start september skrev 2010-10-27 21:08:58 följande:
Hur tuff ska man vara mot snart 2,5-åring som trotsar? Man kan inte alltid låta henne bestämma precis allt (typ sjunga en sång för varje trappsteg i trappan upp till dagis på morgonen eller vänta 10 min innan jackan kommer på) även om det blir mindre bråk om hon får göra själv. Jag har börjat säga " vill du gå/göra själv eller ska mamma bära/hjälpa dig" och får alltid svaret gå själv. Då räknar jag till tre och har hon inte börjat göra det hon ska så lyfter jag upp och går eller gör själv. Är det för hårt? Just nu funkar det oftast och sparar oss en massa bråk men är jag för hård?Hur löser ni andra med barn i den åldern situationer?
Jag har nog gjort ungefär som du - väntat LITE och sedan gjort själv. JAg skulle vilja säga att det spelar inte så stor roll ... är barnet "trotsigt" så kommer det vara det ändå, det viktiga är att man själv pallar med vardagen utan att tappa humöret också ...
Sedan finns det ju tålmodiga människor (inte jag!) som sätter sig ner och låter barnet ta all tid i världen på sig att fixa med det som ska fixas osv - för att undvika gråt och protester och scener ... Man kan ju göra det om man ids och har tid (på helgen eller så). Men föräldrar är också människor.
Så här tycker jag. Får säkert mothugg.