Fickpengar, resecheck eller kort??
Ni som varit/ska till Thailand......hur mycket skulle/tog ni med er i fickpengar för 2 veckor? Hade ni resecheckar eller betala med kort.....eller rena pengar??
Ni som varit/ska till Thailand......hur mycket skulle/tog ni med er i fickpengar för 2 veckor? Hade ni resecheckar eller betala med kort.....eller rena pengar??
Jag och min sambo var i Thailand för snart 2 år sedan och då bodde vi på hotell där det ingick frukost. Vi hade med oss 17 000 kr i cash =) vi gjorde slut på nästan 15 000. Men då gjorde vi mkt utflykter och det var det som kostade mest. Vi unnade oss det vi ville ha, köpte även riktig snorklingsutrustning som kostade ca 2000 kr.
Man kunde leva extremt billigt om man ville så beroende på vad ni ska göra får ni anpassa reskassan. Men jag hade nog minst haft 10 000. Man kan ju alltid växla tillbaka. Vi hade pengarna i en safetybox på rummet med kodlås.
Tack! Då antar jag att det går åt lite mer för oss då våra 2 flickor hänger med. Vi vill absolut inte behöva säga "nej det kan vi inte för det kostar för mycket"
Men cash låter ju som en bra idé då?
Cash eller inte beror oxå på var i Thailand ni åker... Var för snart två år sen på Koh Lanta, där var det cash som gällde då, tror inte ens jag lyckades hitta någon uttagsautomat... Resan innan (-01) var till Cha-Am, då hade vi med oss lite kontanter och resten i resecheckar... det var bara en massa krångel enligt mig... att lyckas hitta en bank på en mindre ort, som det var då, och sen ha koll på deras öppettider... nä, usch!
Till thailand säger jag definitivt kontanter... själv brukar jag ha med mig ett konto eller kreditkort som reserv. Se bara till att i förväg kolla med banken så att det inte går att ta pengar från andra konto än det som är direkt knutet till kortet...
En siffra jag hörde för ett tag sen är 250:- per person och dag om man tänkt sig en "vanlig" semester... själv vill jag kunna kosta på mig lite extra så jag brukar räkna 500:-/dag. Sen blev det lite extra till Thailand eftersom jag bestämt sen innan att jag ville dyka...
Summan av allt mitt dravell.... ta med kontanter och ett kort i reserv, lås in det ni inte behöver i en safetybox... och ha en härlig resa!!
VI hade växlat in hela summan, ca 15 000:- har jag för mig. Allt gick åt men då var vi på en längre utflykt nästan varannan dag tror jag, om inte mer ;) Ett tips om man ska på många utflykter och vet om vad man vill göra (vi hade kollat upp innan allt vi ville göra och platser vi ville besöka) är ju att boka allt eller iaf de flesta direkt på samma ställe. Herregud vi fick nog ungefär 50 % rabatt i slutändan! :)
toppen, tack! Det låter som vi går i rätt tankar.
Det där med att det inte finns någon uttagsautomat på Koh Lanta stämmer INTE. Vi var där senast i december och det fanns många ställen att ta ut pengar.
Jag rekommenderar att ni har resecheckar, blir ni av med dem så kan man alltid spärra dem - men blir ni av med kontanter så är de borta. Det känns ju inte heller så bra att gå runt med en massa pengar i fickan fram tills man har en safetybox + att safetyboxarna långt ifrån alltid är särskilt säkra. De flesta kan tjuven enkelt ta med sig.
Spännande tråd!
Vi ska med till thailand!
Vad kostar det att göra utflykter? Och vad finns det för utflykter? :)
Kommer ha med vår 3,5-åriga dotter så jag hade tänkt att vi skulle träffa lite elefanter och kanke rida med.
Snälla ge massa tips på utflykter och kostnad om ni vet ;)
Kan man enkelt växla in resecheckarna och vart gör man det???