SnartFruSir skrev 2011-06-30 13:11:43 följande:
Jag har inte namnen i huvudet just nu, men kan kolla på det ikväll och skriva det här. Vi var på Citty i Kiel och vi provsmakade de viner vi funderade på (utan dessertvinet). Men vi började med att gå till systembolaget och fråga efter tips och råd där. Sedan letade vi efter liknande vin i Tyskland, och man känner ju igen smaken när det börjar gå åt rätt håll. Man får dock bara provsmaka sådant som de har erbjudande på, men det räckte för vår del.
Det mousserande vinet fick vi hjälp med där. Jag gillar inte för torra eller söta mousserande, så vi letade efter en halvtorr och fick tips om ett försiktigt fruktigt mousserande, med väldigt kort eftersmak så den blev det.
Vi har räkbakelse med rökt lax till förrätt. Där blev det en Souvignon Blanc. Vi fick tips on Stoneleigh på systemet, men den vi hittade i Tyskland smakade nästan exakt samma.
Huvudrätten är oxfilé tournedos med whiskybearnaise till. Där sa systemettjejen att det behövdes ett vin som dels trängde igenom köttet men även balanserade det feta i såsen. Då valde vi ett vin som var gjort på Negrodruva, men i tyskland blev det en Riserva istället. De smakade samma, så det blir nog bra.
Jag visste sedan innan att jag ville ha ett porlande vin till efterrätten så därför letade vi bara efter moscato d´ asti. De hade bara en sort, så den fick det bli.
ja du får gärna kolla vilken sort ni köpte! framför allt till förrätten :) vi ska ha någon form av skaldjursgrej också så då borde ungefär samma sorts vin passa.. tyvärr kan vi inte provsmaka eftersom jag ska skicka ner min pappa till tyskland för att shoppa alkohol :) jag funderar på att köpa foot of africa till förrätten för att det känns lättdrucket och bra till fisk och skaldjur och såg att det fanns på calle iaf..
kul att ni hittade vin som smakade som ni ville! hoppas att det blir kanon på festen!
Ungefär hur mkt pengar la ni på alkohol?? Vi kommer nog ha samma upplägg som er nämligen, vin till förrätt och huvudrätt, dessertvin till efterrätt, avec till kaffe och fri bar..