• AdelaideB

En eller två ringar?

Hej!

Jag och min sambo har bestämt att vi vill gifta oss nästa år. Jag är ingen ringtjej i vanliga fall, har aldrig varit det, och för mig känns det inte jätteviktigt att vara förlovad innan vi gifter oss. Dessutom vill vi gärna överraska våra familjer med att gifta oss och då är det ju roligare om vi inte förlovar oss innan.

Frågan är, räcker det att ha en vigselring eller "måste" man ha en förlovningsring och en vigselring...?? Vad tycker ni? Jag vill ju att det ska synas att jag är gift och inte "bara" förlovad. Är det någon annan som har hoppat över förlovningen och gått direkt på vigseln, och då bara skaffat en ring?

• Svar på tråden En eller två ringar?
  • Amor in aeternum

Nu har ju jag och min sambo förlovat oss men jag ska ändå bara ha vigselringen sen. Tycker att det är fint med bara en ring. Och jag är heller ingen direkt tjej som använder ringar hela tiden.. tycker mest att de är i vägen

• Junibrud2011

AdelaideB skrev 2010-10-20 12:06:31 följande:

Frågan är, räcker det att ha en vigselring eller "måste" man ha en förlovningsring och en vigselring...?? Vad tycker ni? Jag vill ju att det ska synas att jag är gift och inte "bara" förlovad.
    Håller med om att man inte ser gift ut med bara en ring.

Kan du inte börja bära förlovningsringen precis innan cermonin?

• mattiasFästmö

jag tycker också att man ser mer gift ut med två ringar

• Glamourama

Har du sett de ringarna som ser ut som två, fast det bara är en? Det är ju ett alternativ om du bara vill ha en ring, men som alla andra upp fattar som två. Finns i de flesta "juvelbutiker".

• Ocean Bride

AdelaideB skrev 2010-10-20 12:06:31 följande:

Jag vill ju att det ska synas att jag är gift och inte "bara" förlovad.
    Helt upp till dig själv! Känner du bara för att ha en ring så ska du bara ha det!!
    Det finns inga måsten..  Det här med att det ska synas att du är gift, spelar det någon roll? Är det inte viktigare att du vet om det och känner dig nöjd med ditt val av ring? Än att ha två "för syns skull"?!
    Jag känner flera som bara har en ring, vigselringen.
    Eller så skaffar du en förlovningsring och efter eller inför vigseln så gör du om
     den på något sätt, då blir det ju ändå först en förlovnings ring och sedan omgjord till en vigselring, då har du fått både och =)

Lycka till!!
  • Etheleglin

Jag kommer att ha tre ringar så småningom på vänster ringfinger (visserligen väldigt smala). Innan vi förlovade oss trodde jag inte heller att jag var en ringmänniska men under detta året har jag allt ändrat mig. Man vänjer sig vid det mesta.

För dig skulle jag kunna tänka mig tre alternativ: 1) två jättesmala ringar, 2) en ring som ser ut som två fast de sitter ihop eller 3) en ring med mer stenar på vilket fler uppfattar som en vigselring här i Sverige.

Och om du väljer att ha två ringar så räcker det att du sätter på dig den första på bröllopsdagens morgon för att sedan få nästa bara några timmar senare.

• AdelaideB

Tack för svaren :)

Ocean Bride: Du har rätt i att huvudsaken är att jag vet om att jag är gift och att jag är nöjd med valet av ring, men å andra sidan så om det absolut inte skulle spela någon roll om andra kan se att jag är gift så skulle vi ju lika gärna kunna köpa något annat smycke som symbol för vårt äktenskap och vår kärlek (som när jag tänker på det i och för sig inte är en så tokig idé).

• water lily

Jag tycker att du antingen kan köra utan förlovningsring och ha en vigselring som ser ut som två, eller kan du ha en smal (2- 3mm) förlovningsring i en färg och sedan en lika smal fast i annan guldfärg och kanske med diamanter som vigselring, alltså om man tydligt vill att det ska se ut som två ringar. Då kan du ju som andra föreslagit ta på denna bara ett kort tag före vigseln, men kanske en vecka innan så att folk har sett ringen. Jag har nämligen läst att guldsmeder sedan kan foga samman dem på baksidan så att det blir en ring, bekvämare för dig kanske men man får ändå intrycket att det är två ringar.

• Maxiander

Jag tycker att man får göra precis som man vill! Det viktigaste är att man trivs med sitt val, man ska ju ha ringen varje dag :) Jag har två ringar och min man en ring. Det passade oss.

www.maxiander.se

• shakynose

Har ett par kompisar som är vigda enligt shintotradition och dom har inga ringar alls. Men dom är lika gifta för det!

• Sussi84

Hej!

Jag och min make har valt att bara ha en ring, men då valde vi bredare "maffigare" ringar än de andra ringarna som oftast brukar vara smalare  =)

Så absolut kan man ha en ring!

• Elei

Du ska förstås göra precis som du vill, men det är ju att att man tänker att tjejen är förlovad om hon har en ring på fingret. så att för att vara säker på att alla fattar kanske det är bättre med två

Som nån nämnde kan du ju bära förlovningsringen bara precis dagarna innan bröllopet eller nåt, eller ha en men inte på fingret förrän Dagen!

Lycka till och grattis!

• Lev idag

Vi kommer också bara ha en ring var och då lite bredare.
    Jag tänker att när vi nu förlovar oss (väldigt snart) så graveras den.
    Och så ska den graveras igen när bröllopet kommer. :)

Svar på tråden En eller två ringar?