Ore skrev 2011-09-28 20:32:20 följande:
Fast det där med stängd tråd har väl diskuterats ganska länge här, till och från. Senast ganska nyligen (?) när vi upptäckte FB-rekommendationerna...? Och den här gången vann de tänkta fördelarna mot nackdelarna, och vi tar steget över. Allihop....
Så har jag inte uppfattat vare sig tidigare diskussioner, eller den här. Och tvärtemot Kängu, så tror jag att när man konstaterar att alla inte hängde med i den nya gruppsammansättningen, så lägger man ansvaret/skulden eller vad man nu vill kalla dett, i facket "de får skylla sig själva". Det är nämligen det absolut vanligaste när man har en grupp och så några som oroar eller stör ordningen eller friden på något vis-det beror på dem själva. Jo, för det blir ju lite av en störning, att alla inte hängde med. Särskilt om några av er verkligen trodde att alla skulle flytta.
-Hur ni nu kunde uppfatta det så?
Eftersom det enda vi någonsin varit överns om, var att vi nog inte skulle kunna komma överens i saken. Oavsett beslut, skulle vi tappa folk.
De är där grupperingsbiten kommer in anser jag-då man kan börja spekulera i vilka som hänger var och med vem och varför. Vilket suger fett, när man egentligen ville vara med alla. Och får man lite ont i magen över olika saker i utvecklingen, så ligger det nra till hands att "jamen den eller den får ju skylla sig själv" oavsett vad som hänt. Det är bara min erfafenhet ur livet så långt.
Det här gäller i grupper i allmänhet-man lägger ansvaret utanför sig själv och bortom sin kontroll. Det är så vi människor fungerar. Den här "vi är väl ändå vuxna människor-frasen" som är så vanlig och välanvänd, har aldrig hjälpt vad jag sett genom livet. Folk är folk, och vi är som folk är mest, och vi följer mönster när vi reagerar, går i försvar, bortförklarar oss, tar illa vid oss etc. Jag tror absolut inte att en sådan här brytpunkt går obemärkt fö
rbi.Självlart finns där en massa känslor och säkerligen mängder av tankar och reaktioner. Somligt som sägs irl mellan olika personer, annat som skrivs i de olika forumen(-som nu alltså är minst tre) och garanterat hur mycket som helst som aldrig yppas alls. Vi är ändå ganska många som på ett eller annat sätt berörs och uppmärksammar utvecklingen.
Om nu ingen alls tänker eller tycker något alls om något som helst, utan alla bara umgås helt friktionsfritt överallt där alla umgås, jamen då är det väl frid och fröjd.
Själv hoppas jag, att de av er som fortsätter läsa här, även skriver. Så det inte blir så, att om någon fler än jag sitter kvar här och snackar, så har vi från och med nu typ hela gamla gänget som smygläsare. Det vore udda.