• LOMARE

Vad valsar ni till....

Tänkte bara kolla runt lite vad alla "valsar" till? Har ideer men kan inte riktigt känna "perfekt" för någon än. Vill väl kanske inte ha en traditionell vals heller, utan mer en låt med rätt text och känsla bara...

• Svar på tråden Vad valsar ni till....
  • Moster Stina

..alltså ni som inte valt tretaktslåtar?

• Alorna

För att vi inte ska dansa vals :)

• MrsT2011

Det lutar åt metallicas "nothing else matters" för vår del, och vi tänker inte försöka oss på några valssteg!

• 1700tal

Vi ska ha Dmitri Shostakovichs "the second waltz" som bröllopsvals. Jag och sambon hörde den på tysk radio för många år sedan, blev alldeles tysta, tittade på varann och båda utbrast JA, DEN HÄR SKA VI HA OM VI GIFTER OSS EN DAG! Det var långt innan vi ens förlovade oss...

Sen dess har vi letat och funderat över vad det var för stycke, vem som gjorde det och vad det hette.

Och så för några veckor sen (medan sambon var i USA) tog jag hjälp av pappa, förklarade att vi letade efter ett stycke till bröllopet (fast det skulle vara hemligt för gästerna vilken vals vi ska ha) och med pappas hjälp gick vi igenom hela hans respektabla musiksamling och hittade den på en DVD (faktiskt den versionen som är i länken, från en nyårskonsert)!!

När sambon äntligen kom hem hade jag laddat DVDn och efter en god middag satte jag på den och han blev så förvånad. Vi hade nästan gett upp att hitta den och vi dansade och dansade hemma i vardagsrummet!

">

• Sebastiána
    Alorna skrev 2010-11-26 10:03:52 följande:
    För att vi inte ska dansa vals :)
    Fast TS fråga var "Vad valsar ni till?"
  • förlovadflicka

Moster Stina skrev 2010-11-25 10:45:01 följande:
    Hej alla danssugna!Tänkte bara påpeka att om det är en VALS ni verkligen tänkt att dansa så går en vals i tretakt.En två tre, en två, tre!Om ni tänkt er en tryckare som första dans så är det såklart en annan sak, men jag undrar annars varför folk väljer fyrtaktslåtar till VALS?I så fall är det i alla fall knappast någon idé att öva och öva på att dansa en fin vals. Eftersom man kommer se HELT fel ut i förhållande till takten och musiken.Detta var bara en liten tanke...Menade inte detta som något slags påhopp eller så...jag bara undrar hur ni tänkt?

Precis vad jag gått och tänkt på :P

• Linna77

Vi dansade 2 st valser. Först Ta mig till havet och därefter Peter Lemarcs Dansa vals i cement.

• Alorna

Sebastiána skrev 2010-11-26 18:17:40 följande:
    Fast TS fråga var "Vad valsar ni till?"

Läs TS igen :)

• LOMARE

Valsar satte jag inom citat för att göra den fri... Nyfiken och ville ha ideer inför vår "vals", spelar egentligen ingen roll hur ni tolkar det. Dans av kärlek är a och o.

• Matilda Bäcker

Vi ska inte valsa men vi ska naturligtvis dansa :)
    Vi kommer att dansa vår första dans som man och hustru till den här låten:

">

• förlovadflicka

Matilda Bäcker skrev 2010-11-28 18:17:26 följande:
    Vi ska inte valsa men vi ska naturligtvis dansa :)Vi kommer att dansa vår första dans som man och hustru till den här låten:www.youtube.com/watch

Åh, den är jättefin :)

Svar på tråden Vad valsar ni till....