• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • start september

Snorkis, stor kram. Jag tycker att BS förslag var utmärkt och det är nog så att de är lite omogna. De kanske till och med var osäkra på om du ville vara med?

Grattis Cicci! Låter ju perfekt för dig!

Jobbigt BS. Det låter ju verkligen som att ni behöver komma iväg. Men det ska ju kännas roligt också.

Ore, impulsköpte just tvådelat set från Stadium att ha som bil- och extraplagg. Tror det blir bra, men ska surfa lite innan jag bestämmer mig. Brukar köpa beg POP via Tradera annars.

• passionsblomman

Jag måste bara rapportera, att jag inte helt falerat i min plan att morgonpromenera. i andan "glaset är halvfullt" säger jag stolt att jag åtminstone promenerade en halvtimme i morse, med vovve och allt innan kursen. Sedan tog jag den långa promenaden efteråt.

Det är kanske lagom högt siktat? I synnerhet när jag ju helst ska leva upp till ambitionen att laga frukost också, vilket jag annars gärna också snoozar bort.

Och vet ni, om jag vill får jag ha med mig hunden till skolan! Skrattande

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

Jag har en varning att utfärda också:

Hundägare, notera att det nu i det varma septembervädret är massor av ormar som tycker de ska sola på och bredvid stigarna när man är ute och går!!! De vill väl ha del av den sista värmen inann de ska krypa och gömma sig under en sten eller så.
    Jag har sett både huggormar och snokar i stort sett varje promenad nu, så hunden behöver hållas under uppmärksam uppsikt, eftersom huggormsbett i näsan inte är så vidare bra för hundar. Rättare sagt är det livsfarligt, lärde jag mig på valpkursen. Död

Har också petat tillräckligt på huggormarna för att inse att de är rovdjur och inte alls så flyktbenägna ifall man hotar dem så att säga.

• Izzie

Snorkis - Nämen fy vilka taskiga tjejer! Förstår verkligen att du har ont i magen! Väldigt okänsligt och respektlöst dessutom. Helst hade man förstås velat strunta i dom, men som du själv skriver, det är inte så lätt att fixa umgänge sådär bara när man är ny på ett ställe och de flesta andra runt omkring liksom redan har sitt på det torra. Jag hade nog gått på BVC-träffen och känt av läget lite och bestämt mig för då var nästa steg skulle vara. Antingen strunta i det senaste och föreslå ny date när ni väl ses,de måste ju svara när ni träffas och då märker du nog om de är undanglidande eller kanske bara varit obetänksamma innan. Harde träffats mycket innan i sin lilla grupp tänkte de kanske bara inte på att bjuda in dig. Sen förklarar ju inte det varför de inte svarar när du föreslår aktiviteter - det är ju enbart ohyfsat. Sitt still i båten tycker jag och känn av läget! De känner inte dig vännen!

Cicci - Grattis till nya jobbet! Låter ju jättekul! Du verkar ha velat ha en jobbförändring under en längre tid nu och då är det ju kanon att den äntligen kommer!

BS- Trist med avvaktande make och resa, men ska du inge ge det en chans till? Det är ju så skönt att komma iväg lite!

Lappis- Skönt att höra att det är lite bättre med din pappa! Förstår att det måste vara skitjobbigt att vara så långt ifrån...

För egen del är vi hemma från BB nu. Verkligen jätteskönt! I början är det ju skönt att vara där och se att allt är ok, men sen kommer man till en gräns tycker jag när man bara inte kan lämna fort nog. Det har dessutom varit lite babyboom här i staden så allt var fullbelagt. Vi fick mot slutet ligga i fyrsal och man blir ju störd hela tiden, dygnet runt. Trodde jag skulle bli tokig! Ja, förlossningen var ju tyvärr allt annat än kul den här gången med. Vagianlhelvete först, sen akutsnitt, sen förmodligen en livmoderinfektion på det. Har mått bättre kan jag säga. Kan knappt gå pga smärta. Äter iaf dubbla antibiotikakurer och hoppas att det ger med sig. Sen är det som vanligt vid den här tiden onda bröst och såriga bröstvårtor. Det är mkt som rör sig kring smärta just nu Men amningen funkar mkt bättre än med Matilda och det är jättekul! Molly är så här långt en exemplarisk liten bebis som bara äter och sover. Jag är så kär i henne! Hon är så fin! Undrade ju under graviditeten hur man skulle känna för sitt andra barn, när man älskar sitt första så gränslöst, men det verkar finnas gott om kärlek i mammahjärtat! Är så tacksam för mina tjejer! Nähä, nu vill Molly ha mat! Återkommer!  

• passionsblomman

Åh Izzie jag ryyyser -och inte på det behagliga sättet, när du berättar om alla de där smärtsamma sakerna! FY tusan!  Stackars dig! Hoppas allt läker ihop och blir bra snabbt som attan!

Fyrsal orkar jag inte ens tänka mig in i!

Men vad fina namn du har på tjejerna och vad underbart att hon är här nu, lilla Molly!

• start september

Åh Izzie, det låter smärtsamt på så många sätt. Men underbart att hon är här nu!

Även här är jag helt förälskad i den lilla nya. Var också lite fundersam innan, men det är så mysigt.

• Hattis

Hej och tack för kloka råd och synpunkter! Och jo, nog har det varit folk här och vi har satsat på tydlighet - att det är kortisar som gäller, äldre generationen får gärna ta med sig mat etc, har funkat bra. Jag tror att jag har lite för lätt för att fall in i det där "jagskaklaraavalltsjälvochminsannvisaochprestera" vilket är helt onödigt när snälla nära släktingar så gärna vill hjälpa till och komma och träffa K. Säkert bra för honom också

Snorkis - det där lät mardrömslikt! Jag skulle bli jätteledsen. Men - det behöver inte vara världens grej heller om det rör sig om vad det låter som: några osociala typer som du kanske inte alls har något gemensamt med. Det kan också vara nya FB som spökar - för sådana icke FB-kompatibla typer som mig är det iaf lätt att missa inlägg och meddelanden. Kram till dig! Och så bra att du är här iaf

Fyrsal på BB Kräks . Kanske var helt ok för trettio år sedan när barnsköterskor tog hand om bebisarna nästan hela tiden men nu....

Cicci - grattis! Har lyckats missa nyheten om jobbet.

PB - heja heja! Har själv funderat på MBT-skor framöver innan jag börjar jogga (läs:nästa år). Hur lång är invänjningsperioden? Har fått för mig att det är bäst att testa inomhus några minuter om dagen i början för att inte knäckas totalt av träningsvärk.

• passionsblomman

Hattis, jag började med en kvart och ökade på under veckan. Innan veckan var slut gick jag min vanliga promenadsträcka på en-två timmar. Visst känns det i bakre delen av benen-ända från hälsenorna och upp i ländryggen, men den takten var lagom för mig utan att jag dog träningsvärksdöden.
    För mig var träningsvärken baktill en västanfläkt mot den smärta jag annars var van vid i benhinnorna. Det är utan tvekan den största skillnaden på före och efter MBT i mitt liv. Men faktum är att även axlar och nacke blir bättre, eftersom man rätas upp till bättre hållning rent allmänt.

(Snubben som forskade fram skorna, gjorde det ju för att han hade värk i knäna och hade alltså medicinska skäl. Inte alls de "toningskor" som kommit som efterföljare, med försäljningsargumentet "fast rumpa". Att alla muskelgrupper aktiveras mer än de gör när foten är låst i vanliga skor, innebär dock att man häjer aktivitetsnivån i kroppen, så effekten kan ju ändå bli att man tränar vissa muskelgrupper mer. Å andra sidan avlastar man ju andra grupper).
    Men bra skor är det. Jag ska skaffa ett par till som inneskor tänkte jag, framöver.

• Snorkfröken77

Hej igen, har inte haft tid att sitta här förrän nu.
    Det jag tycker är mest skumt är att INGEN av dem svarat på mina meddelanden, precis som att de kommit överens, men nu är jag väl paranoid
    Pratat lite mer med maken om det ikväll och bestämt mig för att ligga lågt till babymassagen och gå dit och där om det finns något naturligt tillfälle fråga om babysången var bra. Vill de inte umgås kommer de ju tycka det är jobbigt och det kommer märkas, är de bara obetänksamma så kommer de nog bara svara vad de tyckte och då tänker jag fråga om de inte kan säga till när de ska dit nästa gång. Hör de sen aldrig av sig tar jag bort dem från FB och glömmer att jag träffat dem.
    Jag tror inte att de skulle bli några vänner för livet, men vem vet? Och lite extra sällskap nu när man är hemma sitter ju inte fel. Men jag får väl bita ihop och gå iväg själv på babysången och ÖF och hoppas på att träffa någon där.
    Det som känns extra surt är att förra året när jag fick S var det massor jag kände som fick barn samtidigt, + att föräldragruppen verkar ha blivit bra (för de som var med...) Jag känner mig i ofas med livet

Jaja, jag har ju mina vänner i staden, men det blir ju inga spontanbesök eller barnvagnspromenader...

Tack för att ni tog er tid att svara, jag önskar att ni bodde närmare så jag kunde leka med er istället

Någon som blivit godkänd till slutna forumet än? Jag väntar fortfarande...

• viktualia

Snorkis - du har ALL sympati från mig.. är ju delvis i samma sits och vi hängde ju rätt tight med föräldragruppen och gick på ÖF ihop. Nu har vi bara kontakt med en av familjerna men de var viktiga under resans gång. De som har ungar på samma dagis som Trollet går på, dem hejar jag bara panikfort på och vet därför noll och inget om. Dvs - nej, hittills har inte Trollets existens gjort att jag fått folk att umgås med i hålan. Surt nog.

Oupsie - inser att du har annat för dig, men jag är också nyfiken på att bli insläppt!

Ego - min jobbvärld vittrar sönder och jag vet inte vad jag själv vill. Slåss och fly. Eller båda. Återkommer garanterat i frågan.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!