• Tinga

Välkomna till Tivoli Empatia!

AM - läskigt med Livias rymning, även om den slutade lyckligt. Det känns som att man väldigt lätt underskattar sina barn och vad de faktiskt är kapabla att göra, både vad gäller goda och dåliga saker. Det var ju inte bra alls att Livia smet iväg, men å andra sidan klarade hon ju det hela bra, även om det förstås inte är något man uppmuntrar. Men visst är det märkligt hur man kan predika vissa saker tusentals gånger, och ändå verkar de små liven inte lyssna en enda gång?

Nu är vi, iallafall maken och jag lyckligt hemma igen. Maken drar dock på tjänsteresa idag och är borta hela den här veckan, så barnens vistelse hos farmor & farfar är förlängd till imorgon kväll. Tänk att jag ikväll har en helt egen kväll hemma, utan en kotte i huset! Kan inte påminna mig när det hände senast. Ska "fira" med ett nytt långpass; 15 km blir det idag igen.

Apropå löpning; är både Fossing och Nenne "invalidiserade" av löpningen nu? Men Parnassia är väl fortfarande på banan?

• Tinga

EA - stenhård tumhållning här också! Varför ska de hålla dig på halster så länge för? Kräks

• Tinga

Förresten - om någon här har vägarna förbi Växjö kan jag tipsa om Micki fabriksförsäljning som ligger strax utanför. Vi köpte Villa Villekulla dockskåp, inredning och dockor för ca 35% lägre priser än i butik.

• Tinga

Igår kväll gjorde jag misstaget att summera alla kvitton från makens och min helg på tu man hand. Kan någon förklara för mig hur man på 2.5 dygn i Växjö av alla ställen kan spendera i runda slängar 17 papp? Visst köpte vi en del grejer och vi åt och drack gott, men den summan hade jag definitivt inte gissat på. Skulle nog nöjt oss med Micki och inte åkt till Svenssons i Lammhult eller spenderat dagen på stan i Växjö eller åkt till Kosta.

• Tinga
    muggles skrev 2011-04-11 15:29:27 följande:
    Tinga: 17 000?! WOW bra jobbat!
    Tack! Eller? Som jag sagt tidigare; köpstopp är inget för oss. Fast vi räknade lite på det i helgen och kom fram till att vi sparar ca 20% av vår nettoinkomst, så vi "slösar" inte bort alla pengar. Satte slösar inom ", för vi köpte ju inte bara onödiga grejer för pengarna och en del gick åt till de upplevelser vi unnade oss.
  • Tinga
    Lapinette skrev 2011-04-11 15:59:47 följande:
    Ibland känns det bäst att inte veta hur mycket pengar som har gått åt.
    Haha - sådär tänker jag också!

Oftast gör jag en summering efteråt, för att se vad hela kalaset gick på, men normalt sett när vi reser åker vi till lite mer spännande platser än Växjö , så då går mer pengar till upplevelser och mindre till shopping, än vad som var fallet här. Fast sen vi fick barn har vi ändrat vårt shoppingbeteende; förr gick vi på stan lite då och då, men nu blir det oftast några rejäla raider per år, då vi handlar massor vid ett tillfälle, och då oftast utan barnens sällskap. Därför kan summorna vid enstaka tillfällen bli ganska horribla, men jag tror att om vi slår ut summan på ett år så är det nog ungefär detsamma.
  • Tinga
    Lapinette skrev 2011-04-11 16:20:25 följande:
    och förhoppningsvis stämmer det också
    Ja, jag vågar då inte ta gift på det. Fast jag ser kläder lite som en hobby också, inte bara som ett nödvändigt ont, så lite extravaganser tillåter jag mig själv ibland och så tar jag det på "nöjeskontot". Men jag är rätt så kräsen med vilka märken jag köper; har hittat några som har modeller som passar mig och som jag trivs i, så jag brukar hålla mig till dem, för då vet jag att kläderna blir använda. Ett billigt plagg blir ju i längden dyrt om man inte använder det.
  • Tinga

EA - tänker på dig! Hjärta Måste lämna datorn en stund nu, men återkommer senare för att kolla läget.

• Tinga

EA - åh nej, så ledsen jag blir! Varför i hela friden kan det inte få lyckas för er?!? Mina allra varmaste kramar, som förstås inte hjälper ett j-vla dugg.

• Tinga

Porchez - jag vet inte om 20% i månaden är mycket eller lite; ville bara tala om att vi faktiskt sparar lite också, och inte shoppar upp alla pengar. Och det vi sparar sparas verkligen för det är på fondkonton som man gör bäst i att inte rota för mycket i. Sen har man ju olika mycket pengar att röra sig med vid olika tidpunkter i livet, så det är förstås väldigt olika hur mycket som är rimligt att spara.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!