• Brud011

Hjälp!

Jag och min kille har precis i dagarna bestämt att vi ska gifta oss i sommar.

Och jag märker rätt snabbt att jag vet INGENTING om bröllop, har aldrig varit på ett själv och har lite panik! När jag läser alla era inlägg om brudskål och allt vad det heter som alla andra verkar veta va det är... vad är brudskål?

Vigsel och sånt får man väl hjälp av prästen hur det läggs upp, planering osv (hoppas jag!) men har väldig panik för festen, är inte bra på att arrangera och planera sånt, så hur får man en struktur på allt, vad som ska ske när och hur. just nu känns det mest jobbigt och det är ju inte så kul....

när fotograferas man och ska man själv välja platser, åker fotografen runt med oss till olika platser?... ja suck, det är tusen frågor som ni hör.

Guidning tack :/

• Svar på tråden Hjälp!
  • Midvinterflicka

Hej Brud 011!

Med brudskål menas ett glas champange/mousserande vin vid brudparets ankomst till festlokalen. Någon utbringar en skål för brudparet och samtliga gäster och brudparet skålar.

Sätt er ned och tänk över om någon i vänskapskretsen kan vara toastmaster vid middagen, det underlättar planeringen.

Besök några olika fotografer för att få en inblick i hur de lägger upp fotograferingen. Vanligast är att man tar fotona nära kyrka eller vigsellokal beroende på hur mycket tid som finns. Kanske har ni egna önskemål, eller fotografen kanske har exempel på platser som har fint ljus t ex. Vi ska fotograferas på två platser, det kan fungera om man har nära emellan och det finns tillräckligt med tid.

Fråga på, ingen fara :)

• mattiasFästmö

du har fått ett bra svar av midvinterflicka, så jag låter bli att upprepa det hon sagt du frågade när man fotograferas, och det kan man göra både innan och efter vigseln, vi kommer fotograferas innan vigseln både för att gästerna ska slippa sitta och vänta mellan vigseln och middagen för att vi är och fotograferas, men också för att vi vill bara kunna slappna av och vara med våra nära och kära efter vigseln. Så vi kommer fotas det sista vi gör innan vigseln och sen kommer även fotografen vara med och fota under vigseln

• Glamourama

Köp den här boken och du har koll på det mesta:
    Bröllopsfesten Christin Blomberg

• Brud011

tack för alla svar!

är helt förvirrad, och även nu här på BT så vet inte exakt hur det går till :)

fotografering precis innan låter ju bra.. men... ska man se sin blivande innan vigseln? :)

det här med toastmaster.... planerar de själva eller hur mkt ska man styra? jag vet inte liksom vad jag vill ska hända på festen, är inte så mkt för lekar o sånt, men t ex om nån vill hålla tal, när brudvalsen (el va det heter) ska spelas, när maten ska in osv osv, alltså alla praktiska detaljer om hur när och var och vad som ska hända, det vill man ju slippa hålla reda på själv liksom.... 

fick sån prestationsångest över festen och att den "måste bli rolig", men måste man hitta på massa saker som ska hända? blir det inte roligt ändå med liveband, mat musik och massa folk (runt 180....)?

jag svamlar massa nu men det är alla tankar jag har som ja inte vet vem jag ska fråga :)

• förlovadflicka

Låna böcker och tidningar, läs på nätet, kolla runt här.. Alltså, jag visste ingenting heller innan, har aldrig varit på en bröllopsfest och så men man lär sig snabbt :) Gå på mässa är ett hett tips också :)

• förlovadflicka

Man kan också anlita en bröllopskoordinator, men det kostar en del...

Svar på tråden Hjälp!