Fossing: börjar du äta "vanligt" igen så går du upp ja Jag har inte behövt köra speciellt hårt på LCHF för jag har mest varit intresserad av att behålla min vikt (alltså nu snackar vi innan jag blev gravid), behövde inte direkt gå ner. Sedan vi fick barn har jag gått ner från att träna 3 tunga pass i veckan till 2 och då behövdes lite andra metoder för att hålla vikten (före 30 kunde jag äta vad som helst utan att öka ett gram men inte nu längre...).
Det är en vanesak det där med att skippa kolhydrater och hur "rabiat" man måste vara, beror på hur mkt man vill förlora. Grejen är att det är väldigt mkt energi i kolhydrater; tex i potatis, ris, pasta etc. Pga det så får de flesta i sig för mkt energi - mer än de gör av med.
Jag har kört LCHF-light: dvs när jag äter lunch så äter jag i första hand proteinet + fettet och grönsakerna. Tex om lunchrätten är pannbiff med sås och potatismos, så äter jag pannbiffen med sås (plus kanske pyttelite potatismos bara för smakens skull) och så äter jag grönsakerna. Och då äter jag tex rivna morötter vilket alltid finns på alla salladsbufféer - det är visserligen kolhydrater men betydligt bättre sådana än tex potatismos. Rivna morötter ger ju fibrer, vitaminer och mättnadskänsla medan tex potatismos mest ger god smak och för mkt energi till kroppen...
Man märker till sin förvåning att genom att äta protein och grönsaker så blir man dels mätt längre (=gör att man småäter mindre och mer sällan) och man får heller inga insulinpåslag vilket gör att man inte blir godissugen. Man orkar mer, blir piggare och mår helt enkelt bättre.
Så jag kör LCHF-light på veckorna och sedan äter jag allt som jag vill på helgen (och där ingår godis ).
Funkar bra för mig. Efter ett tag vänjer man sig och det känns absolut inte som ngn uppoffring för mig att skippa potatis, ris, pasta, vitt bröd för det är iaf inte det som smakar godast tycker jag. Det är ju köttet/fisken plus såsen som är det göttigaste - tycker jag!
Riktiga LCHF:are (dvs de rabiata) äter inte vissa frukter för att det är kolhydrater i. De äter inga "grönsaker under jord", dvs rotsaker som potatis, morötter, palsternacka, etc utan bara "grönsaker ovan jord" dvs paprika, blomkål, broccoli, gurka, tomat ... Men sådant tänk orkar jag inte med. Klart man ska äta frukt!!!
oj nu blev det nog lite långt...