Inlägg från: sweetstreet |Visa alla inlägg
  • sweetstreet

Välkomna till Tivoli Empatia!

Dotterns namn ligger tyvärr lite väl högt på listorna men det var maken som tyckte om det namnet många år innan vi ens fick barn. Och på den tiden var namnet rätt ovanligt. Jag kände nog enbart till en viss fröken Fitzgerald samt en svensk Lemhagen med samma namn.....

Och när vi sedan äntligen fick barn så hade namnet klättrat jädrigt högt på listan hemma men vi bestämde ändå att det var ok eftersom vi ju bor här. Men nu har vi insett att det nog blivit rätt poppis här med för fler och fler med samma namn hörs omkring oss....

• sweetstreet

Lappis,
    gissar att namn som
    Harald, Hans, Helena, Henrietta och Harry inte ligger så högt på era listor då....???

• sweetstreet

Jag ahde ju funderingar på namn som sedan gick bort för de låter så "illa" på skånska.....

• sweetstreet

För oss var det viktigt med ett namn som fungerade på svenska, engelska och skånska.....

Sorry alla skåningar!
    Men Tinga höll faktiskt med mig i den diskussion vi hade tidigare i tråden ang namnuttal på skånska

• sweetstreet

PB,
    ja det kan jag förstå för en del färgkombinationer låter inte så bra men när man ser dem så är de skitfina tilllsammans! 

• sweetstreet

Nä nu ska jag ut och köpa kattmat.
    Puss på er alla och förresten

GRATTIS LAPPIS till er 47:e plats!!!
    Shit vad härligt att det börjar rassla till nu!  

• sweetstreet
    Piggelin1 skrev 2011-01-20 21:54:07 följande:
    Kängu - ett av mina andranamn är just precis ULLA Har alltid avskytt det & tackar min lyckliga stjärna för att det inte är mitt tilltalsnamn. MIna föräldrar hävdar att de valde det för att det var vackert (finns inte ens ngn stackars släkting att skylla på, som jag fått det efter).

Håller med om det där att ha ett lite mer ovanligt namn när man växte upp, det hade/har ju jag med. Har alltid gillat det & hur många som helst var velat få till ett smeknamn på det, men jag har alltid föredragit mitt riktiga namn & inget annat. Fast jag inser nu att det där att ha ett lite annorlunda namn har jag ju inte alls överfört på ngt av mina barn Jaja.

Ska fortsätta läsa ikapp...
    haha ldsen Piggis, men måste bara inflika att just namn som Ulla eller Olle eller liknande är sådana man INTE kan kalla sina barn om de har en skånsk släkt...
    För i vissa delar av skåne kan man uppenbarligen inte skilja på O och U när man pratar. Utan det blir liksom en konstig mix av det hela.....  
  • sweetstreet

Tinga,
    tycker buketten till din mormor låter otroligt vacker! 
    Hoppas det känns lite bättre för dig och familjen nu.  

• sweetstreet
    Oupsie skrev 2011-01-20 22:14:50 följande:
    Jag tycker att Greta är coolt, men tänk om barnet blir lite runt . Då blir det nog inte så bra.

Jag fick samma andranamn som min mamma har. Har frågat henne varför, för hon verkar inte speciellt förtjust i namnet heller, men hon svarar bara "men det skulle vara så". Att man skulle ha ett namn från sin förälder tydligen, och hon ville inte ge förnamnet vilket är dubbelnamn som var ganska poppis på 50-talet.

På tal om att ge syskon samma förnnamn som ett annat syskons andranamn så är det så för makens systrar. Den yngsta heter i förnamn vad den äldsta heter i andranamn.
    Min farmor hette greta men jag är faktiskt inte överförtjust i det namnet....
    Här i USA är det däremot ett namn man ju känner till om man snackar svenska namn på grund av Greta Garbo.
Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!