• Glamourama

Cystor

Hej!
    Ligger här hemma igen med en brusten cysta på vänster äggstock, och den här gången har vätskan inflammerat tarmen. Känns skit, rent ut sagt!
    De senaste 2 åren har jag haft otaliga brustna cystor, och ingen vet varför.
    I 6 månaders tid har jag haft allt tätare mellan cystorna(3 veckor mellan)och min kropp orkar inte hämta sig. Har ont, kräks och får humörsvägningar.
    Tänk om jag får en lagom till bröllopet!!:(
    Har nu börjat medicinera, i 3 månader men det gör ingen skillnad.
    Nu funderar de på gulkroppshormon eller östrogen. Har hört att östrogen är cancerframkallande, särskilt bröst. Men som min livskvalit ser ut nu funkar inget.
    Är det någon mer som har cystor så här ofta?
    Vad får ni för hjälp?
    Har inte PCO, då det finns effektiv behandling.
    Snälla, är det någon som har det lika dant svara, känner mig så ensam i det här!

• Svar på tråden Cystor
  • BangBang

Usch, har ingen erfarenhet av detta men jag lovar att det kommer lösa sig till det bästa. Tänker på dig . LYCKA TILL!

• Moster Stina

Ååå vad det där låter jobbigt! Jag hoppas VERKLIGEN att du får hjälp!
    Men jag har läst en del om sånt där, så SÄKERLIGEN finns det någon mer här att dela det med!

Förresten...är det en form av endometrios som du har?

• Glamourama

Nej, en form av cystor, med cancerhormon i. Men det är inte utvecklad cancer men kan bli.
    Är ju oxå rädd för att det ska bli svårt att få barn.
    Men läkarna kan inte ge mig några svar och de provar olika mediciner.

• Moster Stina

Åååå, jag lider med dig!

Det finns mycket konstigt man kan få där under. Cystor, polyper, knölar och problem.

Ska själv opereras för något sånt, och hoppas hoppas på att det blir lättare att bli med barn efter det...

Men JAG har åtminstonde inget ont!

Håller tummarna för dig!

• Houdini

Jag hade också problem med cystor förr, jag tycker jag blev hjälpt av gulkroppshormon och har inte för mig att jag fick några biverkningar av det.
    Men det var ju några år sedan.

• Niini

Cancerframkallande o cancerframkallande.. de e nog så liten procent det så det är inget att bry sig om.

• JustMeAndMyLove

Jag får oftare och oftare. Är bara 24, fick en cysta kankse en per år i tonåren efter jag fick mens. Nu är det ca var tredje ägglossning. Har inte behövt operera än men de har sett på ultraljud att det är på gränsen.

Mina syskon har samma problem. Min ena syster har opererats flertalet gånger, in andra förlorade flera liter blod ut i buken innan det upptäcktes.

Och alla har fått dommen att de har ärrbildning som kommer försvåra för dem att få barn. Är livrädd för hur jag kommer bli längre fram för fy fasen vad ont det gör.

Det jag skulle göra i ditt fall är att söka info och privatkliniker. Leta nya läkare, prova dig fram och ge inte upp. Svensk sjukvård är tyvärr inte det den en gång varit. Men det finns bra privatkliniker inom de flesta områden!

Ge inte upp!

• Glamourama

Fick sämre vård på de privata klinikerna här i Stockholm än på sös. På privatklinikerna sa de bara: - Att jag var kvinna och fick stå ut!
    Har nu sökt till en privat i Västergötland, hon är den första som pratat om medicinering.
    På sös tycker de oxå medicinering är bra, men att min läkare i västergötland får skriva ut och bestämma vad.
    Är så trött på att jämt ha ont och blöda!
    Skönt att höra att det finns fler.

• JustMeAndMyLove
    Glamourama skrev 2010-10-22 16:19:54 följande:
    Fick sämre vård på de privata klinikerna här i Stockholm än på sös. På privatklinikerna sa de bara: - Att jag var kvinna och fick stå ut!Har nu sökt till en privat i Västergötland, hon är den första som pratat om medicinering.På sös tycker de oxå medicinering är bra, men att min läkare i västergötland får skriva ut och bestämma vad.Är så trött på att jämt ha ont och blöda!Skönt att höra att det finns fler.
    Oj, fy. Min upplevelse är precis tvärtom. De privata i kring Gävle och i gävleborg är tusen gånger bättre än den statliga vården. Min mamam kille fick just ett arv och ska operera sig på en privat klinik efter 30 års konstant smärta i ryggen. På det vanliga sjukhuset har de sagt att det är kört, det blir rullstol om några år.

Den privata kunde steloperera.

Efter en noggran koll i hans journaler insåg de plötsligt varför han fått feldiagnos. En av de första läkarna hade skrivit att han hade ont i hela ryggen. Och då antog man att det var kört. Han har dock alltid haft ont i tre kotor. Det är bara ingen annan läkare som ställt frågan:

"Vart har du ont?"

Jag hoppas du får hjälp! Det är bar aatt söka vidare, man behöver inte alls acceptera en massa smärta för att man är kvinna. Har själv fått höra det. Blir så arg när jag inser att många innom vården tänker så. Ush.

Lycka till!

• say yes

ja, kör på privat vård - mycket bättre - speciellt om man bor i ngn av de större städerna och kan jämföra med Sös.

• Glamourama

Har ont i äggstockar och livmoder.
    Tyckte sös var fenomenala. Har aldrig blivit så bra omhändertagen.

• JustMeAndMyLove
    Glamourama skrev 2010-10-23 09:28:29 följande:
    Har ont i äggstockar och livmoder. Tyckte sös var fenomenala. Har aldrig blivit så bra omhändertagen.
    Ja, det visar ju bara, en en gång, att det är de enskilda läkarna/sköterskorna som skapar erfarenheten för oss patienter.
Svar på tråden Cystor