augusti 2011 - del 2