• Yohanna och Anders

Bröllopsgåva -till bröllopsresan, skriver man det i inbjudningen?

jag och min sambo skall gifta oss i juni nästa år och vi kommer att göra en ganska stor bröllopsresa och vi båda är inte så mycket för prylar utan mer för upplevelser, så vi tänkte att vi skulle önska oss resepengar till bröllopsresan, i bröllopsgåva/present. Hur gör man detta? skriver man det som en not i inbjudningskortet eller låter man det gå som ett rykte? och skall man skriva kontonummer eller hur gör man? vill ju inte sitta med massa kontanter i kuvert heller....

någon som gjort samma?

kram Yohanna o Anders

Kär och galen
  • Svar på tråden Bröllopsgåva -till bröllopsresan, skriver man det i inbjudningen?
  • Semlorna

Vi har en bröllopshemsida där vår önskelista finns. Vi kommer skriva adressen till hemsidan på inbjudningarna.Jag tycker ni kan skriva lite kort om det på inbjudningarna och sen hänvisa till den som har ansvar för er önskelista och även till hemsidan om ni har en sån.

• Yohanna och Anders

just det ja :) det har vi ju också, eller den är bokad och så men inte riktigt klar, men där är det ju kanon att skriva det på :)

tack så mycket

• Glamourama

Vi skriver i inbjudan:

Vi önskar inga presenter men gärna ett bidrag till bröllopsresan.

• cecilia o christoffer

Vi har också tänkt önska oss bidrag till bröllopsresan, men eftersom vi har tänkt resa direkt efter bröllopet så vet vi inte hur vi ska få ihop det för då är ju resan redan betald när bröllopsdagen och presentöverlämningen kommer? Någon som har tips till oss?

• fruruden

nej det låter jättegirigt och ohyfsat tycker jag! det får man väl säga när folk frågar vad man önskar sig i så fall. tycker inte det är trevligt att skicka med önskelista och kontonummer i inbjudan. låter som ett krav då och bröllopspresenter ska väl ändå vara en frivillig gåva...

• themandys
    fruruden skrev 2010-10-23 21:47:58 följande:
    nej det låter jättegirigt och ohyfsat tycker jag! det får man väl säga när folk frågar vad man önskar sig i så fall. tycker inte det är trevligt att skicka med önskelista och kontonummer i inbjudan. låter som ett krav då och bröllopspresenter ska väl ändå vara en frivillig gåva...
    Presenten ska glädja främst mottagaren, inte givaren ;) Jag tror att det är så vedertaget nu att önska sig pengar att väldigt få har något emot det. Och det är ju utan tvekan mest praktiskt att sätta in pengarna på ett konto, även för givaren. Men självklart gäller det att skriva det på ett trevligt sätt! ;)
  • Emblas Mamma
    fruruden skrev 2010-10-23 21:47:58 följande:
    det är verkligen inte girigt att önska sig pengar i alla fall.

Man ska få önsla vad man vill.

Men sen kan det självklart se lite sådär ut med kontonr på inbjudningskortet det håller jag med om!

Då blir man som gäst lite tvingad att lägga pengarna där och det vill man ju kanske inte.

Samtidigt är det ganska jobbigt att ha massa kontanter på festen eftersom man aldrig vet vad som kan hända.

Vi kommer göra så att vi kommer fixa ett kassaskåp av något slag, och vill folk ge oss pengar så blir vi jätteglada eftersom det är de enda vi önskar oss. Och samtidigt blir det inte så jobbigt att det ligger lösa kontanter i festlokalen eftersom vi låser in det på ett och samma ställe.

det är mitt tips till er! Och om folk nu så gärna vill sätta in pengar på ett konto är det bättre att det går lite via ryktesvägar och dom ringer er istället ;)

• Carrosell
    Vi har grubblat och funderat
    och vårt hushåll noga studerat.
    Man kan snabbt konstatera,
    att vi inte behöver mera!
    Vår önskan är att gå hand i hand,
    som äkta makar på en solig strand.
    Er närvaro räcker bra men vill ni vår dag ytterligare hylla,
    ett bidrag till vår bröllopsresa kan förgylla
    Litet öre hjälper mycket,
    skänk en slant efter eget tycke!
    Tack till släkt och vänner,
    o alla som vi känner!!
  • Emblas Mamma
    Carrosell skrev 2010-10-24 09:17:23 följande:
    tycker den är bra :)
Svar på tråden Bröllopsgåva -till bröllopsresan, skriver man det i inbjudningen?