• Oupsie

Välkomna till Tivoli Empatia!

Ojsan ojsan, jag skulle visst till tandläkaren lite tidigare än vad jag trodde, tur att jag kollade kalendern i god tid i alla fall. Men det var bra, för då hann jag handla innan fredagsrusningen .

Fru E, ok, tack. Funderar på att göra det på till tårtorna till dopet. Så jag ser gärna bilder på dina tårtor för lite inspiration . Det beror på hur mycket tid jag har, om jag har tidsbrist (antagligen ) så låter jag nog moussetårtorna vara som de är. Funderar lite på att göra den här: http://www.alltommat.se/recept/Vit-chokladmoussetarta-med-jordgubbar-8368

Smint, fy vad jobbigt med din mamma . Jag hoppas att hon kryar på sig snabbt!

• Oupsie
    Vännerfan skrev 2011-05-06 12:36:03 följande:
    All sympati till Snorkis!!! Jag läste artikeln och blev direkt illamående. Hur kan de bara ha glömt dig, jag fatttar det faktiskt inte. Det var ju inte en grupp du SKULLE varit med i, du VAR ju med i den och det stod ju att de träffades redan på mvc. Tycker det är modigt och bra om du hör av dig till dem, för även om det inte ändrar på något kanske de tänker ett steg längre nästa gång. Och då kanske det gäller nåt helt annat och nån annan som slipper ta väldigt illa vid sig.  Människor är ju ganska lika ändå; det ser man ju om inte annat så här i tråden. Ingen tycker det är kul att bli utfryst eller borträknad eller ifrågasatt och tänker man bara lite, lite till kan man nog undvika många onödiga sitauationer som inte behövt uppstå. Vet inte om det framgår hur jag tänker, men stora kramar iaf!!
    Jag tror jag förstår och jag håller med (så jag citerar din text )!

Hittade också den där artikeln och jag förstår verkligen att du blev ledsen Snorkis . Tycker absolut att du kan höra av dig till dem och berätta hur du upplevde det. Stora stora kramar!
  • Oupsie
    Ore skrev 2011-05-06 14:03:50 följande:
    Angående dialekt så har jag nog inte det som premiss för sexighet... Men annars tycker jag nog att de flesta dialekter blir osexiga om det är väldigt bred dialekt. Lagom är bäst
    Tänkte också på det, men hann aldrig skriva det eftersom jag fick lite bråttom iväg. Det är ofta de som har extremt utpräglad dialekt som uppfattas som bonniga tycker jag, oavsett om det är skånska, värmländska, småländska eller vad det nu kan vara. Att man hör en del dialektala skillnader i folks sätt att prata är bara kul tycker jag.

Och så handlar det nog en hel del om vad man får för intryck av en person som talar en viss dialekt, den första personen som träffade som pratade värmländska var inte så trevlig, alltså får man negativa associationer när man hör dialekten. 

Och att prata om landskapsdialekter blir ju också fel, för det är ju skillnad på hur folk pratar i t ex Malmö och Kristianstad, eller i Karlskrona jämfört med Sölvesborg, och Kalmardialekt och Jönköpingsdialekt är ju inte särskilt likt även om de båda är småländska. Precis som Piggelin var inne på att det är skillnad på hur man pratar i Halmstad och i Falkenberg. För övrigt tycker jag att Halländska och Blekingska dialekter kan vara ganska lika, som en blandning mellan skånska och småländska typ .
  • Oupsie
    muggles skrev 2011-05-06 10:32:01 följande:
    Oupsie: min känsla är att på Östra går de efter både hur barnen mår men även efter hur mamman mår, de verkar inte stirra sig blinda på 38+0 iaf. 16/5 är jag i v37+3 och sedan kan det ta några dagar innan igångsättningsförsöket (beroende på beläggning). När man väntar tvillingar får man ändå inte gå över tiden, dvs v40 är det finito oavsett. Så jag tycker inte det är så stor skillnad på 1-2v tidigare... Brukar man inte säga att de är färdiga i v36 och bara är på tillväxt?
    Jag förstår inte heller hur stor skillnad det kan vara vecka 37+ och 38+ för jag har också hört att de är färdiga i vecka 36, men kan det ha att göra med att 38+0 räknas som fullgånget? Jag träffade ju doktorn i vecka 37+5 men skulle tidigast få igångsättning två dagar senare, sen gick det ju några dagar till eftersom de hade så mycket att göra då, men det beror väl också på hur dåligt man mår och om det är fara för barnen för i så fall sätter de väl igång så snart de kan. Hoppas att det sätter igång snart av sig själv som sagt så du slipper gå och vänta så länge till.
  • Oupsie
    Piggelin1 skrev 2011-05-06 16:36:58 följande:
    Kan bara hålla med Oupsie! Vet inte HUR många ggr folk frågat mig om jag kommer från Blekinge eller Småland (& oftast då Kalmar).

Tårtan du länkade till låter kanon tycker jag, Oupsie! Ska spara länken.
    LIte pill, men verkar ändå överstigligt liksom! Såvida du inte ska göra ett helt gäng av dem förstås.
    När jag fyllde 40 häromåret gjorde jag denna:
    www.alltommat.se/recept/Jubileumstarta-for-Al...
    Ganska mkt pill med många moment, men åhhh vad god den blev
    Kaaalmaa

Det som är bra med moussetårtor är att de går och frysa tycker jag, för då kan man förbereda i god tid. Tror inte att jag behöver göra så många, tror att vi blir runt 30 pers (om alla kommer). Har tänkt att testa den där jubleumstårtan någon gång men det har aldrig blivit av men det är alltid kul att få ett omdöme om den innan. Får testa den en annan gång. Är ju svag för hallon och choklad, men jag tänkte att den med vit chokladmousse känns lite somrigare? 

På tal om kalmardialekt, jag läser fotbollsfruns blogg ibland. Tycker att hon är ganska rolig, bland annat när hon försöker skriva så som hennes pappa pratar
  • Oupsie

Snartis, jobbigt med foglossning och sammandragningar . Skönt att du hittat en bra balans mellan allt så att du orkar med.

Lappis, grattis till plats 30!

Porchez, skönt att det känns bättre, och gott med bubbel .

Smint, fy vad hemskt med det stackars barnet. Hoppas verkligen att hon klarar sig utan större men . *ryser* 

• Oupsie

Har ni sett att det är någon som har rekommenderat den här tråden på FB, antar att det är någon smygläsare .

• Oupsie
    Tinga skrev 2011-05-06 17:23:14 följande:
    Oupsie - du kan ju kombinera recepten och ta chokladbottnen fr Piggelins recept och mousserna fr ditt recept. Så'n där mörk chokladbotten brukar vara mums.
    Ja, det kanske man kan göra, den verkar ju betydligt godare än färdigköpt sockerkaksbotten (om än att det kräver lite mer arbetsinsats. Funderade även på om jag kanske skulle byta ut jordgubbarna mot hallon, för det kan vara så att jordgubbssässongen är över då.
Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!